Sverigeleden?

Tack Niklas,

Nu blir det att plugga på detta med gps o friluftskarte delen- fanns en hel del att läsa om båda ämnena här på forumet, kanon!! det lutar nog åt en garmin...

Hej!
Maken och jag följde cykelspåret, tror jag den heter, den går iaf mellan Ystad - Haparanda. Om man vill vara mer kustnära. Inte dum alls. Då finns det ett häfte man kan köpa över hela leden, sen är det bara att rycka ut dagens etapp och ha den framme.
Vi cyklade från norrlands inland till hemorten i Skåne sommaren 07. Mestadels längs med den leeden. Välskyltad oftast. Det blev 208 mil, en härlig sommar!
Lycka till, pergit

Ok! låter inte alls dumt med cykelspåret isåfall! blir helt klart kolla närmare på och forska på, ja menar bråttom är det ju inte när jag planerar att cykla nästa sommar då i början på juni när allt grönt är färkt o inte så nermattat som det blir mot juli månad. men måste medge att detta med själva planerandet samt alla nya inköp av diverse prylar och sånt är en spännande del i paketet....trevlig sommar ja det lät det som o starkt jobbat med 208 mil i bagaget!!!

Sverigeleden Falun - Sthlm utan gps

Halloj, läste i denna tråd angående Sverigeleden eftersom vi är två kompisar som ska cykla Falun - Sthlm vecka 33. Till detta behöver vi en karta (budgeten tillåter inte gps). Naturligtvis har vi letat upp häftena över Sverigeleden och planen är att låna del 2 på ett bibliotek. Desto mer jag läser om det häftet/boken verkar det mer som ett informationshäfte och mindre som en karta.

Tidigare i tråden har flera pratat om den gröna och den blå kartan. Vad är detta för kartor, vad skiljer dem åt och var får man tag i dem?

Tror ni att vi klarar oss med att låna häftet/boken på biblioteket eller har ni något annat förslag?

Navigationen är ju en djungel.. :)

Tack för ett bra forum!

Gröna kartan, som numera kallas terrängkartan, har skalan 1:50 000. Blåa kartan, som numera heter Vägkartan, har skalan 1:100 000. De finns både i pappersversion och CD-version. Pappersversionen (över närområdet) brukar finnas i närmsta bokhandel och CD-versionen finns på http://butiken.metria.se/kartbutiken/

Både gröna och blåa kartan finns (för webb-beskådning) på http://www.gis.lst.se/lanskartor/ (välj önskat län och öppna sedan tittskåpet).
/Niklas

Sverigeleden...
är nog så bra en cykelled blir i Sverige. Jag har cyklat större delen av den totala sträckningen. Det är oftast riktigt bra vägval. Men jag har alltid cyklat andra vägar där jag tycker är lämpligt. Jag har alltså aldrig försökt följa leden helt och hållet. Framförallt i städer är det lätt att bli bortfintad från ledmarkeringen. Däremot så har jag dåliga erfarenheter av Cykelspåret. Men jag har inte cyklat särskilt mycket på andra leder än Sverigeleden.

Mange

Egentligen

bör ni klara er med bilkarta och en rutt via t ex www.viamichelin.com där det går att välja cykel men bara för 200 km i taget. Jag skulle överväga vägen via Hofors-Gammelstilla-Gysinge-Uppsala-Märsta-Stockholm.

Thure

Gysinge

Det är riktigt fint runt Gysinge, Men se till att ni inte behöver övernatta i närheten ifall de inte har fått bort myggen! Åker man bil kan man alltid fly men med cykel blir det "svårare".

Men Gysinge är värt ett besök

/Janne

Jotack

myggen finns även stråket söder om där jag bor mellan Norberg och Avesta så det är inget vidare att varken fiska eller tälta just vid Gysinge men denna sommar plåga hör ju till och går väl ann i måttliga mängder mygg...

Bra att veta!

Sverigeleden...
är nog så bra en cykelled blir i Sverige. Jag har cyklat större delen av den totala sträckningen. Det är oftast riktigt bra vägval. Men jag har alltid cyklat andra vägar där jag tycker är lämpligt. Jag har alltså aldrig försökt följa leden helt och hållet. Framförallt i städer är det lätt att bli bortfintad från ledmarkeringen. Däremot så har jag dåliga erfarenheter av Cykelspåret. Men jag har inte cyklat särskilt mycket på andra leder än Sverigeleden.

Mange

att det är möjligt att följa hela sverigeleden för det blir nog ändå så jag tänker cykla nästa sommar. Cykelspåret har jag hört ska vara fina sträckor just ut vid kusten....

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg