Leif Andersson är väl också ett namn att ta med som både ritat ett antal kanoter och skrivit böcker både om paddling och turförslag.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Svensk kanothistoria
- Trådstartare Erik Barkefors
- Start datum
Ni glömmer de tidiga grönlandsfararna som tog kajaken åter till Scandinavien. Men det är klart då måste man ju läsa i det som tryckts före Första Världskriget.
Ni glömmer de tidiga grönlandsfararna som tog kajaken åter till Scandinavien. Men det är klart då måste man ju läsa i det som tryckts före Första Världskriget.
Rätta mig om jag har fel...
Min uppfattning är att Sverige hade en ganska bred egen kanottradition redan innan de tidiga grönlandsfararna tog hit några exemplar av eskimåmodell. Jag tror också att de kanoterna sågs mer som kuriosa och museiföremål vid den tiden.
Den stora boomen för havskajaker av den engelska modellen (lite eskimåinspirerad) stod nog Erling Bengtsson på Svima för i mitten av 1980-talet och framåt.
Om du har några källor och namn som säger annorlunda så är det ju bra om du delar med dig!
Läs gärna:
http://www.thomassondesign.com/lasa-om/kajakhistoria/skandinavien
Skoklosterkajaken
från Grönland som var och är en del av Wrangels kuriosakabinett är en av världens äldsta bevarade kajaker.
Om den påverkade utvecklingen av kanoter och kajaker i Sverige är för mig okänt. Björn Tomassons historiska kanot och kajaksidor är mycket läsvärda och där nämns Skoklosterkajaken.
Jag kan tänka mig att Fritiof Nansens böcker på skidor över Grönland och Eskimåliv och senare från Framexpeditionen påverkat svensk kanotsport en hel del.
Thure
från Grönland som var och är en del av Wrangels kuriosakabinett är en av världens äldsta bevarade kajaker.
Om den påverkade utvecklingen av kanoter och kajaker i Sverige är för mig okänt. Björn Tomassons historiska kanot och kajaksidor är mycket läsvärda och där nämns Skoklosterkajaken.
Jag kan tänka mig att Fritiof Nansens böcker på skidor över Grönland och Eskimåliv och senare från Framexpeditionen påverkat svensk kanotsport en hel del.
Thure
Thure hade vänligheten att ta det citat som först slog mig från Björn Ts bok.
Men även under Scandinvismen har jag läst att Danskarna bjöd på paddelturer på Køpbenhavns kanaler, eu var kajakerna danskbyggda och uppskalade. Orginal grönlands från förr var både ranka och svårpaddlade för storvuxna nordbor. Kyrkbåtar och forsbåtar är väl de överlevande formerna här.
Men även under Scandinvismen har jag läst att Danskarna bjöd på paddelturer på Køpbenhavns kanaler, eu var kajakerna danskbyggda och uppskalade. Orginal grönlands från förr var både ranka och svårpaddlade för storvuxna nordbor. Kyrkbåtar och forsbåtar är väl de överlevande formerna här.
Kyrkbåtar och forsbåtar är väl de överlevande formerna här.
Tror faktiskt att de kanoter som det byggdes mest av under slutet av 1800-talet var influerade av överklassens roddbåtar.
Spridningen kom från England och Tyskland.
De brukskanoter som eventuellt användes finns dåligt dokumenterade.
Thure hade vänligheten att ta det citat som först slog mig från Björn Ts bok.
Men även under Scandinvismen har jag läst att Danskarna bjöd på paddelturer på Køpbenhavns kanaler, eu var kajakerna danskbyggda och uppskalade. Orginal grönlands från förr var både ranka och svårpaddlade för storvuxna nordbor. Kyrkbåtar och forsbåtar är väl de överlevande formerna här.
I min närhet finns även jaktkanot om vi vidgar begreppet kanot lite
http://sv.wikipedia.org/wiki/Jaktkanot
/Patrik
Leif Håkansson Tyresö som tillverkade Gillögakajakerna och paddlar i glasfiberamerad polyester.
Thure
Gillöga konstruerades av HJ Sass som även byggde den modellen tillsammans med Björn Olsen. (senare köpte Håkansson formarna o byggde några kanoter)
Jag minns en gång under ett besök på FKI att ca 1/4 av kanoterna i klubbhuset var Gillögor på 70-talet. Kanoten vägde 16 kg o var lätt att få upp på biltaket ensam.
HJ Sass skrev även en artikel sjöhistoriska museets årsbok någon gång runt 1980, om kanothistorien i Sverige. Där torde det mesta stå.
Det jag minns är att den alla första kanotklubben låg i Uppsala, men jag kan minnas fel.
Lite går att läsa här http://www.sassdesign.net/Kanotseglingshistoria.pdf
Missa inte heller detta
http://www.sassdesign.net/Helsa.pdf
Många kanoter var paddelbara segelkanoter och vi verkar ju vara på väg dit igen.
Gillöga konstruerades av HJ Sass som även byggde den modellen tillsammans med Björn Olsen. (senare köpte Håkansson formarna o byggde några kanoter)
Jag minns en gång under ett besök på FKI att ca 1/4 av kanoterna i klubbhuset var Gillögor på 70-talet. Kanoten vägde 16 kg o var lätt att få upp på biltaket ensam.
HJ Sass skrev även en artikel sjöhistoriska museets årsbok någon gång runt 1980, om kanothistorien i Sverige. Där torde det mesta stå.
Det jag minns är att den alla första kanotklubben låg i Uppsala, men jag kan minnas fel.
Lite går att läsa här http://www.sassdesign.net/Kanotseglingshistoria.pdf
Missa inte heller detta
http://www.sassdesign.net/Helsa.pdf
Många kanoter var paddelbara segelkanoter och vi verkar ju vara på väg dit igen.
Några namn ur Sass historik:
Studentföreningarna Stockholms- och Göteborgs Nations Båtklubbar i Uppsala startade kanotidrottssektioner i Uppsala 1877.
Carl Edward Smith (1843-1928) köpte år 1871 en kanot på Malta. Det resulterade i flra konstruktioner och byggen. Han publicerade år 1884 en ritning och byggnadsbeskrivning på en dukad kanot.
A Rosengren lanserade bordläggning med duk i början på 1900-talet.
FKI Föreningen för kanotidrott startades år 1900 av Hjalmar Engman.
Gustaf Nordin paddlade från Stockholm till Paris 1905 i kanoten Svea ritad av J E Carrendi.
Jürgen Sass har ritat en del både segel- och paddelkanoter och forskat en del i kanothistoria.
Leif Håkansson
Leif Håkansson, han var mannen som i sitt garage slet med att bygga de första Wing-paddlarna.
Vi som, under en period innan fabrikstillverkningen och kopiering samt modifieringarna av Wing-paddlarna började var, helt beroende av hur många paddlar Leif kunde tillverka, har bara honom att tacka för de framgångar som den nya paddeln innebar, tyvärr fick Leif sedan sota med sin hälsa pga ohälsosamma material och tillverkningsmetoder i samband med tillverkningen den "nya paddlen". /Jampa
Leif Håkansson, han var mannen som i sitt garage slet med att bygga de första Wing-paddlarna.
Vi som, under en period innan fabrikstillverkningen och kopiering samt modifieringarna av Wing-paddlarna började var, helt beroende av hur många paddlar Leif kunde tillverka, har bara honom att tacka för de framgångar som den nya paddeln innebar, tyvärr fick Leif sedan sota med sin hälsa pga ohälsosamma material och tillverkningsmetoder i samband med tillverkningen den "nya paddlen". /Jampa
Ang träkanoter...
Det finns en del intressant under: http://www.hmcc.se/
Sen skulle jag vilja slå ett slag för de som bidragit till att "rädda kvar" kunskapen om träkanadensare fram till nutid dvs folket kopplade till Sjöviks fhs som tex Bo Weslien, Roger Isberg, Paul Friman och flera till.
//Dag
Det finns en del intressant under: http://www.hmcc.se/
Sen skulle jag vilja slå ett slag för de som bidragit till att "rädda kvar" kunskapen om träkanadensare fram till nutid dvs folket kopplade till Sjöviks fhs som tex Bo Weslien, Roger Isberg, Paul Friman och flera till.
//Dag
En liten sammanfattning så här långt - se ovan för detaljer om respektive namn/företag. Vilka fler bör med på Paddlingens Hall of Fame
Sven Thorell
Vituddens Kanotvarv
Jofa
Trapper
Erling Bengtsson
Mikael Rosén
Derek Hutchinson
Jim Danielsson
Hans Friedel
Harry MacFie
John MacGregor
Max Andersson
Gert Fredriksson
Björn Thomasson
Kajak.nu
Ove Emanuelsson
Petri Sutinen
ABC
Erik Arnström
Många namn jag aldrig hört talas om trots att jag varit i branschen i snart 10 år. Paddlingen var tills för runt 10 år sedan en väldigt obetydlig sport med jämfört med idag få utövare. För runt 15-20 år sedan var havskajakpaddlingen mer eller mindre samma som VKV för gemene man. Bakom den verkliga kajakboomen får vi nog hylla bröderna Richard och Thomas Öhman(Point65) som tillsammans med James Venimore (Kajaktiv) och Erling är de som gjort paddlingen till vad det är idag i Sverige. Efter det har väl kanske Tahe tagit över deras roll men det var dessa fyra herrar som drog igång det på riktigt. I södra Sverige var det Kajakevent (om jag nu skall berömma mig själv och min exkollegar Peter) som fick även södra sveriges vatten att fyllas med kajaker.
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Turbulens -en svensk kajakfilm | Paddling allmänt | 11 | ||
Svensk multisportkajak? | Paddling allmänt | 2 | ||
SEA KAYAKER testar svensk kajak.......... | Paddling allmänt | 21 | ||
Ny bok om kanothistoria i Sverige | Paddling allmänt | 1 |
Liknande trådar
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg