svårcyklat för vissa

Jan Guillou vädjar om att få tillbaks det indragna körkortet med argumentet att:

"- Det går inte att cykla när det är snö och tio minusgrader. Så det får bli taxi nu."

http://tinyurl.com/4bcpq

Hehe, vad säger ni, vintercyklister? ;)

Olika referensramar

Guilloes referensram för när det är möjligt att cykla verkar överensstämma med den gängse "Svenssonuppfattningen". Vi som framhärdar i att cykla vintern igenom kan därigenom känna oss utvalda, förmer och på alla andra sätt rätt rådiga.

Dock hoppas jag att Guilloe provar att hoja, hans röst kanske skulle krävas för att vi som cyklar skulle få våra rädslor inför hotfulla bilar på vinter- och sommarvägar förstådda.

Haddock; sa:
"- Det går inte att cykla när det är snö och tio minusgrader. Så det får bli taxi nu."

Jag har arbetat som tidningsutdelare i 18 månader i Lappland, däribland två vintrar. Minus tio grader anser jag vara gränsen för kortbyxor och T-shirt...

Allvarligt talat så låter han som en gnällspik som vill särbehandlas. Att cykla vintertid är inte omöjligt, det är bara frågan om att ha tid till det, och att i alla lägen vara beredd på att underlaget kan ändra karaktär (och därmed grepp...).

Man eller mes

uffe_nordholm; sa:
Haddock; sa:

Jag har arbetat som tidningsutdelare i 18 månader i Lappland, däribland två vintrar. Minus tio grader anser jag vara gränsen för kortbyxor och T-shirt...

Allvarligt talat så låter han som en gnällspik som vill särbehandlas. Att cykla vintertid är inte omöjligt, det är bara frågan om att ha tid till det, och att i alla lägen vara beredd på att underlaget kan ändra karaktär (och därmed grepp...).

Tja, kylan är väl inte det enda som Guillou gnäller på.... Kunde han gnälla fram SPD vinterkängor värt namnet, så ska den insatsen inte förraktas. Nu kommer kanske eldprovet (köldprovet) om han verkligen är man eller mes...

/Niklas

Jag tycker ändå att JG framstår som en gnällspik. Eller värre: att han inte bryr sig om vad lagen säger att man får göra. Om han nu åkt dit flera gånger för fortkörning tycker jag att han borde lärt sig något vid det här laget. Och det bör han ha gjort, om han inte är helt idiotisk. Tyvärr tycker jag han har bevisat tidigare att han är ganska smart, varför jag tolkar hans agerande som att han gör vad han vill, oavsett om det är lagligt eller inte. När han sedan åker dit gnäller han över att straffet kommer att drabba honom hårt. Och det är inte omöjligt att straffet drabbar honom hårt, men om han inte hade brutit mot lagen hade han sluppit straff! Om han nu är helt beroende av att ha tillgång till bil vid sin skrivarstuga så får han väl se till att inte bli av med körkortet. DEt är ju så det funkar för 'gemene man', varför skulle en känd författare behandlas annorlunda?

En av bieffekterna av att särbehandla JG är att du blir av med körkortet för fortkörning _endast_ om du bor i ett område där det finns fungerande kollektivtrafik. Åtminstone om man skall kunna påstå att det finns likhet inför lagen: om JG får behålla sitt körkort för att han vill bo i en ensligt belägen stuga så borde alla som kör för fort och är bosatta i ensligt belägna stugor få behålla körkortet.

Jag tycker inte alls att han verkar vara någon gnällspik. Läser man artiklen med hjärnan inkopplad, så märker man att det Aftonbladet som gör stor affär av saken, inte JG själv. Han säger ju att det inte är "något stort problem", men sånt säljer man inga lösnummer på, så därför brer man på lite mera.

haraldn; sa:
Jag tycker inte alls att han verkar vara någon gnällspik. Läser man artiklen med hjärnan inkopplad, så märker man att det Aftonbladet som gör stor affär av saken, inte JG själv. Han säger ju att det inte är "något stort problem", men sånt säljer man inga lösnummer på, så därför brer man på lite mera.

Det är väl inte så fel att även vår käre moralväktare Janne får smaka på hur det är att bli falskt anklagad för saker och ting av pressen!

/

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg