Sverige - Scweitz

Nästa sommar blir det förhoppningsvis en cykelstrapats från detta land till detta land!!

Har någon ERFARENHET av en sådan strapats, kanske några vägval som rekommenderas, all tid i världen nästan o GOTT HUMÖR =)

Micke

Swedish Berman; sa:
OK.. ge mig en rutt genom tyskland då =)

få man planera självt efter det med karta och kompass!

Ett tips...

Du kan skriva ut vilken ungefärliga rutt du har tänkt dig. Vilka länder vill du besöka? Hur mycket tid och pengar har du?

Om jag skulle välja väg själv mellan Sverige och Scweitz skulle jag helt klart ta vägen över Finland-Ryssland-Ukraina-Slovakien-Österrike-Scweitz. På så sätt kan man cykla hela vägen...

Lycka till!

/Stellan

Sverige-Spanien

Jag cyklade själv denna sträcka under sommaren 2002. Vet inte om det är till någon hjälp, men det vägvalet jag gjorde till Schweiz var följande:
Göteborg-Falkenberg-Båstad-Köpenhamn-Guldberg-(Rödby-Puttgarten)-Priwall (Travemünde)-Hitzacker-Wolfsburg-Elbingerode-Erfurt-Lichtenfels (nära Bamberg)-Zirndorf (Nürnberg)-Donauwörth-Memmingen-Feldkirch (Österrike)-Chur (Schweiz)- Villago San Bernardino-och ner till Lago Majore (Italien)-osv.

Jag har skrivit upp de ställen jag övernattade på. Därav några mindre kända ortsnamn i listan. Du får kolla på en karta, men i stort sett cyklade jag rakt söder ut från Puttgarten (Nordtyskland) mot Bodensjön.
På det stora hela var jag nöjd med mitt vägval, men skulle jag cykla ner igen, skulle jag nog försöka hålla mig till f d Västtyskland istället. Jag hamnade nämligen, ovetandes om lokalisationen av den tidigare gränsen, i f d Östtyskland, vilket märktes tydligt på väg- och campingstandarden. Dessutom fanns det inte lika gott om affärer för att bunkra upp med proviant och vätska. Det kan ju tyckas vara en del av äventyret kanske, men personligen blir jag mest bara irriterad när jag får blodsockerfall och börjar tära på nödprovianten med okänt antal mil kvar till civilisationen. Går ju självklart att komma runt detta problem med bättre planering. Själv packade jag bara mina grejor, rullade söder över och köpte kartor längs vägen (skala 1:200 000). Hade dock med mig en Europakarta som översikt för att undvika allt för mycket zick-zackande. Trots det blev det inte precis den rakaste vägen till Spanien...:)

Har du några mer konkreta frågor är du välkommen att höra av dig.

Trevligt resa!

Vad är jobbigt?

a_gilljam; sa:
Är det så jobbigt att cykla genom fd Östtyskland? Själv är jag på väg mot Prag nästa sommar.

Alltså, sååå farligt är det absolut inte att cykla genom f d Östtyskland. Som jag skrev, går det att komma runt de problem jag stötte på med lite bättre planering. Vad som sedan betraktas som problem, är ju en fråga om inställning.

Relativt sett, tyckte jag att det var svårare att finna campingplatser (ännu mer så campingplatser av god kvalitet) i f d Östtyskland, än i de övriga länder jag passerade igenom. Kan man tänka sig att tälta på en äng eller inte bryr sig om det är stopp i toaletterna är ju inte detta ett problem.

Relativt sett, tyckte jag också att det var svårare att finna proviant längs vägen. Det fanns helt enkelt färre affärer och de hade ett mer sparsamt sortiment. Jag valde ofta mindre vägar ute på landet och passerade därför mestadels genom småbyar. Den typen av serviceställen (affärer, servicebutiker, bagerier, caféer, bensinstationer med mat och dryck, etc) som var regel i motsvarande småbyar i f d Västtyskland var helt enkelt inte utbyggt i lika stor utsträckning här. Något som gick att komma runt genom att ta med sig mer mat och vätska på cykeln, och sedan stanna för att själv tillaga sina måltider, istället för att lite mer impulsivt stanna på någon trevlig servering för att avnjuta en nytillagad Apfelstrudel. Utbudet var som tidigare nämnt också mer begränsat i affärerna, vilket kan vålla vissa besvär om man inte är en fullfjädrad kock och tycker det här med matlagning är ett fantastiskt stimulerande nöje, utan är mer eller mindre beroende av halvfärdiga fabrikat. I de lite större städerna, som Erfurt t ex, fanns det gott om affärer, men öppettiderna var mer restriktiva än vad man kanske är van vid i traditionella Västeuropeiska områden. Jag anlände där lite senare på dagen och tyckte inte det var helt lätt att hitta en kvällsöppen butik för att inhandla middagsmat. Återigen, ett problem som lätt skulle kunna undvikits genom bättre framförhållning och planering.

Vad gäller vägarna, var dessa av mycket varierande kvalitet. Vissa var renoverade under senare tid och överglänste mycket av det jag träffade på, på andra ställen, men bitvis var vägunderlaget allt annat än komfortabelt att vistas på, i alla fall inte på en cykelsadel, timme in och timme ut. Också en fråga om inställning och inget egentligt problem.

Som du förstår är denna typ av upplevelse något högst subjektivt som endast kan relateras till personliga förväntningar och erfarenheter. Man kan alltid hitta värre, eller bättre, exempel på annat håll. Frågan är bara var man själv drar gränsen för vad man är villig att utstå och utsätta sig för. Denna typ av solo-expedition, att färdas ensam på cykel genom främmande områden, är däremot ett utmärkt sätt att lära känna sig själv och sina värderingar. Efter många timmars kontemplation under de 400 mil jag avverkade, kom jag bl a fram till att jag är en ganska bekväm person som föredrar komfort framför asketism. Det finns å andra sidan många som hellre skulle tagit bilen än cykeln till Spanien, så återigen är det här med "bekvämlighet" och "problem" något relativt och högst personligt...

För övrigt tycker jag absolut att du ska cykla till Prag. Blir det för jobbigt behöver du ju inte göra om det!
;-)

[Ändrat av anad 2004-01-05 kl 19:46]

Har ca 8 veckor på mig... ska spara pengar så gott det går tills junimånad ca.. då färden förhoppningsvis går av stapeln...beräknar att få ihop ca 30000:-...ska dock sova i tält...och tillaga maten själv..vilket lär dra ner på priset ett snäpp.. eller?

Har en cannondale warrior 500 /hybrid, landsväg, citycykel).. ska nog satsa på väskor....men e fortfarande nyfiken på vagn (bob)...vägförslag tas ytterst gärna emot.. då min "vägkoll" inte e den bästa i länderna man passerar...

Hej

Några funderingar bara, för mig verkar 8 veckor som gott om tid, även om du bor längst uppe i norr.

Mitt förslag är att ta reda på vad du vill uppleva efter vägen, så att du får en uppfattning om lämplig rutt.
Gå sedan in på en routeplanner på nätet för att få en ungefärlig uppfattning om hur långt det blir. Funkar det ungefär med vad du tror du kommer att cykla på 8 veckor, köp kartor och och börja plocka ut mindre vägar som ditt vägval.

Själv blev min resa på mindre vägar, Tyskland-Italen, ca. 15% längre än routeplannern på nätet

Michelin 1:300000 funkade bra för mig genom Tyskland. Höll mig till mindre, på kartan, gulmarkerade eller vitmarkerade vägar. Min prioritet var att undvika större trafikerade vägar.

Sverigeleden kan också vara ett trevligt vägval genom Sverige. Det ända jag tycker har varit trist på den leden är när det har varit sträckor med gott om granskog, typ mörkaste Småland. Men cyklande tyskar jag har mött på Sverigeleden har gillat granskogen, så smaken är ju som bekant som baken. Och i Danmark finns det även skyltade leder, det kanske kan vara intressant.
Med den kassan skulle jag även avnjuta lite restaurangbesök och passera lite småbryggerier i södra Tyskland mmmm. vilken öl!

Slutligen så är min uppfattning att inte ligga och jaga mil utan att uppleva lite av vad som finns efter vägen. Det är ju resan och inte målet som är det viktiga.
Hmm, det skulle kanske i såfall vara att inte missa flighten hem.

Ha en skön resa och njut!

Swedish Berman; sa:
Har ca 8 veckor på mig... ska spara pengar så gott det går tills junimånad ca.. då färden förhoppningsvis går av stapeln...beräknar att få ihop ca 30000:-...ska dock sova i tält...och tillaga maten själv..vilket lär dra ner på priset ett snäpp.. eller?

Jag har inte cyklat i väst så mycket och vet inte hur mycket pengar som behövs. Jag brukar cykla i tredje världen och då räcker 30 000 för ett år utan några problem. Om du räknar med att laga mat själv och tälta utanför campingplatser så borde 30 000 räcka för 8 veckor utan några problem. Jag har cyklat tre månader i Australien och bodde då i oftast i tält och levde på nudlar och gjorde då av med knappt 12 000 (4000/månad) för hela cykelturen på drygt 500 mil.

Swedish Berman; sa:
Har en cannondale warrior 500 /hybrid, landsväg, citycykel).. ska nog satsa på väskor....men e fortfarande nyfiken på vagn (bob)...vägförslag tas ytterst gärna emot.. då min "vägkoll" inte e den bästa i länderna man passerar...

Om man ska ha vagn eller väskor när man är på cykelsemester kommer nog aldrig Utsidans medlemmarar överens om. Du kan nog söka i cykelforumet och hitta vilka fördelarar som finns för väskor/vagn. Jag väljer väskor för då kan man ta sig fram på sämre vägar jämfört med vagn.

bild2003_35.jpg

/Stellan

Thorn; sa:
Gå sedan in på en routeplanner på nätet för att få en ungefärlig uppfattning om hur långt det blir. Funkar det ungefär med vad du tror du kommer att cykla på 8 veckor, köp kartor och och börja plocka ut mindre vägar som ditt vägval.

Jag har använt Mapquest, men finns det någon bra routeplanner som funkar för östra Europa? Tjeckien, t.ex.?

Och hur bra går det att fricampa i Tyskland? Får man polisen på sig med en gång?

a_gilljam; sa:
Och hur bra går det att fricampa i Tyskland? Får man polisen på sig med en gång?

Vet inte om det är tillåtet att fricampa i Tyskland. Jag tältade mycket i Italien där det var förbjudet. Så länge man campar där man inte syns är det inga problem! Och synas vill man inte göra vare sig det är tillåtet att campa eller inte. I alla fall tycker jag det känns bäst så.

...Johan...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb Velomobiltur runt södra Sverige. Långcykling 1
FelixFernebring Sverige - Indien, ren idioti? Långcykling 7
Erkabubben Sverige-Kapstaden, söker cykelkamrat Långcykling 0
Nikhi Gibraltar/Spanien- Sverige Långcykling 4
Erkabubben Cykelkamrat sökes Sverige-Istanbul sommaren 2015 Långcykling 0
antton Sverige-Rom Långcykling 13
tommiem Genom Sverige med en amerikan Långcykling 0
KristianMattiasson en tur i södra sverige Långcykling 2
Jote Transport av cykel i Sverige Långcykling 5
joakjoha Söker cykelsällskap, Sverige/Norge i juli. Långcykling 0
hellstrom-c Kompanjon sökes för Sverige-cykling! Långcykling 15
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Krumbuktu Sverige - norrut eller söderut? När boka? Långcykling 14
Jackiie Cykla Sverige-Spanien-Italien inga problem? Långcykling 4
musse592 Cykla Sverige - Grekland på 5 tusen? Långcykling 30
stea runt sverige Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Cykelrutter i norra Sverige under vintern? Långcykling 16
Nattkryp Däck för Nishiki Pro i mellan-södra Sverige Långcykling 12
aksello GPX filer för cykelleder i sverige Långcykling 7
loagoa Cykla genom Sverige! Långcykling 10
The_Lost_Cyclist Långfärdscyklist försvunnen i Sverige! (Jesper Almgren) Långcykling 16
JA64 sverige-medelhavet(italien) Långcykling 0
notaraver På ett hjul genom Sverige Långcykling 8
Erik Olsson Nybörjare genom Sverige! Långcykling 6
MajkyMan Ekonomi - Sverige till Kina Långcykling 3
MajkyMan Typ av cykel - Från Sverige till Kina Långcykling 26
Vägslav Sverige rakt igenom Del cykelväskor, cykeldator Långcykling 15
Vägslav Sverige rakt igenom, Del Cykelutrustning Långcykling 21
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
RDu Sverige - Peking via -stans och mongoliet Långcykling 1
Vägslav Sverige rakt igenom Långcykling 33
Magnus H Bilder Sverige - Kina. Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
Johangu Ungdomar cyklar genom Sverige! Hjälp! Långcykling 40
The_Lost_Cyclist Rigida Sputnik fälgar - återförsäljare i Sverige? Långcykling 2
Bulgakov Intresserad av Sydafrika-Sverige sommaren 2010? Långcykling 0
Wozzer Tips & sällskap - Norra Sverige Långcykling 5
victorborgvall Cykla Sverige - Spanien Långcykling 7
simonuno Rekord genom sverige? Långcykling 25
Magnus73 Nybörjarfrågor för Sverige/Finland Långcykling 1
hannessandahl Sverige-Schweiz och vidare? Långcykling 7
neets Hur kan man ta med sig cykel i Sverige och cykla längs Göta Kanal Långcykling 5
bergofil kul väginformation/Sverige Långcykling 1
gro kartor; sverige? Långcykling 6
The_Lost_Cyclist Vad kostar eg. Shimano XT i sverige? Långcykling 3
Albin85 "cykling" -Sverige till Kina, cykelpolare, Råd, Tips, Långcykling 9
hot_yoggi Cykla i Sverige i augusti?? Långcykling 10
Linnén Cykeltur genom Sverige! Långcykling 7
ancalagon Var får man tag på cykelkartor över sverige? Långcykling 15
avsl0912 Idag 3 juni är halva Sverige på ett hjul avklarat! Långcykling 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg