Vad är jobbigt?
a_gilljam; sa:
Är det så jobbigt att cykla genom fd Östtyskland? Själv är jag på väg mot Prag nästa sommar.
Alltså, sååå farligt är det absolut inte att cykla genom f d Östtyskland. Som jag skrev, går det att komma runt de problem jag stötte på med lite bättre planering. Vad som sedan betraktas som problem, är ju en fråga om inställning.
Relativt sett, tyckte jag att det var svårare att finna campingplatser (ännu mer så campingplatser av god kvalitet) i f d Östtyskland, än i de övriga länder jag passerade igenom. Kan man tänka sig att tälta på en äng eller inte bryr sig om det är stopp i toaletterna är ju inte detta ett problem.
Relativt sett, tyckte jag också att det var svårare att finna proviant längs vägen. Det fanns helt enkelt färre affärer och de hade ett mer sparsamt sortiment. Jag valde ofta mindre vägar ute på landet och passerade därför mestadels genom småbyar. Den typen av serviceställen (affärer, servicebutiker, bagerier, caféer, bensinstationer med mat och dryck, etc) som var regel i motsvarande småbyar i f d Västtyskland var helt enkelt inte utbyggt i lika stor utsträckning här. Något som gick att komma runt genom att ta med sig mer mat och vätska på cykeln, och sedan stanna för att själv tillaga sina måltider, istället för att lite mer impulsivt stanna på någon trevlig servering för att avnjuta en nytillagad Apfelstrudel. Utbudet var som tidigare nämnt också mer begränsat i affärerna, vilket kan vålla vissa besvär om man inte är en fullfjädrad kock och tycker det här med matlagning är ett fantastiskt stimulerande nöje, utan är mer eller mindre beroende av halvfärdiga fabrikat. I de lite större städerna, som Erfurt t ex, fanns det gott om affärer, men öppettiderna var mer restriktiva än vad man kanske är van vid i traditionella Västeuropeiska områden. Jag anlände där lite senare på dagen och tyckte inte det var helt lätt att hitta en kvällsöppen butik för att inhandla middagsmat. Återigen, ett problem som lätt skulle kunna undvikits genom bättre framförhållning och planering.
Vad gäller vägarna, var dessa av mycket varierande kvalitet. Vissa var renoverade under senare tid och överglänste mycket av det jag träffade på, på andra ställen, men bitvis var vägunderlaget allt annat än komfortabelt att vistas på, i alla fall inte på en cykelsadel, timme in och timme ut. Också en fråga om inställning och inget egentligt problem.
Som du förstår är denna typ av upplevelse något högst subjektivt som endast kan relateras till personliga förväntningar och erfarenheter. Man kan alltid hitta värre, eller bättre, exempel på annat håll. Frågan är bara var man själv drar gränsen för vad man är villig att utstå och utsätta sig för. Denna typ av solo-expedition, att färdas ensam på cykel genom främmande områden, är däremot ett utmärkt sätt att lära känna sig själv och sina värderingar. Efter många timmars kontemplation under de 400 mil jag avverkade, kom jag bl a fram till att jag är en ganska bekväm person som föredrar komfort framför asketism. Det finns å andra sidan många som hellre skulle tagit bilen än cykeln till Spanien, så återigen är det här med "bekvämlighet" och "problem" något relativt och högst personligt...
För övrigt tycker jag absolut att du ska cykla till Prag. Blir det för jobbigt behöver du ju inte göra om det!
;-)
[Ändrat av anad 2004-01-05 kl 19:46]