(...) Jag hamnade kring 16-17 kg. för 4-5 dagar, trots lätt sovsäck, liggunderlag och tält. (...)
Förutsatt att "lätt" ovan är rimligt lätt (allt mellan 1,5 och 2,5 kg/person) och ni inte har extremt tunga ryggsäckar (som du inte skriver något om) låter 16-17 kg totalvikt mycket på mig, om ni bara hade mat/bränsle för 4-5 dagar och inte bar på färska grönsaker till varje måltid

. Särskilt som ni ju delar på tält och (antar jag) kök.
Som flera varit inne på, får du bättre hjälp med mer info:
1. Andel rörlig vikt?
Hur stor andel av er packvikt utgjordes av mat, bränsle och ev. annat förbrukningsbart? Den vikten går visst att påverka inom vida ramar, men behovet och matpreferenserna är ju väldigt individuella, så detta bör brytas ut till en separat diskussion.
2. "De stora"?
Vad väger ditt/ert" "lätta sovsäck, liggunderlag och tält"? Vad väger era ryggsäckar? Dessa saker betyder mest för totalvikten, men jag antar att ni inte bara går och köper nya bara för att vinna några hundra gram.
3. Vad räknas i "packvikten"?
Hur mycket (om något) av den angivna vikten hade du på kroppen i normalfallet (dvs under gång, medelvarmt, ej regn)?
4. Specialintressen?
Bär du/ni med någon tyngre specialutrustning (foto, fiske, eldrivna saker inkl. deras strömkällor...) och hur mycket väger den?
Återstår i stort sett (mina egna vikter inom parentes, fullständig packlista
här):
- skal/regnplagg (325)
- rast/förstärkningsplagg (350)
- kök/kokkärl med tillbehör (270)
- ombytes-/sov-/förstärkningsplagg (dubbla funktioner) (460)
- toalett/apotek (130)
- verktyg/lagning/reservdelar (115)
- pannlampa (90)
Som du ser rätt försumbart sammanlagt, och då är jag ändå en riktigt frusen stackare, ensamvandrare med rätt mycket säkerhetstänk, vandrar i 2-3 veckor, långt in på hösten, och använder inte frystorkad mat. Hur ser dina motsvarigheter ut? Kan viktmysteriet döljas inom dessa poster, så är de lätta att påverka med bara lite eftertanke.
Antar att du redan kollat packlistorna i
den här tråden (hoppa över sidospåren). Även om man inte har/tänkt skaffa precis samma utrustningsdelar, så kan man lära sig mycket av att läsa listorna genom att inse vad folk
inte tar med sig
Jag tror också att du kan ha viss nytta av
denna tråd, som delvis handlar om liknande "viktmysterier" som dina/era.