svårighetsgrad, tuolpagorni?

I somras gick jag STF:s nybörjarkurs i klättring
vid Kebnekaise Fjällstation. Det var helt suveränt
så jag började klättra inomhus efter det.

Nu funderar jag på fortsättningskursen där man
enligt uppgift skall klättra Silhuetten på Tuolpagorni,
alternativt Nygrens led på Keb.

Är det någon här som känner till eventuella graderingar
och hur det ser ut i största allmänhet?

Jag vill gärna gå kursen, men vill inte lägga ut med
tid och pengar ifall jag inte klarar det. Det är svårt
att föreställa sig hur jobbiga 10 för mig okända replängder kan vara när man brukar träna på en 7m
vägg...

Har inte klättrat Tuolpagourni (stavar säkert fel) själv, men har klättrat nygrens och det var enkel (3-4) klättring hela vägen, vill jag minnas. Skall hem och kolla i guideboken, så skall jag återkomma med exakta grader och krux.

Är man en "medelgod" klättrare som klättrar med någorlunda regelbundenhet bör det alltså inte vara annat än möjligen ett uthållighetsproblem.

Gå kursen. Den är jättekul.

MVH

/Kotten

Har liksom Kotten ej gjort Tuolpagorni men Nygrens. Enkel klättring, ungefär 3 skulle jag tippa. Egentligen bara någon/några egentliga replängder. Passar bra som sololed. Det går emellertid att öka svårighetsgraden en del i den övre delen av leden (den undre är scrambling bland lööösa stenar). Kolla här för lite extra beta och allmänt skitsnack: http://user.tninet.se/~wsp498t/keb02.htm

I fråga om grus tycker jag att Nygrens är en rätt typisk tur i svensk/norska fjäll. Det är ju så det brukar vara. Om man inte står ut med gruset kanske man istället borde ha åkt till alperna.

Sen krävs det nog en del vana innan den "passar som solotur". De flesta väljer nog att åtminstone gå med löpande säkring på de svårare bitarna.

1. Löpande säkringar innebär att förstemannen klättrar på och lägger mellansäkringar som vanligt, men är ej säkrad av andremannen. Andremannen följer helt enkelt efter och rensar säkringarna vartefter det lämpligen slutar med att förstemannen bygger stand alt rep ej längre är nödvändigt och olämpligen med att förstemannen får slut på säkringar. Båda bör klättra "som om det vore solo" eftersom ett fall från endera får allvarliga om än inte fatala konsekvenser. Det bör lämpligen vara minst 2-3 säkringar mellan klättrarna. Fördelen jämfört med helt "säkrad" klättring är att det är betydligt snabbare, nackdelen naturligtvis att det innebär en betydligt större risk.

2. Naturligtvis är ingen led lämplig som sololed om man inte är erfaren. Det jag menar är att om man är sugen på att göra en solotur så är Nygrens enligt min ringa mening en lämplig första sådan.

Hursomhelst så är turen ganska trevlig med lite blandade inslag av snöfält & is (några skruvar/snöankare kan vara bra att ha med). Om någon har uppfattat min TR som negativ så är det alls inte så, vi hade en fin tur med kalasväder, möjligen hade jag dock förväntat mig lite mer vad gäller själva klättringen!

/m

hmmm....

Nu blev jag sugen på att sticka upp och köra dessa båda... Alltså funkar de att köra vintertid?!

Var det ingen som hade gradering av båda lederna?

/m

Nygrens, inte siluetten

Nygrens led är en utmärkt(lätt) vinterled. Till och med lättare än på sommaren. Siluetten däremot är nog ganska seriös som vintertur. Inget man ger sig på om man är oerfaren m a o.
/Thomas J

Siluetten

Klättrade Siluetten i somras. Kan du klättra o har lagom fjällvana kan du få förare på Stationen. Allt e löst, KÄNN PÅ ALLA GREPP INNAN DU BELASTAR DEM!!!! Kan göras i storskor o man fruktar aldrig att trilla för det är som svårast 4.
Kanske inte lämplig första fjällklättring. Norge e bättre på alla sätt (utom folket o priserna).

Vill bara påpeka att siluetten inte klättras på några kurser utan endast som special arrangemang. (Typ en guide <-> en klient) Detta sker rätt sällan.

Nygrens led är enligt min menig en blandning mellan fjällvandring och klättertur, dvs den är mycket mycket lätt. Enda problemet kan vara att komma över toppdrivan tidigt på säsongen.

Ostkammen till nordtoppen är betydligt svårare än nygrens och har mycket bättre kvalite på klippan.

davlin-7; sa:
Vill bara påpeka att siluetten inte klättras på några kurser utan endast som special arrangemang. (Typ en guide <-> en klient) Detta sker rätt sällan.

I STF:s sommarkatalog 2002 står det att siluetten
klättras som tillämpad tur på fortsättningskursen
i klättring. Det kanske är nytt för i år?

Tack alla för era svar. Nu är jag än mer sugen på
sommarens klättring!

Tur att vintern är ett övergående problem...
;-)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg