Surt kokkaffe

Hejsan. Efter att ha läst Utsidans olika trådar om kokkaffe kunde jag inte hitta de tippsen jag behöver för att göra bra kaffe.

Jag har provat på en mängd olika sätt och varianter men får det inte att fungera. Jag vet att kokkaffe smakar riktigt härligt när någon som kan kokar.

Jag har provat över eld och platta.
Jag har provat att koka vattnet med och utan kaffet (för att sjuda ett tag efter jag lagt i kaffet).
Jag har provat att ta av kaffet direkt när det börjar koka och när skummet har kokat bort.
Jag har provat att mäta upp kaffet och köra med nävar.
OSV OSV.

Kan någon berätta för mig varför mitt kaffe får en sur bismak och hur jag kokar sånt där riktigt gott kokkaffe. Jag har en kaffepanna i rostfritt som rymmer 8 DL vatten. (1 liter upp till kanten)

Både Gevalia och Classic är bra kokkaffe, så den felkällan kan du stryka.

Det finns många sätt att koka. Kokböcker säger ofta att vatten ska kokas upp och sedan ska vattnet tas bort från plattan så att det slutar koka. Sen ska kaffet tillsättas och röras ner, varpå det sjuds (ej kokas) i några minuter.

En annan variant är att koka upp vatten, röra ner kaffe, och låta stå.

Ytterligare en variant är att lägga i kaffet direkt (utan att röra ner) och koka upp tills "hinnan" vänt på sig.

Alla dessa tre sätt fungerar utmärkt, och jag tycker personligen att det snarare är mängden kaffe man använder som bestämmer smaken. Gammalt kaffe smakar också sämre, glöm inte det. Kaffe ska ju egentligen inte värmas till mer än 92-96C men jag tycker att sumpen sjunker betydligt snabbare om man faktiskt kokar kaffet under några sekunder. Kom ihåg att det bildas garvsyra i kaffe som kokas, så om man kokar för länge får man det klassiska "rävgiftet".

Nu kommer mitt sista tips (vilket många säkert kommer slå bort likt en spyfluga i charken) - Testa en annan kaffepanna.
T.ex. har jag två identiska aluminiumpannor som har några decennier på nacken. I den ena blir kaffet gudomligt, och i den andra blir det inte alls bra**. Det gäller inte bara aluminium, stålpannor lider utav samma problem.
Problemet med dåliga pannor försvinner dock när man har använt sin panna flera gånger om dagen under en längre tid och en kraftig beläggning av kaffe har bildats, vilket stödjer det gamla utrycket: "Diska aldrig ur din kaffepanna". Tyvärr är det svårt när det handlar om friluftspannan som ska fungera till mer än kaffe.
Alltså - Pröva olika pannor/kastruller.

Slutligen. Förvänta dig inte att ditt eget kaffe någonsin kommer smaka lika bra som någon annans, för det gör det inte =)

**Kaffe blir aldrig dåligt, bara mer eller mindre bra =)

Fel, fel, fel

kokaffe skall kokas genom att man fyller upp med lagom med kallt källvatten, sen skall nymalet mörkrostkaffe (naturligtvis kokmalet) hällas i tills det bildar en liten pyramid ovanpå kaffet.

Låt koka upp så att pyramiden lixom vänder runt, sen brukar jag låta det koka upp två gånger till, och sedan ställs det av vid sidan av elden. Rör sedan med en bränd enpinne tre varv motsols, låt sjunka drick med andakt i en välanvänd träkosa av björk (helst inte med en nygjord och linoljad, och för böveln rör inte med en gullregnssked, been there, done that;-)

Tomas och Peter, jag får tacka för bra och utförliga svar och konkreta tipps om hur jag förbättrar mitt kaffekokande.

Tomas, den där kaffehinnan som du pratar om är det något man kan fixa själv genom att torrkoka lite sump?

Peter, flera uppkok innebär det att man tar ut pannan ur elden någon minut och skickar in den igen? hur länge ska varje uppkok vara?

Håller med fafner till punkt och pricka! Det viktigaste är att ta tillräckligt mycket kaffe. För svagt kaffe är näranog lika illa som för små snapsglas och skall undvikas till varje pris!

Tomas och Peter, jag får tacka för bra och utförliga svar och konkreta tipps om hur jag förbättrar mitt kaffekokande.

Tomas, den där kaffehinnan som du pratar om är det något man kan fixa själv genom att torrkoka lite sump?

Peter, flera uppkok innebär det att man tar ut pannan ur elden någon minut och skickar in den igen? hur länge ska varje uppkok vara?

Menar du beläggningen som blir i en välanvänd odiskad panna?
Den tror jag inte att man kan fuska fram =) Den kommer med tiden och består av ett fettlager samt ett kaffe/fettlager i "taket" på pannan. Min teori är att den isolerar kaffet från att ta metallsmak, vilket som sagt kan hända i vissa pannor.

Jag håller med de två andra också. Det ska vara mycket kaffe (hellre än för lite).

Nu ska jag inte svara för fafner, men jag tror jag och han gör på samma sätt.
Om du har lagt i kaffe "på hög/pyramid" utan att röra om kommer pyramiden att sakta sjunka ner och så småningom bilda en skorpa när vattnet närmar sig kokpunkten. Skorpan kommer att lyftas när vattnet kokar och sen spricker den och vänder sig.
Själva målet är att hela skorpan ska vända på sig, för då sjunker den (sumpen) till botten. Problemet är bara att kaffet kokar över om man försöker vända hela skorpan på en gång. Lösningen är att låta en del av den vända på sig, och sedan tar man bort pannan och låter det svalna under ett fåtal sekunder. Sen för man tillbaka pannan och låter ytterligare en del av skorpan vända, etc. 2-3 gånger brukar fixa biffen. Bitar som vägrar vända på sig får man bort genom att skvalpa litet lätt.

Imorgon är det söndag. Gå ut i närmaste skog. Gör upp en fin liten eld. Koka kaffe på elden.
Avkoppling i en liten ask =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Easy Kokkaffe efter Blå Mocca Friluftsmat 9
FruNalleman Mörkrostat kokkaffe? Friluftsmat 17
Brauer Kokkaffe för nybörjare Friluftsmat 24
bredviken Hur får man sitt kokkaffe godast? Friluftsmat 137

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg