Sven Lundins sextant?

Förresten, höll på att glömma tröghetsnavigeringen! Det är ju vid det här laget en gammal beprövad och väl utvecklad metod som med stöttning av t.ex. GPS kan vara rejält noggrann. En analog modell av detta är väl den tidigare nämnda "svenska kompassen" eller vad pinnen nu kallas?
/R

Jag har ökennavigerat med traditionell sextant, GPS blev en stor lättnad. Jag har gjort tabellerna till en kamrats Svenssextant, vi gjorde dem parallellt med riktig sextant, frånvaron av förstoring och sisådärkänsla i Svensextant gjorde mig minst sagt lite dubiös angående vad är det för värden avläsaren får ut....När vi sedan blindtestade med flera observatörer stärktes dessa misstankar.
Jag är övertygad om att ett verktyg som Svenssextant, väl kalibrerat av ägaren mycket väl kan göra nöjaktig tjänst för denne. Med tillräcklig träning kan man nog uppnå denna färdighet med andra primitiva navigationshjälpmedel oxså. Men dessa blir ändå just så oxeakta och tungarbetede som de är och operatören kan avläsa.
Det är skönt med en exakt klocka och en riktig kompass är mer lättarbetad än en gniden nål på ett löv.
Teorin må vara hur smart som helst "men virkerd det ikke så är det rene dritten....".
Det finns praktiska gränser för hur mycket man kan förenkla olika saker och bara för att ett ett ryskt järnspett har lagom lite elektronik i sig, gör det det inte automatiskt till en bra världsradio....
//J

Om jag nu inte fattat helt fel så innebär ett avläsningsfel på en grad på en brissextant även att latituden blir en grad fel. Stämmer det?

Och en minuts fel på tidpunkten ger ett fel på ungefär 0,25 grader.

Hej!

Det jag i första hand tänker på är Sibisk urskog men även öken och hav.
Det är givetvis en stor bredd i navigationsförutsättningar.

Karta, kompass med logg. död räkning och de givna markörer som bekräftar var jag befinner mig
är vad jag använder nu, men blir terrängen väldigt regelbunden och avtånden långa så kan jag visst hålla kurs men min"avdrift" i position blir allt eftersom accelererande.
Det jag i alla lägen söker är en optimering, min avigation hittils har funkat prima efter behov
men ju länre från civilisation jag ska ju mer precision är önskvärd.

En gps verkar för nu som det närmsta och enklaste komplement.
Det jag inte gillar är driftstiderna! Från 2 till 15 timmar hjälper föga för 3 veckors färdande.

En arnbandsmodell som bara ger koordinater verkar vettigast just nu och föra logg
samt enbart använda gps funktionen en eller någon gång om dan för logg och riktningkorrigering.

Stora batteripack och solceller som hittils om man läser det finstilta är bortkastad tid i skogsmiljö
och varieraad terräng samt väder är inget alternativ.

Fler tips eller åsikter är uppskattat!

/H

I skog har du ändå ingen användning av en brissextant eftersom du måste se horisonten för att kunna använda den. Du måste också se solen, så om vädret är mulet så är det kört... Och som sagt var, du måste se horisonten så dis eller berg i fjärran är inte så lyckat.

En GPS som du slår på när du gått vilse är väl bästa alternativet. Den behöver ju inte vara påslagen hela tiden. Små GPS:er väger inte mycket och går de på R6-batterier kan du köpa litiumbatterier som har hög kapacitet.

I skog har du ändå ingen användning av en brissextant eftersom du måste se horisonten för att kunna använda den. Du måste också se solen, så om vädret är mulet så är det kört... Och som sagt var, du måste se horisonten så dis eller berg i fjärran är inte så lyckat.

En GPS som du slår på när du gått vilse är väl bästa alternativet. Den behöver ju inte vara påslagen hela tiden. Små GPS:er väger inte mycket och går de på R6-batterier kan du köpa litiumbatterier som har hög kapacitet.

Detta med astronomisk navigation vore bra att sätta sig in i lite mer, som ett komplement. i alla fall på en låg nivå.

Det är min tanke att börja spana efter en bra och liten gps, ska jag ha en så får den samtidigt vara liten, klocka på armen och tålig,

Är det någon särskild gps du eller någon rekomenderar för mina ändamål, liten, utbytbar batteri, pålitlig okomplicerad gärna billig

Jag har tittat på Casio, Suunto, Globalstar, att ha 1 eller få små batterier med är ok.

/H

Detta med astronomisk navigation vore bra att sätta sig in i lite mer, som ett komplement. i alla fall på en låg nivå.

Det är min tanke att börja spana efter en bra och liten gps, ska jag ha en så får den samtidigt vara liten, klocka på armen och tålig,

Är det någon särskild gps du eller någon rekomenderar för mina ändamål, liten, utbytbar batteri, pålitlig okomplicerad gärna billig

Jag har tittat på Casio, Suunto, Globalstar, att ha 1 eller få små batterier med är ok.

/H

Problemet med armbandsmottagare är att de i de flest afall har inbyggt batteri för uppladdning stationärt.
Om du inte behöver maximal mottagningsprestanda sâ kan en Foretrex 201 kanske duga. Den har AAA-batterier.
Jag har en och är man medveten om begränsningarna hos en ickeSirfIII-mottagare sâ är den smidigt o har de funktioner man behöver.
Det finns liknande frân andra tillverkare med Sirf men jag har inte provat nâgon.
Däremot har jag kört min parallellt med frugans Forerunner305 och det är stor skillnad i prestanda.
Men för att fastställa sin position ett par gânger per dag fixar den om man kan söka upp en hyffsat fri yta.

I skog brukar i västvärlden brand och utsiktstorn vara väl utmärkta på kartan, d v s med viss oregelbundenhet hittar man var man är exakt....
Utan att veta exakt var man är har öknar korsats, världshav besegrats och med hjälp av död räkning utan hänsyn till okända vindar och strömmar har folk seglat på små öar som Irland...
Jag tror inte vi alltid måste veta exakt var vi är, men uppenbart är att med dagens batterislukande GPSare finns det mycket kvar att göra... För de som måste veta exakt var de är...Här är ju ett bra svar! Medan vi rusar vidare mot väster...
//J

Hej!

Det jag i första hand tänker på är Sibisk urskog men även öken och hav.
Det är givetvis en stor bredd i navigationsförutsättningar.

Karta, kompass med logg. död räkning och de givna markörer som bekräftar var jag befinner mig
är vad jag använder nu, men blir terrängen väldigt regelbunden och avtånden långa så kan jag visst hålla kurs men min"avdrift" i position blir allt eftersom accelererande.
Det jag i alla lägen söker är en optimering, min avigation hittils har funkat prima efter behov
men ju länre från civilisation jag ska ju mer precision är önskvärd.

En gps verkar för nu som det närmsta och enklaste komplement.
Det jag inte gillar är driftstiderna! Från 2 till 15 timmar hjälper föga för 3 veckors färdande.

En arnbandsmodell som bara ger koordinater verkar vettigast just nu och föra logg
samt enbart använda gps funktionen en eller någon gång om dan för logg och riktningkorrigering.

Stora batteripack och solceller som hittils om man läser det finstilta är bortkastad tid i skogsmiljö
och varieraad terräng samt väder är inget alternativ.

Fler tips eller åsikter är uppskattat!

/H

Låter som ett bra upplägg. Klassisk karta- & kompassorientering med daglig kontroll av positionen med en i övrigt avstängd GPS. Då slipar du navigerings-/orienteringskunskaperna istället for att trubba av dem

Nar du väljer GPS kolla också på vad de har for uppstartstid vid kallstart så du slipper slösa massa batteri på långa kallstarter. äldre GPS'er hade enorma kallstartstider for de var tvungna att vänta på ett statusmeddelande från sateliterna, men detta har de kommit runt på något sätt på de nyare apparaterna.
/Anders

Boktips!

För alla som är intresserade av navigation och lite historia rekommenderas den populärvetenskapliga boken: "Longitud : den sanna berättelsen om geniet som löste sin tids största vetenskapliga problem" av Dava Sobel. Finns på ditt lokala bibliotek (ialla fall om du bor i Goteborg eller Stockholm).

/Anders

För alla som är intresserade av navigation och lite historia rekommenderas den populärvetenskapliga boken: "Longitud : den sanna berättelsen om geniet som löste sin tids största vetenskapliga problem" av Dava Sobel. Finns på ditt lokala bibliotek (ialla fall om du bor i Goteborg eller Stockholm).

/Anders

Skriver under på den rekommendationen!

(Toppa sedan detta med Umberto Ecos "Gårdagens ö")

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Berneflott Sextant Navigering 4
Haddock Bris-sextant? Navigering 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg