Svenska långfärdscyklister

Jag vet att det finns en del svenska långfärdscyklister som har cyklat en del men vet inte hur många. Jag har tänkt göra en sammstaellning senare i höst så jag skulle vilja ha tips om vilka som finns. Jag är intresserad av aktiva cyklister som har varit med ett tag och följande krav ska uppfyllas

* Har gjort minst en cykeltur på minst 5000 km sedan 2002.
* Vara svensk eller har stark anknytning till Sverige.

Personens ska även uppfylla minst ett av foeljande krav
* Har egen blogg/hemsida
* Vara aktiv på Utsidan
* Vara aktiv på happymtb


Jag kommer även att vara intresserad av wannabe långfärdscyklister och då är det följande krav uppfyllas

* Planera att göra en cykeltur 2008 på minst 10 000 km
* Ha en egen blogg/hemsida där man skriver om förberedelserna inför turen.

Så hur många finns det i Sverige som uppfyller kraven?

Skriv en rad i denna tråd eller kontakta mig genom forumet eller skicka mail till stellan@sandstorm.se

/Stellan
 
Tjena!

Bra initiativ med en sammanställning - hoppas du lägger upp den framöver.

Enda resan för mig so far är Sthlm – Kapstaden, dryga 19000 km, 2006 – 2007. Sverige, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike, Spanien, Marocko, Västsahara, Mauretanien, Senegal, Gambia, Mali, Burkina Faso, Ghana, Togo, Benin, Nigeria, Kamerun, Gabon, Republiken Kongo, Angola, Namibia, Sydafrika. Har även cyklat en gång i Estland. Läs mer på http://www.bedui.se

Planerar en till 2008 också för den delen. I princip hela mellanöstern tänkte jag – så om ngn har cyklat i Saudiarabien och hela den halvön... oman, yemen, kuwait osv... samt eritrea, djibouti o somaliland i nordafrika, så får man gärna höra av sig med tips till mig! =)


-Peder


PS wannabe låter som det har med stureplan att göra… hoppas ingen här cyklar för att komma in på spybar…=) DS
 
Senast ändrad:
Vi ar ett gang som poborjade en cykelresa from Sverige till Beijing, i borjan av oktober. Vi ar fortillfallet i Krakow. Fardvagen kommer nog att andras lite, vi planerar att dra ner till arabiska halvon och sedan vidare in mot Iran, och antagligen Pakistan sen Kina.

Vi skriver lite po www.cykelresan.com.

Ha det fint!
Erik
 
Vi ar ett gang som poborjade en cykelresa from Sverige till Beijing, i borjan av oktober. Vi ar fortillfallet i Krakow. Fardvagen kommer nog att andras lite, vi planerar att dra ner till arabiska halvon och sedan vidare in mot Iran, och antagligen Pakistan sen Kina.

Vi skriver lite po www.cykelresan.com.

Ha det fint!
Erik

Låter som en bra tur... är på väg själv mot samma håll men tar en paus över vintern. Har mailat dig idag om lite frågor som jag skulle vilja att du svarar på nästa gång du har tid.

/Stellan
http://www.sandstorm.se
 
Jag har fått kontakt med några långfärdscyklister men skulle vilja få kontakt med en del till. Vilka fler finns det på Utsidan?

Svenska långfärdscyklister

Ted Albertsson
Lars Bengtsson
Janne Corax
Joakim Esaiasson
Peder af Geijerstam
Mauritz Johansson
Per Löwdin
Daniel Rosengren

/Stellan
 
Man får tänka på att skilja på långfärdscyklister och långfärdscyklister

En del kör 10 mil om dagen, vilket om man har pengar och tid kan göra hur många dagar som helst, en del kör 25 - 30 mil men inte så längt. Vilka är mest cyklister? En inte alldeles lätt fråga att besvara. Jag menar att cykla kortare sträckor dag efter dag kan vem som helst göra men att dra 50 mil i ett pass som Gunnars Ohlanders gjorde då han tog de 225 milen Treriksaröset - Smygehuk på 6 dagar, är väl en ganska bra bedrift!!!! eller
Ha det gott alla långväga, kortväga, lång och kortdistansare
Roland Fors
 
En del kör 10 mil om dagen, vilket om man har pengar och tid kan göra hur många dagar som helst, en del kör 25 - 30 mil men inte så längt. Vilka är mest cyklister? En inte alldeles lätt fråga att besvara. Jag menar att cykla kortare sträckor dag efter dag kan vem som helst göra men att dra 50 mil i ett pass som Gunnars Ohlanders gjorde då han tog de 225 milen Treriksaröset - Smygehuk på 6 dagar, är väl en ganska bra bedrift!!!! eller
Ha det gott alla långväga, kortväga, lång och kortdistansare
Roland Fors

Visst är det stor skillnad mellan olika cyklister och vad de gör. Jag är ute efter långfärdcyklister och då tycker jag att de ska ha cyklat långt och varit borta en längre tid. Visst är det inga problem att cykla 10 mil/dag och hålla på i evighet med det. Det handlar om pengar och hur mycket tid man har. Att cykla 50 mil i ett sträck krävs betydligt mer av personen i fråga men dessa personer är jag inte ute efter denna gång.

Varför bara långfärdcyklister?
Jag har själv varit ute en del (www.sandstorm.se) och skulle av den anledningen veta hur många till det finns i Sverige som gör samma sak. Både för att kunna byta erfarenheter och även för att locka fler personer för att börja med långfärdscykling. Att jag inte söker "vanliga" cyklister är inte för att jag inte gillar dem utan mer för att den förberedelser som krävs att göra ett maratonrace eller en tre månaders cykeltur är väldigt olika.

Vem som är mest cyklist vill jag inte svara på...

/Stellan
 
Ja för mig är det självklart killen eller tjenejn som drar 25 mil om dagen,

och stiger upp i ottan dag efter dag för att cykla sina 2- 300 mil. Att som sagt cykla 10 - 12 mil/dag är ingen sport, visst är det en merit att vara ute i ett år och cykla från Svedala till Kina och tillbaka genom Ryssland men de problem som då uppstår är oftast inte av cykling utan annat, mutor, språkförbistringar, farliga vägar med terrorister och rövarpack osv. En stor bedrigt att ta sig genom dessa korrumperade delar av världen så klart, kräver ett strarkt psyke, men hur dant det ä är så ser jag de som gör allt, paddlar 500 mil, cyklar 300, åker inlines ett par hundra, skidar genom halva Sverige mm som lite större äventyrare och mer mångsidiga än att bara hoja, vilket absolut inte är fel men att vara flexibel med sin muskelkraft och även kuta ett par hundra mil är för mig Fornmel 1, övrigt är att köra gocart (dum jämförelse kanske men) allsidigheten i sig är ett adelsmärke. Därmed inte sagt att jag fördömer cyklingar, hade hag bara haft stålar så hade jag redan i morgon kunnat dra ner till Sydafrika och väntat på fotbollsVM 2010 och samtidigt under tiden kutat runt lite.

Med vänliga hälsningar och jag förstår Dig för gör man inte så mycket annat än cyklar så måste man ju inrikta sig på det. Den störste, är ändå Göran Kropp, sedan får Ni säga vad faan Ni vill.
Leve hans minne!!!!!
Roland Fors, du kan ju följa med mig på en enhjuling över Alperna, ingen lätt grej, jag brukar säga att cykla enhjuling 10 mil är som att dra 30 på en vanlig bike!!!!
 
En del kör 10 mil om dagen, vilket om man har pengar och tid kan göra hur många dagar som helst, en del kör 25 - 30 mil men inte så längt. Vilka är mest cyklister? En inte alldeles lätt fråga att besvara. Jag menar att cykla kortare sträckor dag efter dag kan vem som helst göra men att dra 50 mil i ett pass som Gunnars Ohlanders gjorde då han tog de 225 milen Treriksaröset - Smygehuk på 6 dagar, är väl en ganska bra bedrift!!!! eller
Ha det gott alla långväga, kortväga, lång och kortdistansare
Roland Fors

vilka är mest cyklister? en helt irrelevant fråga, snarare. om du söker mest cyklist så står det nog under sportdelen i gunness rekordbok. om du vill tävla finns det tour de france. om du vill ha kul däremot, så cykla lite kortare varje dag och se och lär känna de platser och människor du passerar. långfärdscykling, för mig, handlar inte om en fysisk prestation (om dock i vissa fall något så) utan mer om att resa (vilket inte är samma sak som att blåsa förbi byar o människor i 30kmph).

jag tror att stellan med dom frågor han ställt av de som vill 'räknas' menar just de som långfärdscyklar i termen bicycle touring (den engelska motsvarigheten), vilket är ett bättre ord förresten. Touring = "a journey for pleasure in which several different places are visited".

MVH -Peder
 

Liknande trådar