Svartedalen, med allmäna kommunikationer

Är det någon här som vet om det är möjligt att ta sig till Svartedalen eller dess närhet med allmänna kommunikationer. Går det inte någon vandringsled igenom svartedalen, borde det inte gå att åka till den och sedan gå den sista biten till svartedalen?

Tänkte ge mig ut i skogen i helgen och det vore skönt att få uppleva lite vildmark för omväxlings skull.

Ta bussen till Grandalen!

Hej Johan!
Visst går det att ta sig till Svartedalen med allmänna kommunikationer!
Vill du vandra på Bohusleden (rekommenderas varmt!) är det enklast att ta bussen till Grandalen. Det går inte så många turer per dag.
Vill du till Svartedalen i allmänhet tar du bussen från Kungälv mot Skår eller Lilla Edet och hoppar av vid lämplig hållplats enligt din karta (gå inte utan karta och ta med kompass!). Gå in på http://www.vasttrafik.se och sök lämplig resa. Tidtabellbyte är på gång i samband med skolstarten så var noga med att söka på korrekt dag.
Hållplatsen i Grandalen heter Kungälv Grandalen.
Snabbuss till Kungälvs busstation går ofta från Nils Ericssonsplatsen i Göteborg.
Hoppas du får en härlig dag i Svartedalen och glöm inte bärhink och svampkorg!

Via Stenungsund

Kom att tänka på att jag sett andra busshållplatser i närheten av leden när jag kört bil kors och tvärs genom Svartedalen. Från Stenungsund via Ucklum går buss 338 till Västersjön. Linjen korsar Bohusleden i slutet av etappen Bottenstugan - Hästevatten. Kolla även denna på Västtrafik.

Bussförbindelser Svartedalen

För din augustivandring kanske detta svar kommer lite väl sent, men jag ska ut i svartedalen idag och vara ute ett par-tre dagar. Jag köpte Kungälvs Orienteringsklubbs vandringskarta över Svartedalen, och på den är busshållplatserna utmärkta. Den närmaste ser ut att vara Grandalen, men det finns en massa andra runtomkring, beroende på var man vill börja eller avsluta turen. Jag tänkte börja någonstans norr om Kungälv och sluta i L:a Komperöd (Kamperöd? Har sett olika namn på olika kartor). Det återstår att se hur ofta bussarna går från Kungälv...

Axel.

Knacka gärna på när du går förbi (vitt hus, strax norr om Romesjön) så kan du få lite friskt vatten.
/Sme'n

Stenhålt eller Ängen?

Tack!
Hade jag bara sett ditt svar i tid så hade jag gärna tittat förbi på en kopp vatten. Är det i Stenhålt eller Ängen? Vi kom tillbaka idag efter en trevlig vandring, även om just vatten var det vi saknade minst. Det var rejält blött i markerna och var och varannan stig hade förvandlats till bäckfåror. Kort sammanfattning: Start i lördags i Rostock/Aleklätten, nattläger vid Dalens hembygdsgård. Stjärnklart och ganska kall natt, dock med kattuggla som hoade runtom oss. Söndag: Dalen till Stora Hästevatten med en avstickare förbi Härsvatten. Risigt väder och blåsig natt, men vindskyddet i Härsvatten var en lyx. Idag, Måndag, gick vi sista biten från Stora Hästevatten ut till landsvägen och in till Ucklum, där vi tog bussen in till Göteborg.

God natt!

Axel.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg