Svenska friluftsklädesmärken

När jag har tittat på Itabs hemsida har jag fått för mig att Arrak ersätter deras tidigare T&P märke och TP-X-tyg. Vet du något om det?
Nej, det vet jag inte. Jag jobbar som frilans sedan 1 år för märket Arrak, Pro One och Garphyttan. De märken var okända för mig innan. Som frilans får man inte insyn i allt och är bara med i det område som man är expert i.
 
Röyk eller vad de heter har försökt få till svenska plagg. Second sunrise i sthlm har några gots-certade ull-tischor gjorda i Sverige. Sidengården ligger i och vill ta fram gots-certade underplagg i Eri-silke. Cai AB har lite produktion av strumpor i bla. Värnamo. ABCD sydde lite softshellbrallor på syverket, vet ej om de kommit ut på marknaden än. New Sweden har gjort sweatshirt på ull från sveafåren i Jämtland, spunnet i Italien, stickat i Danmark (har jag för mig), kommer sys i Sverige.

Teko-sverige är i månt o mycket delat i två läger. Old school västgötafalangen som skiter i miljö o kvalisort, det är gött med 70% akryl bara det är billigt. Sen nästa läger som skiter i pris bara det är premium. De flesta kan väldigt lite. Borås utbildar bara folk i inköpssystem, illustrator och mood boards. Produktionsfolket blir bara äldre och äldre. Tur att det kom en massa duktiga hantverkare från främst Aleppo.
 
De flesta kan väldigt lite. Borås utbildar bara folk i inköpssystem, illustrator och mood boards. Produktionsfolket blir bara äldre och äldre. Tur att det kom en massa duktiga hantverkare från främst Aleppo.
[/QUOTE]
Så sant, det borde vara krav på att ha läst skrädderi eller liknande innan man söker till diverse vidare utbildningar i Borås Textilhögskola. Jag har haft praktikanter som knappt kunde sy.
 
Så sant, det borde vara krav på att ha läst skrädderi eller liknande innan man söker till diverse vidare utbildningar i Borås Textilhögskola. Jag har haft praktikanter som knappt kunde sy.

Eh, skrädderiutbildningarna i Sverige är ett skämt de också. Finns ingen vettig skrädderinäring i Sverige heller. Och kom inte med de där pösmunkarna i sthlm som de facto förlorade sin hovleverantörsstatus, de lever på ändringar idag och gör väldigt lite nyproduktion. Damnit. Om vi ska ha någon tekoproduktion i Sverige får vi förlita oss på nyanlända.
 
Vad roligt att höra. Jag är inblandat också och har bistått med min expertis . Jag vill också tipsa om friluftsmärket Arrak som är nischat till hundägare men funkar till vandring mm likväl. Är ungefär i samma prisklass som Garphyttan. Har tagit hand om främst passform och bistått med råd.
Jag hoppas då att Arrak fått ordning på sin kvalitet.
Vi köpte jackor och byxor då det var relativt nytt och "alla" brukshundförare skulle ha det.
Kläderna för praktiskt taget i delar från kroppen efter en dag i skogen.
T&P har aldrig gjort mig besviken, inte så snyggt, lite halvdant sytt men alltid fungerat för avsett ändamål och billigt.
 
Jag har just beställt ett par byxor och skjorta från Fristads för första gången.
Men de tillverkar väl knappast kläderna i Sverige antar jag?
 
Liknande trådar

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg