Sveriges högsta berg

Vitberget (594 möh) är Norrbottens högsta berg. En äldre man från byn med samma namn har sagt att det också är Sveriges högsta berg, eftersom "alla högre berg har skogsklädda toppar och därför räknas som fjäll".

Definitionen av fjäll lämnar jag därhän, men det skulle vara intressant att veta om Vitberget verkligen är Sveriges högsta skogsbeklädda topp. Någon som kan bekräfta eller dementera?

Nej, det stämmer inte alls. Granberget i Värmland är 711 m.ö.h. Granåsen i Hälsingland är 670 m.ö.h. Tåsjöberget i Ångermanland är 635 m.ö.h. Detta är de högsta bergen i resp. landskap. Det finns säkert fler.

Nej, det stämmer inte alls. Granberget i Värmland är 711 m.ö.h. Granåsen i Hälsingland är 670 m.ö.h. Tåsjöberget i Ångermanland är 635 m.ö.h. Detta är de högsta bergen i resp. landskap. Det finns säkert fler.
Ja visst finns det berg som är högre, men är de skogsbeklädda på toppen?

Granberget i Värmland med sina 701 m är iallafall granbeklätt. Finns nog massa skogsbeklädda berg mer söderut än norrbotten som är högre än vitberget. Trädgränsen är ju högre upp ju längre söderut man kommer...

Jag har inte varit upp på Granberget själv än... men nog är det skog där på den här bilden iaf...

Toppen på Granberget, Wikipedia

har tänkt mig upp nån gång i augusti när man får lite ledigt från jobbet... får väl hoppas
att det inte är avverkat tills dess...

Ja visst finns det berg som är högre, men är de skogsbeklädda på toppen?
Skoglösa fjäll finns i Sverige bara i Dalarna, Härjedalen, Jämtland och Lappland. De berg jag nämnde ligger i andra landskap. Vill man vara riktigt säker kan man titta på Lantmäteriets kartor som visar att de är skogklädda.

haraldn: Ett berg behöver inte vara skoglöst för att toppen är det. Jag har varit på flera toppar utan skog i andra landskap än de du räknar upp. Senast i förrgår!
Då var antingen skogen avverkad eller så var jordtäcket för tunt för att det skulle kunna bli skog. Det är inte vad som i riksspråket kallas "fjäll". Med "fjäll" avses där "berg som når över den klimatiska skogsgränsen".

Tyvärr, jag måste nog säga att ni har fel. Stora Korpmäki är högst på 732 meter
http://www.orsa.se/turism/sevardh.html#22

Men läser sedan att det är 711 meter på några andra sidor, nu blev det genast krångligare. Skall kolla på grönsaksbladet imorgon!

Stora Korpmägg som det kallas på Gröna kartan är 711 m och är därmed högst i Gävleborgs län, men det har ingen förnekat, så vad är det du menar att vi har fel i?

Med "fjäll" avses där "berg som når över den klimatiska skogsgränsen".
Som du ser i mitt första inlägg så skrev jag att jag lämnar definitionen av fjäll därhän. Min fråga gällde om det finns någon skogsbeklädd bergstopp i Sverige som är högre än Vitberget.

Tack till soderkisen och taegu som besvarade frågan.

Och bulingen; säg det? :) För att toppen inte ska vara skogsbeklädd bör det ju vara en öppen yta i alla fall, men hur stor... ?

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg