Svårt att klä sig i hällregn vid aktivitet

Ha så lite kläder du kan under regnstället när du går. Du ska helst frysa lite när du startar.

En liten handduk, typ 20*20 cm kan göra underverk i känslan av att få torka borta svett/vatten från kroppen då och då.

Köp ett regnställ som torkar snabbt invändigt och utvändigt. Mörka färger torkar snabbare än ljusa.

Paraply.. testa och lär oss.

Spelar ingen roll vilka kläder man har på sig om man inte kan planera. Regn kan förutspås och ofta undvikas om man använder skallen lite mer frekvent. Ett normalt tält tar 5 minuter och sätta upp och står emot regn bättre än alla regnkläder i texmex och 20 000 mm vattenpelare.

Paraply eller poncho funkar vid lägret för frekventa kisspromenader, eller så får man undvika att sörpla i sig en kanna kaffe innan man ska sova, och vet man med sig att man är en pinknödig fan, så får man väl ha ett eget tält och pinka i absiden 😄

Senast ändrad:
Om det regnar blir man blöt när man är ute och går. I alla fall om man går lite fortare eller med packning. Om regnstället är något tex-material eller galon spelar mindre (eller ingen) roll. Jag använder numera regnställ i Gore-tex. Inte för att de är bättre när det regnar, utan för att de i mitt tycke fungerar bättre som vindjacka (då de faktiskt andas en aning).

Jag försöker planera mina vandringar så att jag i största möjliga mån slipper regn. Det är i mitt tycke betydligt trevligare att vandra i fint väder. :)

Ska jag ut på aktivitet som inte går att ändra tidsmässigt (ofta jakt eller fiske) så vet jag att jag kommer att bli blöt om det regnar. Bor jag i tält brukar torkmöjligheterna vara så pass dåliga att jag förblir mer eller mindre blöt tills jag kommer hem. Det är då skönt att se till att det finns ett torrt ombyte att sova i.

Det är sällan så pass dåligt väder att det inte går att ge sig ut. Det är bara att välja vart man åker. Kalfjället kan bli direkt livsfarligt vid dåligt väder, men håller man sig till skyddade skogspartier så ska det mycket till för att vädret ska göra det farligt att vara ute.

Vid turer i mkt regn och du EJ ska slå upp tält eller i övrigt ˋjobba ´med armar osv är sydväst,poncho ,byxholkar bäst,tex på stugturer el cykel semester då med vattentäta sko skydd.
Men på tex fjällvandring med tält så får du armar helt blöta och om du glömmer sätta dig på tex ett sittunderlag blir du blät i baken.
Var nyligen på en 16 d vandring i tält och anv endast regnställ några gånger men när inpregneringen gått ur poplin tyget(G-1000 väv) tog jag på ett Gore-Tex av äldre modell med ett inv foder blev ej så svett men man får anpassa farten efter hur mkt man svettas och ha öppen dragkedja och av med huvan när det bara duggar.
Har man långa kängor och lite längre jacka är fortfarande byxholkar bäst ev en cykeljacka med mkt ventilation i ryggen om man vill ta med mkt kläder.
Grönlandsvallan ska med på ev framtida turer och ev endast ett mkt tunnt lätt regnställ.
Jag hade lite tur med att det regnade på natten ofta och jag väntade någon morgon på att det skulle regna klart och tältet torka upp så man slapp dela på inner och ytter tältet.

Tycker att problemet ofta angrips från fel håll, det vill säga att hålla sig torr istället för öka komforten när man är blöt.

Precis. Det finns inga direkt stora nackdelar med att vara blöt. Folk badar i timtal utan att kroppen tar stryk av det, så varför skulle det vara värre att gå i blöta kläder i flera timmar?

Det är när vätan börjar kyla eller ge andra problem (kläder som korvar sig och skaver) som det börjar bli jobbigt.

Personligen gillar jag kläder som inte binder så mycket vatten, det är positivt även när det inte regnar (t.ex. om man svettas, eller ska torka kläderna efter att ha tvättat dem). Och att våta bomullsplagg korvar sig och skaver är väl de flesta medvetna om?

Ylle i all ära. Visst isolerar det även när det är blött, men om man nu inte har problem med att man fryser så är väl isolationen inget man behöver? Då är det (i mina ögon) viktigare att vara medveten om att även om ullen isolerar så binder den en massa vatten (d.v.s. svårt att torka). Även många syntetplagg isolerar bra när de är våta, just eftersom de faktiskt lyfter vätan från huden.

Plaskblöta plagg in mot huden kyler det kommer man inte ifrån. Ibland är det dock en tillgång om man riskerar att bli överhettad.
Men att vara fuktig och blöt när man har avslutat kroppsansträngningen är både obekvämt och kan innebära en fara.

Blöt hud och nötning är ingen bra kombination. Kan ge ruskiga sår.

Thure

Jag kan bara hålla med de som lyfter frågan om kläderna under regnstället. Det känns generellt som det lite felaktigt fokuseras så mycket på exakt vilken typ av modernt material/membran man har. Personligen tycker jag det handlar om vilken förmåga kläderna under har att fånga upp svetten så att du håller dig relativt torr och varm. Jag håller mycket hellre den kalla blötan borta med pu/galon-ställ och blir lite varm under. Alla de Craft-underställ jag haft under åren har fungerat finfint. Att bli svettig när man rör på sig känns ganska naturligt :)

Mitt "system" består av följande plagg som torkar extremt snabbt och kan dessutom kombineras.

Regnponcho (172g)​
Vinjacka (109g)​
syntet t-shirt/skjorta
Regnbyxor (272g)​

T.ex. regnponcho kan jag plocka fram och dra på mig medan jag går utan att ta av ryggsäcken. (viktigt för mig)
Den går också att dra upp och ned beroende på nederbörd och vind.

Vindjackan hanterar kondens eller lättare stänk.
Den kan också bäras bak och fram så att jag svettas mindre om ryggen

T-shirt/skjorta hanterar fukttransporten.
Regnbyxor kan öppnas upp ordentligt vilket underlättar fukttransporten.

Syftet är att hålla så hög komfort som möjlight när man är blöt/svettig.

A trick I have used when hiking in a cool rain is to stick my arms out of the armpit openings of my rain jacket so it functions like a rain vest. Your arms get wet and radiate large amounts of heat. This can help keep your torso dry and warm but not sweaty, at least in some conditions when the full jacket would be too hot but being wet may be too cold.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg