Svampförgiftning

Jag fick hör av frugans väninna som jobbar på Njurenheten, tror det var i Göteborg, men ialla fall, hon sa att hon inte äter plockad svamp, typ trattkantareller, för att det behövs bara en liten, liten bit av giftig sort, för att man ska riskera njuranalys resten av livet.
Jag vet att man tar en risk, men jag kollar svampen tre gånger innan jag äter den, och än har det gått bra.
Är den här sjuksköterskan överdrivet rädd ?
Just trattkantarellen känner jag mig rätt sker på, finns det någon som man kan förväxla med som är giftig utav h-e ?
Har bara äldre svampböcker, så jag litar inte hundra på dem.
Vill kunna säga några lugnande ord till min fru.
Har för mig att förgiftningar inte är så vanliga, men det var väl faktiskt ett dödsfall nyligen, en thailänds tjej som avled, hon fick ingen hjälp på akuten i början så det slutade så illa.

Bilagor

• PICT0029.jpg
    PICT0029.jpg
    77 KB · Visningar: 1,542
Min mamma är en trattkantarellfanatiker. Hela min uppväxt har hon varnat mig för den svampen du talar om. Tyvärr minns varken mamma eller jag namnet på den. Någon typ av skivling är det...
Den är ingen fara för den rutinerade trattkatarellplockaren. Till utseendet är det rätt lika men giftsvampen saknar tratt o har som en liten bröstvårta istället.

som toker säger så är förväxlingssvampen toppiggiftspindling.. tokgiftig men man ska vara riktigt slarvig om man ska få med den hem..

Min mamma är en trattkantarellfanatiker. Hela min uppväxt har hon varnat mig för den svampen du talar om. Tyvärr minns varken mamma eller jag namnet på den. Någon typ av skivling är det...
Den är ingen fara för den rutinerade trattkatarellplockaren. Till utseendet är det rätt lika men giftsvampen saknar tratt o har som en liten bröstvårta istället.

Kantareller har skivor som är förgrenade. Följ längs en skiva så ser du. Generellt kan man akta sig för vita svampar med vita skivor, och bruna svampar med bruna skivor. Flugsvamparna har en uppsväld fotbas med slida, och en ring runt foten (om den inte har ramlat bort).

Den thailändska plockaren förväxlade en lömsk flugsvamp med en ätlig art som finns i Thailand, om jag minns rätt.

Rekommenderar att köpa en svampbok av så ny upplaga som möjligt.

Hur man kan förväxla de här två svamparna förstår jag ej, tratt kantarellen har just en tratt, den giftiga har en verkligt toppig hatt.

Det finns ett ordspråk:
Man kan äta all svamp, en gång...

Så ta inga chanser med svampar du inte är säker på vi har några mycket otrevliga i våra skogar.

Hur man kan förväxla de här två svamparna förstår jag ej, tratt kantarellen har just en tratt, den giftiga har en verkligt toppig hatt.

Det finns ett ordspråk:
Man kan äta all svamp, en gång...

Så ta inga chanser med svampar du inte är säker på vi har några mycket otrevliga i våra skogar.

Nej man förväxlar dem knappast om man verkligen tittar på de svampar man plockar. Men plockar man mycket stora mängder svamp på ett enda ställe så tittar man inte på varenda svamp.

Nej man förväxlar dem knappast om man verkligen tittar på de svampar man plockar. Men plockar man mycket stora mängder svamp på ett enda ställe så tittar man inte på varenda svamp.

Slår du med lie?
Jag har plockat kassvis med trattisar under en dag, inte haft något problem med att se skillnad.
Har inte träffat på att de växer "blandat" däremot har jag sett bestånd i samma områden som trattisarna.

Slår du med lie?
Jag har plockat kassvis med trattisar under en dag, inte haft något problem med att se skillnad.
Har inte träffat på att de växer "blandat" däremot har jag sett bestånd i samma områden som trattisarna.

Jag har läst om just toppig giftspindelskivling att den gärna växer på samma platser som trattkantarellen, och att faran är just att man missar en när man plockar större mängder trattisar. Jag har även sett trattkantareller som jag skulle ha varit lite osäker på.

Visst är det skillnad på svamparna, oftast är det enkelt att avgöra, speciellt om man har båda sorterna framför sig, men i vissa lägen kan risken vara större tycker jag. :/

Just på grund av den (minimala) förväxlingsrisken vägrar jag att rensa trattkantareller i skogen. Jag vill granska varenda svamp i kökslampans sken, en o en, efter att svampfrossan gått över...

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg