svårighetsgrad, tuolpagorni?

Tjena Boran

Kul att du uppskattade kursen i somras. Ska försöka ge svar på din fråga.

Om man klättrar nygrens, Silhuetten eller någon annan tur i området beror lite på tillgången på guider (behövs oftast extra guider till den turen, beroende på delt ant) deltagarnas färdigheter och önskemål, aktuellt väder spelar naturligtvis också in, du kommer väll ihåg regnet som kom när vi toppade ur på södra kraterkammen, sådant regn vill man gärna undvika mitt på Silhuetten.

Om vi kollar de senaste två somrarnas fortsättningkurser så fick deltagarna själv leda södra kraterkammen, och Silhuetten klättrades inte för två somrar sen, den här somaren som var, så var planerna att klättra Silhuetten, men på grund av vädret ändrades planerna.

Personligen tror jag att du inte har något att oroa dig för, kände du inte av höjden på södra kraterkammen och inte hade något problem med klättringen på samma tur, så ska det nog gå bra.

Fortsatt god klättring
daniel

Re: Tjena Boran

jonson; sa:
Kul att du uppskattade kursen i somras. Ska försöka ge svar på din fråga.

Jodå, av åtta deltagare är vi fem som nu klättrar
tillsammans så ni lyckades bra med att förmedla
klättringsglädjen!

Med de tidigare svaren i tråden verkar det ganska
lungt hur det än blir. Personligen hoppas på jag på
Silhuetten då Nygrens verkar smidigare att ta sig an
som projekt utanför kursen.
Södra kraterkammen ger nog inte lika mycket träning
(psykiskt) i att säkra iom att man vet att man
klarade den redan på nybörjarkursen. Det vore dock
roligt att prova hur den känns.

Ja regnet kommer jag ihåg. På tal om det, finns det
handskar med bra känsla att ha när det regnar och
blir kallt?

Personligen tror jag att du inte har något att oroa dig för, kände du inte av höjden på södra kraterkammen och inte hade något problem med klättringen på samma tur, så ska det nog gå bra.

Nej det var precis lika äckligt tre meter upp på
Kaipak. Tvärtom kändes det inte lika påtagligt när
detaljerna försvann.

Tack för svaret och lycka till om vi inte ses i
sommar!

förare och handskar

Jo, jag glömde visst frågorna om svårighetsgrad och förare. Läser man Rossipalds förare, så har han, om jag inte missminner mig, graderat den till 4-, i Kebföraren. Den föraren är dock ganska svår att klättra efter. Så därför gjorde några guider en ny förare över Silhuetten för några år sedan. Den föraren är lättare att följa och finns uppe på sporten.

Ang. handskar att klättra i. klättrar själv med ett par hestra handskar, den tunna modellen, typ skidhandske. Nackdelen med att klättra med handskar är att de slits mycket i fingertopparna, och ger inte alltid så bra känsla. Det kan därför vara bra att ta ett par gamla slitna handskar och klippa av fingertopparna. Resultat ett par handskar som värmer lite och ger ganska bra käsla.

Glöm inte bort att det går att klättra på vintern också. ;)

daniel

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg