Surly, Long Haul Trucker -09 cykel

Ang Surly LHT

Jag är runt 181 cm lång och det är 85 cm till grenen, enligt ramstorleksberäkningar får jag en Frame Size center-to-centermått på 55 cm. Om jag har fattat det hela rätt så rekommenderas det oftast att välja den mindre ramstorleken. Dessutom verkar långfärdcyklisterna föredra 26" hjul för att det är lättare att få tag på dem ute i vida världen. Är det något som talar för 56 cm och 700c?

Jag har liknande mått som du och var nära att beställa en när LHT:n kom ut. Avstod då 54an är för liten och redan har ett par hojar med 622 hjul. Men en 56-58cm ram med 36h 700c/622erto hjul är starkt nog och det viktigaste är att du får en ram som passar. Om jag minns rätt har Surly lånat de flesta måtten från Rivendells Atlantis modell. Så läs vad de rekommenderar i sin broshyr så hamnar du nog rätt. Såg att någon på Mtbr.com lade ut flera bra artiklar om inpassning som jag tror Grant Pedersen skrivit för sin tidning Rivendell Reader:
A Comfortable and Efficient Position.doc
A Better Way to Sit.doc
Comfort by Design.doc
Rivendell sizing method .doc

Du har fått flera bra råd här och även jag anser att du bör prova med vanligt racerstyre innan du byter. Med risk för att trampa någon på tårna så anser jag att designen bakom de där trekking styrena bygger på ett fel-tänk då den främre utsträckta positionen är högre än den närmre vid reglagen. Kräver även extra långa/tynga styrstammar och rör till tyngdpunkt/placering av styrväska osv. Ang. pakethållare så verkar Surly's egna visserligen välgjorda men onödigt tunga/dyra då de har en mängd justerbara fästpunkter. Tubus har flera modeller som är lika starka men lättare/billigare och dessutom reservdelar om något trots allt går sönder. Sen en tid finns även Nittos fina pakethållare att beställa från England. Fick nyligen hem M33F fram/R-20 bak pkh till min Serotta "mtb-tourer" men har varken hunnit provat eller ta egna bilder på dem ännu. ;)

NITTOM33-600.JPG

attachment.php


Tillverkas i Japan av lite tjockare/slagtåligare Cro-Mo rör och finns i olika versioner så kolla innan köp. Den bakre jag fick hem kan ev vara lite tajt för att passa ramar med 622 hjul. Tyvärr var Planet-X/On-One väldigt otrevliga ochstruliga att ha och göra med. Så ring och hör med Anders på Veloform i Göteborg (031-704 41 22) vad han kan ordna. Annars kan man prova Shedborn Bikes i England eller Bens Cycle i staterna.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg