Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Svamptorkning !
- Trådstartare Tony76
- Start datum
Det fungerar i ugn om man har varmluftsugn, men annars är det ingen mening med ugn eftersom man inte får bort vattnet. Fläkt tex i form av en kuppevärmare fungerar bra. Svampen kan man breda ut på nätollor eller i plastbackar (de här blåa som man i affärens grönsaksdisk har champinjoner i ) ovanför fläkten. Man bara köra fläkten för att få bort större delen av vattnet sedan kan det torka i vanlig rumstemp..
http://www.utsidan.se/mat/kokbok/tork.html
http://www.utsidan.se/mat/kokbok/tork.html
jag har följande erfarenhet efter att ha provat svamptorkning ett par år:
bred ut svampen på tidningspapper i ett rum med normal temperatur och låt dem ligga en vecka; sen är det klart. Gäller det trattkantareller kan du lägga svamparna på tidningar som de är. Andra svampar behöver ofta skivas i tunna skivor för att torka bra.
Varmluftsugn har jag inte prövat dock vanlig ugn men med dåligt resultat som följd.
Min erfarenhet är att trattkantarellerna blir bra när man använder dem efter torkning (efter blötläggning då förstås). Andra svampar blir gärna lite sega och träiga. Svampar andra än trattkantereller tycker jag blir bäst av att stekas direkt när de är färska och därefter frysas.
Anders
bred ut svampen på tidningspapper i ett rum med normal temperatur och låt dem ligga en vecka; sen är det klart. Gäller det trattkantareller kan du lägga svamparna på tidningar som de är. Andra svampar behöver ofta skivas i tunna skivor för att torka bra.
Varmluftsugn har jag inte prövat dock vanlig ugn men med dåligt resultat som följd.
Min erfarenhet är att trattkantarellerna blir bra när man använder dem efter torkning (efter blötläggning då förstås). Andra svampar blir gärna lite sega och träiga. Svampar andra än trattkantereller tycker jag blir bäst av att stekas direkt när de är färska och därefter frysas.
Anders
Jock Scott; sa:Min erfarenhet är att trattkantarellerna blir bra när man använder dem efter torkning (efter blötläggning då förstås). Andra svampar blir gärna lite sega och träiga. Svampar andra än trattkantereller tycker jag blir bäst av att stekas direkt när de är färska och därefter frysas.
Anders
Många svampar BÖR torkas för att förhöja smak och konsistens, det gäller de flesta soppar och speciellt sandsopp som inte är trevlig att tillaga färsk. Sedan bör man inte steka svamp och frysa den. Om man med stekning menar steka med matfett, svamp som skall frysas (tex kantareller som är en av de få som inte bör torkas) skall bara "smältas ner" utan matfett eller vatten. Steker man dem med matfett så förkortar man hållbarheten i frysen.
Konserverad svamp
Torkade en gång svamp, konserverad svamp. Jag använde en varmlufts ungn på ca 40*C.
Resultatet av 4 små brukar svamp blev en väldigt liten hög med hårda små saker, men vikten var närmre 0 än 50 gram.
Det jag ville komma till var, fast svampen inte blev så bra i själva "torkstadiet" så höjdes smaken väsentligt i de olika rätterna som tillagades under vår fjällfärd.
Torkade en gång svamp, konserverad svamp. Jag använde en varmlufts ungn på ca 40*C.
Resultatet av 4 små brukar svamp blev en väldigt liten hög med hårda små saker, men vikten var närmre 0 än 50 gram.
Det jag ville komma till var, fast svampen inte blev så bra i själva "torkstadiet" så höjdes smaken väsentligt i de olika rätterna som tillagades under vår fjällfärd.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg