Sven Lundins sextant?

Vilken noggrannhet behövs?

1. Vilken noggrannhet behövs?
2. Hur stort får instrumentet vara?
3. Hur ömtåligt får det vara?
4. Vad får det kosta?
5. Hur ofta per dygn måste det kunna användas?
6. &c
Om Brissextanten är bra eller inte beror med andra ord helt och hållet på omständigheterna.
Somliga bör har dyraste, bästa, traditionella sextant. Andra kan nöja sig med en plastsextant, Davis MK 15. Och för en del är en liten och lätt Brissextant det bästa.

Det är väl i stort sett bara vid passage av stora hav eller stora öknar som en sextant kan fungera som ett vettigt instrument? I såna situtationer färdas man ju oftast längs en storcirkel (eftersom det är kortaste vägen) och då behöver man ju bara verifiera att man befinner sig på den (eller åt vilket håll man dragit sig).

...
Om du, Jackob, tycker att den är så himmla bra så kan du väl redogöra för vilken exakthet DU har fått i dina solhöjdspositioner som DU tagit med Brissextanten. Har du kommit under 10Nm är jag imponerad...

/Anders

Är det möjligen så att jag trampat på en öm tå när jag bad dig motivera dina uttalanden? Som jag skrev tidigare har jag hittills inte funnit några anledningar till att Brissextanten skulle ge sämre noggrannhet än en konventionell sextant. När du då skriver följande
AndersOleander sa:
Egentligen kan jag inte uttala mig om precisionen eftersom jag inte har kunnat testa den på riktigt, men den kommer ligga hästlängder efter en riktig sextants iallafall.
blir jag nyfiken på varför den skulle vara så mycket sämre, redan i teorin, när du enligt egen utsago inte testat brissextanten.

Att Brissextanten inte är lika mångsidig som en ordinär dito är ju givet från början och de faktum att man inte kan arbeta med andra himlakroppar än solen, inte kan ta solhöjden vid godtycklig tid eller variera nedtoningen påverkar knappast precisionen i instrumentet utan endast användningsområdet.

Det enda argument du framfört för att precisionen skulle vara lägre är att Brissextanten saknar förstoring, och det är förvisso ett bra argument, men enligt Yrvind har detta mindre betydelse då vinkelmätningen sker så mycket närmare ögat än med en konventionell sextant. När Yrvind hävdar att så är fallet ser jag ingen anledning att misstro honom, till dess konkreta bevis framlagts på att så inte är fallet. Jag har inte tagit mig tid att kalibrera min hemmabyggda brissextant än, så jag kan inte redogöra för vilka noggrannheter jag uppnår, viket jag heller aldrig påstått att jag kan.

Att Yrvind kallar sin sextant för en leksak för navigationsintresserade beror inte på att precisionen skulle vara låg, utan för att ingen sextant kan ersätta eller utgöra ett plausibelt alternativ till gps:en. Att det är en leksak syftar på att den är både liten och billig vilket gör att den navigationsintresserade för en relativ låg kostnad och med minimalt utrymme kan praktisera astronomisk navigation.

/Jakob

Ånej inga ömma tår här inte! Jag misstänkte att du hade ett rent teoretiskt utgångsläge. För mig är ren teori helt ointressant. Det är det praktiska slutresultatet som betyder allt. Hade du svarat att dina positioner låg mellan 10 och 30Nm från korrekta positioner, så hade jag varit den första att uppvärdera Brissextanten. Jag kanske uttryckte mig luddigt men med precisionen menar jag den slutgiltiga precisionen när alla hämmande faktorer fått säga sitt.

Med Brissextanten finns det 2 hämmande faktorer som kommer sätta ner slutresultatet. En är att blir det fel vi tillverkningen av kalibreringstabellen kommer man för alltid släpa med sig de felen. I teorin gör man en perfekt tabell. I praktiken blir nog vinklarna lite sådär efter några timmars kisande. Jag tror att om man ska få till en bra tabell måste man ha något slags stativ och en lupp eller liknande, utrustning som jag saknar så min tabell kommer bli sådär. Den andra är den tidigare nämda bristen på förstoring. Betänk då att när du tar en höjd som är lite osäker pga bristen på förstoring och plockar fram vinkeln från tabellen som i sin tur också ligger lite fel så kommer slutresultatet att skena iväg.
Sedan kan det också vara så att vinklarna förändras något vid olika temperaturer och luftfuktighet, men detta är jag osäker på så det får någon med rejäla kunskaper i materiallära svara på. Om detta är fallet kommer man behöva olika tabeller för olika klimat/årstider.

När jag skrev att jag inte hade testat den fullt ut betyder inte det att jag inte har provat den mot solen och fått ett humm om dess begränsningar. Jag har provat att ta höjden mot solen men bristen på tabell gjorde att jag inte kunde räkna på höjderna. Vad jag minns nu kändes inte de höjderna speciellt säkra (eller tiderna för höjderna om man ska vara petig).

Hade sextanten haft förstoring och levererats med en perfekt kalibreringstabell tror jag att den varit en bra sextant (samma konstruktion men utan de 2 praktiska hämningarna).
/Anders

Jag initierade fågan om Svens sextant, för att jag spånar på vilket befintlig eller viken kombinatin av små föremål + kunnskap som ger den mest mångsidiga och i proportion bästa alround funktionen världen runt.

"seaobserver" skev : Radioklockor har t o m CO vad är detta?

för navigation fins idag alltså:

gps/ satelit baserad trangulering

astrologisk navigation

karta kompass och logg

hur ser det ut med olika typer av radionavigering?

och hur skulle en magnetisk navigationsutrustning se ut
d.v.s magnetisk nord, magnetisk syd om det fanns en tredje eller om det finnss ett dominant tredje magnetfält så borde man kunna använda dem eller? sålänge man förstår i vilka lägen detta system är i obalans? eller är jag fel på det?

vad annat kunnde man navigera efter mer eller mindre överallt på denna planet?

Om man bryter ner det så:
en rörlig punkt dvs jag själv, behöver förflytta mig och ha kontroll på min rörliga position,
det går bara med referenser 3 st minst, hur man uppnår de 3 finns många sätt.
i detta fall på en rund kula/jorden

Det kan kanske tyckas att jag lägger för mycket krut här men, det intresserar mig inte att köpa en manick och rycka på axlarna.

många intressanta inlägg/
H

En fundering till!

Ett crux med flera av de "enkla" manickerna är kännslighet för yttre apåverkan
fukt, mekanisk skada, programmvarufel, , och särskillt mängden btterikraft de behöver.

hur är det med dessa klockor som får sin tid från atomuren?
hur får de sina signaler och hur ofta samt hur många "sändare finns det?

Tack

/H

http://www.clasohlson.se/Product/Category.aspx?id=251279&_path=251882;251828;251279
astrologisk navigation
AstroLOGisk navigation? Vad är det? Astronomisk navigation är ju det man gör med en sextant. Astrologi är nåt helt annat än astronomi.
GPS är ju en typ av radionavigering. Förr fanns... Decca heter det väl, vet inte om det är i drift fortfarande. Nackdelen med det är ju att sändarna inte har så lång räckvidd.

Går ju också att pejla olika sändare med pejlutrustning, men det är problematiskt ur antennsynpunkt (sändare som har lång räckvidd har också lång våglängd, vilket gör att antennerna blir stora eller man måste använda ferritantenn).
d.v.s magnetisk nord, magnetisk syd om det fanns en tredje eller om det finnss ett dominant tredje magnetfält så borde man kunna använda dem eller? sålänge man förstår i vilka lägen detta system är i obalans? eller är jag fel på det?
Alltså, magnetiskt nord och syd ligger väl bara rakt mot varandra? Det går nog inte att använda dem individuellt.

Till viss del kan man använda lutningen på det magnetiska fältet, men det stora problemet är att magnetfältet runt jorden inte är homogent. Det finns väldigt mycket störningar (stora järnsamlingar i jorden osv). Det är ju bara att titta på valfritt sjökort (där är områden med magnetisk störning utmärkta).

Kalibrering

Cassens & Plath säljer kalibrerade Brissextanter. Hur många på detta forum tror att detta företag kalibrerar dessa på det tidsödande och manuella sätt som antytts i flera inlägg och som Sven Yrvind ursprungligen använde?

Cassens & Plath säljer kalibrerade Brissextanter. Hur många på detta forum tror att detta företag kalibrerar dessa på det tidsödande och manuella sätt som antytts i flera inlägg och som Sven Yrvind ursprungligen använde?

Naturligtvis kalibrera de inte varje för sig, de har kalibrerat en och tillverkar sen med en så pass god precision att de kan använda samma kalibrering för en hel serie. Troligen gör de även stickprov som kalibreras.

Fast de använder nog inte solen och horisonten utan använder nog nån form av instrument där de kan ställa vinkeln på ljuset så de slipper vänta på att solen står i rätt höjd.

Jag initierade fågan om Svens sextant, för att jag spånar på vilket befintlig eller viken kombinatin av små föremål + kunnskap som ger den mest mångsidiga och i proportion bästa alround funktionen världen runt.

för navigation fins idag alltså:

gps/ satelit baserad trangulering

astrologisk navigation

karta kompass och logg

H

Okej, tillbaka till ämnet...

Egentligen har vi missat grundfrågan. Var ska du? Ska du hålla dig på land? Kommer det finnas tydliga landtecken att navigera efter? I så fall klarar du dig med karta och kompass. Kortare sträckor klarar du dig på död räkning, loggen har du i benen i kombination med klockan (du vet av tidigare erfarenhet hur snabbt du går, sedan är det bara att räkna ut tillryggalagd distans i huvudet). GPS kan vara ett komplement till kartan och kompassen och bra att ha om du vill förflytta dig i tät dimma, men annars ganska onödigt.

Saknas tydliga landtecken och/eller det inte finns vettiga kartor ökar behovet av navigatoriska hjälpmedel.

Satelitnavigering (GPS, GLONAS)
Fördelar: Exakt, fungerar överallt på jorden, liten vikt
Nackdelar: Elektronik som kan falera, kräver ström, kan stängas av vid politiska kriser (även om det nu verkar osannolikt), gör navigatören slö.

Radionavigering (LORAN-C & Radiopejling)
System på utdöende. Decca är nerlagt, Loran-C finns kvar runt USA, Asien, Mellanöstern och i Nordsjön. Radiopejlingssändare finns kvar i Pakistan, UK, Frankrike, Bulgarien, Kenya, Bangladesh & Canada (enligt Admiralty list of radio signals vol2).
Fördelar: obefintliga men bättre än inget alls.
Nackdelar: Samma som GPS + mycket sämmre nogrannhet, dålig täckning. Stationerna kan försvinna utan förvarning.

Magnetisk navigation?
Det finns bara ett magnetiskt fält och det går inte navigera efter. Även om det fanns två hade det bara varit sådär. Att pejla något på så stora avstånd ger för stort osäkerhetsområde. Tänk att du pejlar 2 magnetiska poler som ligger 10000 km bort. Det räcker att pejlingarna blir en hundradels grad fel för att positionen ska bli helkass. Är dessutom skärningsvinkeln långt från 90grader blir osäkerhetsområdet enormt.

Astronomisk navigation
Fördelar: Kan göras nästan helt oberoende av elektronik, batterier, sateliter mm. Klocka måste dock finnas.
Nackdelar: Fungerar bara under vissa premisser (se tidigare inlägg). Sextant och tabeller är nog inget man bara slänger ner i ryggsäcken för att ha en backup. På en båt å andra sidan finns det plats.

/Anders

vad annat kunde man navigera efter mer eller mindre överallt på denna planet

Det senaste i navigationsväg utvecklas för ubåtar och är baserat på jordens gravitationsfält. Med hjälp av en bunt polariserade accelerometrar kan man tydligen känna av hur gravitationsfältet fluktuerar medan man rör sig över jordytan. Fältet ändras när man färdas över olika topografi och geologi, och med hjälp av datorkraft kan dessa värden omvandlas till en 3D-karta att navigera efter. Kartan kan sedan jämföras mot tidigare kartlagda värden för att få en bra positionsangivelse. Metoden är dessutom helt passiv vilket gör att man, i just ubåtsfallet, kan få en positionsfix utan att riskera att röja sig genom utsändandet av signaler.

Att denna teknologi skulle bli aktuell i friluftssammanhang känns rätt avlägset, men å andra sidan var GPS:en det också för några tiotal år sedan. Den som lever får se.
/R

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Berneflott Sextant Navigering 4
Haddock Bris-sextant? Navigering 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg