Det finns en hel drös som är gula varav en är (svagt) giftig och de är svåra att skilja åt. Det vet man.
MEN, det kan också vara så att man är olika känslig. En del kanske inte blir sjuka av den giftiga och andras magar kanske inte tål ämnen i de ätliga som man ännu inte känner till. Det är så med vissa andra svampar.
Man vet inte allt om svamp. Första delen av 1900-talet gick svampboksförfattarna omkring och provåt svampen. Blev de inte sjuka klassades den som matsvamp. Cortin t.ex. gjorde så. Mer än en av dessa svampar är idag giftsvampar.
Den gamla svampbok jag använde när jag var ung klassade t.ex. pluggskivling som ätlig och god. Idag är den en giftsvamp, mycket lömsk dessutom. Den kan orsaka magsjuka hos vissa individer, men den kan också orsaka ett allergiliknande tillstånd där de röda blodkropparna förstörs. Det lömska är att ju fler gånger man ätit den, desto större är risken att råka ut för detta. Så folk som ätit den som unga och tänker att den tål jag ju är de som löper störst risk.
Honungsskivling är en annan f.d. matsvamp. Den har jag själv mumsat i mig av, men gör inte längre. Orsaken är samma som för fingersvamp. Det är egentligen ett stort komplex av arter som är svåra att skilja åt och en del av dem är giftiga.
Så det är mer med svampars farlighet än att känna igen de giftigaste. Till allt det andra kan läggas att vissa arter samlar på sig mycket miljögifter, t.ex. tungmetaller som cadmium. Nu älskar jag svamp, men egentligen tror jag man borde vara försiktig med all svamp, inte äta för mycket och för ofta. Men jag lever alltså inte efter detta.
Som exempel på hur lite man vet kan man ta champinjoner. Men har vetat ett tag att vissa arter (de som gulnar om man skrapar på dem) innehåller mycket cadmium och dem bör man undvika. Men de andra, inklusive odlade, har varit helt OK. Men hej och hå så visade det sig att alla champinjoner också innehåller ett ämne som antagligen är cancerframkallande. Livsmedelsverket rekommenderar högs 100g i månaden. Det är inte mycket. Det är nog ungefär vad det finns på en pizza med skinka och burkchampinjoner.
https://www.livsmedelsverket.se/liv...mp/champinjoner--risker-om-du-ater-for-mycket
Okej! Ja så kan det ju vara.
Läst om det också, ämnet i champinjoner. Förmodligen är gränsen lite överdriven.
Att svamp innehåller mycket miljögifter var jag inte medveten om däremot.
Det finns flera som är blekare, t.o.m. vita. Tror lömsk fingersvamp (den känt giftiga) aldrig blir så där knallgul, men är inte säker. Men hur som kan gul fingersvamp vara blek också. Plus det finns flera blekare t.o.m. vita, varav en del är ätlliga och andra betraktas väl som oätliga.
Vill du plocka fingersvamp är kamfingersvamp ätlig och kan inte förväxlas med något giftigt. Vad jag vet.
http://svampguiden.com/art/visa/clavulina_cristata
Den är liten, men växer ofta i mattor, så man kan ofta få ihop rätt stor mängd. Jobbigt att rensa bort kvistar och barr, lättast att lägga den i vatten i diskhon och röra om och sen skölja av den. Jo, numera får man skölja svamp.
Ingen riktig höjdare, men helt OK i smaken. Tycker den är god. Brukar torka.
Okej, den tror jag aldrig jag sett, den vita du länkade.
Haha, var det tidigare inte accepterat att skölja svamp i svampplockar kretsen?