I en diskussion om vägen till Sitasjaure uppkom en liten sidodiskussion om svarttaxi längs den diskuterade vägen.
Och det är en fråga jag har funderat över när jag vid olika tillfällen utnyttjat de transportmöjligheter som finns på vissa ställen.
Då jag för ett antal år sedan blev skjutsad längs den diskuterade vägen var det ganska uppenbart att det var just svarttaxiverksamhet det var frågan om. Men hur är det med andra mer eller mindre organiserade transporter i anslutning till lederna i fjällen:
Hur är det med skjutsen upp till Sitoälvsbron? Och med de båtar som går mer eller mindre regelbundet till t ex Aktse, Sitojaure,vid Kvikkjokk (där föresten säkerhetsaspekterna diskuterades i särskilt forum för ett tag sedan), på Ladtjojaure, upp i Vistasdalen eller numera även till Alesjaure?
När jag man står där och ska åka är ju inte f-skattesedel det första man frågar om. Kvitton är obefintliga, och betalning på annat sätt än i kontanter mottages icke.
Är det så att det här på något sätt är en fredad sektor där ingen tycker att det är värt att kolla upp de ekonomiska aspekterna, eller är det så att de som kör transporterna redovisar inkomsterna och betalar moms och skatt som de ska?
Och om det nu är ren svart verksamhet det handlar om: Vad händer om det skulle ske en olycka? Bara för att det är en båt som går i fjällen är man väl inte automatiskt skyddad från eventuella arbetsskador när man kör den? Och de som kör ska väl också ha pension (vad det lider) och rätt till fri sjukvård på samma villkor som alla andra.
Och det är en fråga jag har funderat över när jag vid olika tillfällen utnyttjat de transportmöjligheter som finns på vissa ställen.
Då jag för ett antal år sedan blev skjutsad längs den diskuterade vägen var det ganska uppenbart att det var just svarttaxiverksamhet det var frågan om. Men hur är det med andra mer eller mindre organiserade transporter i anslutning till lederna i fjällen:
Hur är det med skjutsen upp till Sitoälvsbron? Och med de båtar som går mer eller mindre regelbundet till t ex Aktse, Sitojaure,vid Kvikkjokk (där föresten säkerhetsaspekterna diskuterades i särskilt forum för ett tag sedan), på Ladtjojaure, upp i Vistasdalen eller numera även till Alesjaure?
När jag man står där och ska åka är ju inte f-skattesedel det första man frågar om. Kvitton är obefintliga, och betalning på annat sätt än i kontanter mottages icke.
Är det så att det här på något sätt är en fredad sektor där ingen tycker att det är värt att kolla upp de ekonomiska aspekterna, eller är det så att de som kör transporterna redovisar inkomsterna och betalar moms och skatt som de ska?
Och om det nu är ren svart verksamhet det handlar om: Vad händer om det skulle ske en olycka? Bara för att det är en båt som går i fjällen är man väl inte automatiskt skyddad från eventuella arbetsskador när man kör den? Och de som kör ska väl också ha pension (vad det lider) och rätt till fri sjukvård på samma villkor som alla andra.