Sveriges 10 farligaste vandringar?

Mina:
- Östra leden på Keb
- Enafors-Silverfallet

Kriterierna böra vara flera kilometer av brant vandring och inte bara korta passager.

jag har vandrat tvåan på deras lista.

år 2003 mitt under brinnande SARS. med tillhörande taoist-uppsättning av mitt då långa hår. :)

Bilagor

• photo.jpeg
    photo.jpeg
    65.8 KB · Visningar: 843
Men för att på allvar gå tillbaka till tråden: Jag tycker frågan är rätt löjlig. Vad man än gör går det alltid att göra farligare. Så vad ska man räkna och inte?
.

Glad att du försöker få in lite allvar i tråden igen. kan hålla med dig att ifall jag frågat efter farligaste platserna så kunde den varit löjlig, eller nyttig i att man då vet vad man ska akta sig för och kanske hur man bäst förbereder sig om man nu måste dit. men min undran gällde inte de farligaste platserna utan andrenalin skapande vandrings turer sen kan man tycka den frågan är irrelevant för att man själv enbart önskar vandra nere i dalarna, men efter att ha läst några vandringsberättelser tror jag inte alla på utsidan tycker så. Jag satte inte själv ett likhetstecken mellan andrenalin och farlig. Kamvandring mellan Kebnekaises syd och nord topp gav mig en hissnande upplevelse första gången, men inte tyckte jag att jag utsatte mig för fara även om det kunnat bli om man inte är vaksam. Jag skulle också kuna tänka mig att man efter en hård strapats plötslig kommer fram till en vy med en öppen dalgång och en spegelblank sjö nedanför sig skulle kunna vara något som skapar denna hissnande känsla som tar andan ur en och gör att man glömmer av slitet med att komma dit, det som gör att man vet att man bara måste upp och vandra snart igen. Det sista var orsak till att jag jämt återkommer till de skandinaviska fjällen.
Så det var inte farliga turer jag undrade över utan mer ... kan hissnande vara ett bättre ord? men jag förstår att ordet andrenalin skapande kan tolkas olika men var snäll och sätt inte likhetstecken till farlig.

Så det var inte farliga turer jag undrade över utan mer ... kan hissnande vara ett bättre ord? men jag förstår att ordet andrenalin skapande kan tolkas olika men var snäll och sätt inte likhetstecken till farlig.

Isåfall, då vill jag pusha för en bestigning av Svarta Spetsen. Att sitta på den minimala topplatån och dingla med benen ovanför några hundra höjdmeter är minst sagt hisnande.

Häpp / Filiokus

Singivagge

Prova Singivagge från väster. Förförande fint. Många fina tältplatser.

Men gå sedan ut mot öster, så får du spänning. Där skulle jag aldrig gå i fuktigt/regnigt väder. Det räckte med sol och fint. Ryggsäcken tar i bergväggen i vissa lägen och hotar knuffa ner dig i jokken, som brusar långt där nere utom synhåll, eftersom sluttningen är konvex.

tack för länken, jag skal åka till Kina i oktober så då måste jag få med mig Hua berget!!
leden i spanien så utroligt bra ut!! måste få till det också. Suck mycket man vill göra!

Bilden av Monocrom gör att man får lustt att rusa ner till Hua och köra lite Via ferrata.
Inte mycket Via ferrrata på den bilden!...hahaha vart tog dina carabinere vägen? :)
Det är sånt man bara kan uppleva en gång i livet.

farligt är och blir en tolkningsfråga, det är farligt att sova... hjärtfel är som störst på morgonen. Och på så sätt så lever många människor "on the edge" varige dag.

Risiko är också en tolkningsfråga. För nogra folk är risiko synonymt med Liseberg och skateboard åkning. För andra har det en annan betydelse.

Jag tycker det är löyligt när folk säger att hoppa fallskärm är livsfarligt.
Hur många dödsolyckor är det i fallskärmshoppning varige år ? i forhåll till antall bilolycker, eller olyckor i hemmet? MIn far dog av cancer, han var en aktiv fallskärmshoppare. Altså enligt en del folk så skulle det vara större möylighet för att min far skulle dö i en fallskärmsolycka enn cancer.
Så blev inte tilfället, Han dog av cancer när han var 54år. Han var aktiv Fallskärmshoppare och BASE hoppare.

Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jonity Sveriges vackraste glaciär? Fjällvandring 20
trvlr Sveriges minst besökta fjällområde Fjällvandring 23
mb91a Sveriges dyraste tältplats: Abisko? Fjällvandring 52
mrbambocha Sveriges fem mest spektakulära fjällvandringar? Fjällvandring 4
Gustav Cronhamn Hänga med på Sveriges största glaciär? Fjällvandring 0
tassemark Sveriges högsta orösade fjäll - förslag? Fjällvandring 18
Weranda Sveriges vackraste glaciär! Fjällvandring 0
Weranda Sveriges högsta vattenfall?? Fjällvandring 4
sfrge Sveriges största glaciärer... Fjällvandring 3
majjen Sveriges mest avlägsna plats Fjällvandring 1
Lövsula Utmaning: Sveriges 2k+ toppar Fjällvandring 16
T-obben Sveriges svåraste fjälltoppar Fjällvandring 13
Bootsektorn Guide till Sveriges vandringsleder Fjällvandring 0
elka9110 Din "farligaste" oförutsedda upplevelse Fjällvandring 70
Norrdjup Kortare vandringar sökes Fjällvandring 0
Ngez Nödutrustning för såväl korta som långa vandringar Fjällvandring 46
4000mil.se Kortare vandringar längs Vildmarksvägen Fjällvandring 0
Jmhe Tips på fina vandringar Fjällvandring 1
friluftsrookie Tips på vandringar istället för Sarek i juni Fjällvandring 6
cez STF Abisko ledarledda vandringar Fjällvandring 3
ison Vem arrangerar "singel-vandringar"? Fjällvandring 6
Saelen Tips på vandringar i Trysil Fjällvandring 0
Gaion Nepal -Vandringar/Trecking och erfarenheter. Fjällvandring 27
Hedman Vandringar på nätet Fjällvandring 16
Northstar Vandringar i Norge Fjällvandring 4
skåne-vandringar Fjällvandring 3
vandringar i skåne? Fjällvandring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg