Svält eller ej?

I teorin ger varje kilo fett ger inte ifrån sig mer än ca 70 kcal per dygn i ren energi

Intressant, vad styr den begränsningen?

Sen får man ju fråga sig för hur många människor det är ett problem.

Om vi säger att man väger 80 kg och har 20% kroppsfett så är det i alla fall 16 kg fett, Det ger då enligt din gräns 1120 kcal om dygnet. Det blir 12 hg viktnedgång om dygnet i alla fall.

Den lipolytiska förmågan har begränsningar men jag kan inte svara exakt på vad som styr dessa i alla lägen. Transport över cellmembranet, tillgång till transportmolekyler, hormonstatus, andel kroppsfett etc.

Det är givetvis en teoretisk siffra och kommer inte att ha någon praktisk betydelse för gemene man vid energibalans eller vid måttligt energiunderskott. Vid ett kraftigt energiunderskott kan det dock komma att vara en faktor att räkna med.

Gränsen 1120 kcal för den personen innebär alltså att ett underskott större än denna energimängd otvivelaktigen kommer att påverka utnyttjandet av fettfri massa som energisubstrat. Det är dock inte ofta man ligger på ett så pass kraftigt energiunderskott.

Har tänkt på en annan sak som har med vikt och friluftsliv att göra. Många frilufsare verkar jaga lättare utrustning och få bort nått kg på tältet och sovsäcken osv, men varför inte bara ta bort de där kilona från sin egen mage så slipper man köpa ny utrustning? Tycker det är lite löjligt med denna jakt om man själv har överflöd av vikt/fett på sin egen kropp. :)

Håller med om detta. Varför jaga gram när man egentligen borde jaga kilon?

I övrigt hänger jag inte riktigt med i alla vetenskapliga uträkningar. Helt klart är att jag efter en kanotfärd på 235 km under 5 dagar, är starkare än jag var innan färden. Jag har ju ändå arbetat fysiskt nästan 8 timmar om dagen vilket jag normalt inte gör. Har det försvunnit muskelmassa så har den troligtvis försvunnit ur muskler jag inte använt. Enligt sunt förnuft borde det vara så i alla fall. Kan man använda sunt förnuft här?

När det gäller ren bantning brukar ju kilon försvinna men aldrig från de platser man önskar.
När man lägger på sig kilon hamnar dom inte heller på önskad plats...

thomas

Håller med - har 178/72kg - noll ölmage och så.

Uthålligheten är extrem trots att man softat hela vintern - låg egenvikt utan onödigt fläsk is da shit.

Har testat detta många år , kör mycket proteiner,fett som bas och går upp med kolhydrater vid ansträngning

Testade i veckan som gick från total slacker till en 7 mil lång runda , legat i dvala ett tag p.g.a av den mögliga vintern i den delen av landet - låg egenvikt var nyckeln till att göra det lätt.

Jag har hög grundkondition men den låga egenvikten var the key som vanligt.

Bättre och köra på det än svindyra extremalättgrejer i stället för helt vanliga (proffsgrejer)

Jag startar som regel med några extra kilon. Dagsformen är 190cm 115kg.
Brukar tappa en del men värsta var när jag gick från 105 till 97,5 på 5 dagar. Iof i lumpen så det kanske inte räknas.

Nu ligger jag 10kg över normalvikt så man kanske ska plåga kroppen nån vecka:)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Svält och svält... En fullvuxen karl som bär 15 kg packning i obanad terräng en hel dag bränner sannolikt i trakterna av 5 000 kkal. Det är en f ö r s k r ä c k l i g massa mat att få med sig om man vill vara i energibalans kan jag tycka. Själv bär jag med ca 0,6 kg/3 000 kkal per dag i energitäta livsmedel och tar ut energiunderskottet på bukfettet - som naturen avsett.

Svält och svält... En fullvuxen karl som bär 15 kg packning i obanad terräng en hel dag bränner sannolikt i trakterna av 5 000 kkal. Det är en f ö r s k r ä c k l i g massa mat att få med sig om man vill vara i energibalans kan jag tycka. Själv bär jag med ca 0,6 kg/3 000 kkal per dag i energitäta livsmedel och tar ut energiunderskottet på bukfettet - som naturen avsett.
Jag bär aldrig så mycket (i själva verket hälften, all inclusive, för en veckas tur). Det är kanske därför en normal svensk sommarfjällvandring inte verkar ge någon mätbar effekt på min vikt (jag äter ca 50% mer än vanligt och i mitt fall innebär det ca 400 g proviant/dag). Märker jag någon förändring, är den väl snarast lik Karolinas: samma vikt men lösare byxor ;).

Men visst, det finns brantare berg och jobbigare sätt att ta sig fram i dem - 1500 höjdmeter upp och lika mycket ner varje dag är inte samma sak som traskandet på fjället, men i de fallen orkar jag helt enkelt inte äta så mycket som det kanske skulle behövas, och tänker precis som du: den extra matsäcken har ju naturen sett till att de flesta av oss har med sig ;). Kommer hem ett par kilo lättare, men med i detta fall tydligt större benmuskler ;). Återgår rätt snabbt till normalläget efter hemkomsten.

Detta ämne har ju väckt några omgångar het debatt, både vad gäller hur mycket man "måste" äta och vad denna mat "skall" bestå av. En del (fr a killar) har haft svårt att tro på andras (fr a tjejers) redogörelser.

En del (fr a killar) har oroat sig för förlorad muskelmassa. I ljuset av detta är det intressant att läsa Crimpers inlägg - 70 kcal frigjord näring per kg kroppsfett låter lite, men räknar man på det, så inser man att det räcker väldigt långt. Fr a för tjejer, som ju har högre andel fett och mindre muskler.

En del (fr a killar) har varnat för hur dåligt man riskerar att må, fysisk och psykiskt, vid större/längre underskott i näringsintaget. Detta känner jag heller inte igen, inte ens vid minnet av (medicinskt påtvingade) veckolånga perioder av rätt extrem fasta. Jag blev tvärtom piggare och skärptare i skallen, fick mer gjort på jobbet etc. Kanske fixar kroppen ett litet påslag av stresshormoner som anpassning till ett förmodat krisläge, eller så ställde jag bara utan problem om till att ta av min egen "matsäck".

Kan det vara så, att det faktiskt finns (statistiska) skillnader mellan könen vad gäller förmågan att snabbt och smärtfritt ställa om till fettförbränning? Evolutionshistoriskt skulle det ju vara logiskt: en kvinna måste klara att inte bara hålla sig själv utan även sitt foster vid liv under en svältperiod.
Är det någon som vet något om detta?

Senast ändrad:
Intressant, vad styr den begränsningen?

Sen får man ju fråga sig för hur många människor det är ett problem.

Om vi säger att man väger 80 kg och har 20% kroppsfett så är det i alla fall 16 kg fett, Det ger då enligt din gräns 1120 kcal om dygnet. Det blir 12 hg viktnedgång om dygnet i alla fall.

Tyvärr inte, enligt den siffran så handlar det om 1,6hg om dygnet. Som sagt så handlar det inte om stora underskott innan man riskerar att större andel muskler förbränns. Man kan uppskatta att en viktmisnskning på 1kg motsvarar 7000kcal (fett).

För mig handlar det inte så mycket om hunger, utan mer av känslan att inte bli sliten efter flera längre dagar.

70kcal/kg fettvikt är som sagt en en teoretisk gräns som dock fungerar rätt bra. Det spekuleras i huruvida vissa saker kan öka den gränsen så som koffein, eller lågintenvisiv träning.

Joanna, det är inget konstigt att du känner dig pigg av fasta. Det är som du säger diverse hormonpåslag som balanserar upp eller överkompenserar. Det är vanligt inom styrkesport att folk äter sk. periodisk fasta, och bara äter under ett visst antal timmar på dygnet.

Vissa lyckas hålla sig fräscha med stort underskott, vissa inte. Jag gör inte det när jag vandrar.

Fettförbränning (fettomsättning) är inget som slår av eller på, det sker hela tiden. Det vi pratar om här är nettoförluster, och vilka effekter olika personer upplever vid detta.

Sorry för oprecis/förenklad formulering - det är ju klart att det är situationen med systematisk nettoförlust vid omsättning av våra fettdepåer som vi alla diskuterar.

Undertecknads helt ovetenskapliga mätmetod är livremmen. Det ger en tydlig indikation på minskad mängd fett. Säkert minskar även muskelmassa också, så länge allmänformen och uthålligheten inte minskar så gör det inget.

...konditionen blir märkbart bättre efter ett släpp på 4-5 kilo :)...

//J

Har tänkt på en annan sak som har med vikt och friluftsliv att göra. Många frilufsare verkar jaga lättare utrustning och få bort nått kg på tältet och sovsäcken osv, men varför inte bara ta bort de där kilona från sin egen mage så slipper man köpa ny utrustning? Tycker det är lite löjligt med denna jakt om man själv har överflöd av vikt/fett på sin egen kropp. :)

Halaj!

Jag kan inte se att det råder någon antingen-eller-koppling mellan bukfetma och packningens vikt.
Jag har gått ner från ett all-time-high på 93 kg i vintras till 87 kg nu. Betyder detta att jag kan gå upp i packvikt från 14 kg till 20 kg?
Näe. Varför skulle det det? En 20 kg packning är 6 kg jobbigare att bära än en 14 kg packning alldeles oavsett hur fet packningens bärare är.

//T

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Livetiskuggan Kok eller bryggkaffe Friluftsmat 5
NaturRasmus Erfarenheter av Hydroflask eller Urberg-termos? Friluftsmat 23
såg Var är det som är dyrast frystorkat eller det man torkar själv? Friluftsmat 28
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
thureb Primus kaffepress eller Mokabryggare? Friluftsmat 19
niklaz Bränna plastförpackningar - bra eller ....? Friluftsmat 23
gusbo Kyckling på burk eller vakuumförpackat - Freezer bag cooking Friluftsmat 6
Mattias1981 Köttgryta eller liknande?? Friluftsmat 34
avslut0908 Real eller Wildlife? Friluftsmat 4
jeppe78 ETA power mf eller Omnifuel? Friluftsmat 1
My Nano Xinix KlearWater eller Xinix Xinix AquaCare för att rena vatten? Friluftsmat 12
skånepågen smör eller inte smör vid torkning av köttfärs? Friluftsmat 2
oskarlin Knäcke eller inte Knäcke, det är frågan? (bröd) Friluftsmat 64
pirri Hjälp med potentialen för varm mat utan el eller eld. Friluftsmat 14
marcus959 Fridlystmat mat eller ej? Friluftsmat 6
Tommy125 Nudlar, bu eller bä? Friluftsmat 51
KLAGER Hembyggt torkskåp för kött (svamp eller annat) Friluftsmat 12
jharmala Russin eller torkad frukt som vandrargodis? Friluftsmat 36
Reibel norrlandspölsa eller vitabönor Friluftsmat 1
Sjöberg Snabbris eller Snabbpasta? Friluftsmat 19
tinalina Frystorkat, gott eller bara nödvändigt? Friluftsmat 3
PeAv SafeWater vattenfilter; båg eller "funkis"? Friluftsmat 2
ea Gasol eller T-sprit på vintertur? Friluftsmat 5
Primus MFS eller MSR Dargonfly? Friluftsmat 5
SCOUT-TOBBE Vilket kök är bäst primus mfs eller Msr dragonfly ? Friluftsmat 2
MFS, Dragonfly eller? Friluftsmat 0
gasol eller t sprit Friluftsmat 3
MFS eller Trangia Friluftsmat 1
Gas eller Sprit Friluftsmat 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg