Surly, Long Haul Trucker -09 cykel

Hej

Jag funderar på att köpa Surly, Long Haul Trucker: http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/surly-long-haul-trucker-09-cykel-oliv.html.

Jag kommer att byta ut styret till ett rakt eller något liknande denna http://cykelnetto.com/shop/?artnr=AI08008&cat_id=854

Tycker ni att jag skall byta ut några komponenter på cykeln och i så fall varför?

Funderar även på att svetsa ihop ett par pakethållare, 2400 kr för surlys pakethållare känns väldigt blodigt för ett par stålrör. Är det någon här som har erfarenhet av detta, och är det något som ni kan rekommendera?
 
Om du ska byta något eller inte beror väl på vad du ska ha den till. Den är inte topputrustad någonstans, men de verkar heller inte ha sparat alltför mycket på något. Så jag ser inget (allra minst styret) som är akut att byta. Bromsarna med reglage är för mig obekanta, men de är säkert ungefär lika bra/dåliga som andra cantilever-bromsar.

Ett par bra pakethållare för under 2400kr ska du helt klart kunna hitta, men vad som är bra har jag dålig koll på. Cyclecomponents hade ju en hel del som var hyfsat billigt, men som sagt har jag dålig koll på vad som är bra.
 
Vet inte om du har använt "racerstyre" innan men jag tycker det är guld värt på längre rundor. Så testa gärna några gånger innan du bestämmer dig. Tänk också på att om du byter styre måste du ha nya växelreglage så det är ju några kronor det handlar om.

Vad gäller pakethållare så hittar jag inte Surlys på cyclecomponents just nu men de var i alla fall för några år sedan hysteriskt tunga och, enligt mig, överprissatta. Tubus verkar ha gott rykte, har inte själv testat dem dock.
 
Senast ändrad:
Köp Tubus bakpakethållare och lowriders på www.rosevesand.de så blir det lite billigare. Testa först styret som sitter på innan du byter, blir det cykelnettos så måste du även byta broms och växelreglage, känns som lite onödigt.

Men vad du måste byta är kassetten bak, det är ju en racerkrans som ger alldeles för höga lågväxlar. Du bör komma ner till åtminstone 32t bak. Då måste du även byta kedja då den som sitter på antagligen blir för kort. Ta en SRAM-kedja så får du även ett kedjelås så slipper du nitutdragare.

Om du köper Tubus tänk på vilken hjulstorlek du har, enligt Surlys hemsida så är det 26 (559) upp till 54cm därefter 700 (622)

Lycka till!
 
Hej...Jag funderar på att köpa Surly, Long Haul Trucker

Verkar vara en jättefin touringcykel!

Vore jag dig skulle jag först prova några turer med det styre som följer med. Du kanske kommer på att det är kanon. Styrstammen är ju hög så i övre handpositoinerna lär man sitta bekvämt. Och styrändsreglagen för växling är ju enkla och fina.

Jag har precis köpt pakethållare från Jandd som jag tycker verkar vara starka och bra. Men kanske inte lika hållbara som Tubus, jag vet inte. http://cyclecomponents.com/cgi-bin/...&extra=&Ref=&funk=visa_artikel&artnr=JANDD802 http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/jandd-extreme-front-pakethallare.html Litet billigare än Surlys i alla fall.

Trekkingstyre/fjärils-styre; Ett sånt hade jag ett tag på en cykel. Köpt just från cykelnetto. Trots att det iofs ger flera olika bekväma grepp trivdes jag inte med det. Det är ganska svajigt med sina långa böjar, lite otrevligt att stå upp och bryta med. Och reglagen hamnar i fel läge tycker jag, inte där man vill ha händerna oftast utan smalt och mot bröstkorgen. Men smaken är ju olika.
 
Tack för alla svar

Köp Tubus bakpakethållare och lowriders på www.rosevesand.de så blir det lite billigare.

Jag formulerade mig lite otydligt, jag menade att det skulle gå på 2400 för både front och bak paket/väskhållare, vilket jag fortfarande tycker är lite väl blodigt. Å andra sidan gick min Al pakethållare sönder när jag cyklade runt i Europa, och det vill man ju inte skall inträffa vid fel tillfälle. Skall fundera på era förslag om pakethållarna.


Testa först styret som sitter på innan du byter, blir det cykelnettos så måste du även byta broms och växelreglage, känns som lite onödigt.

Japp det är klokt att provar styret innan jag dissar det, har bara provat bockstyre en gång. Jag ger det ett par chanser till, då jag inte har något att förlora på det.

Men vad du måste byta är kassetten bak, det är ju en racerkrans som ger alldeles för höga lågväxlar. Du bör komma ner till åtminstone 32t bak. Då måste du även byta kedja då den som sitter på antagligen blir för kort. Ta en SRAM-kedja så får du även ett kedjelås så slipper du nitutdragare.

Ett råd som jag skall ta fasta på, vet inte vad jag hade för tandantal när jag cyklade omkring tidigare men jag hade gärna haft lättare växel. Är det någon som har ett konkret förslag på vilken kasett jag bör välja med passande kedja?

Om du köper Tubus tänk på vilken hjulstorlek du har, enligt Surlys hemsida så är det 26 (559) upp till 54cm därefter 700 (622)

Jag är runt 181 cm lång och det är 85 cm till grenen, enligt ramstorleksberäkningar får jag en Frame Size center-to-centermått på 55 cm. Om jag har fattat det hela rätt så rekommenderas det oftast att välja den mindre ramstorleken. Dessutom verkar långfärdcyklisterna föredra 26" hjul för att det är lättare att få tag på dem ute i vida världen. Är det något som talar för 56 cm och 700c?
 
Angående att byta till ett rakt styre. Tänk på att ramgeometrin är anpassad för bockstyre. Byter du efteråt till rakt styre kommer ramen att kännas för kort. Visst kan man justera en del med längre styrstam och kanske även lite sadelsetback. Men man vill ju gärna att ramstorleken är någorlunda rätt från början. Jag är för övrigt 179 cm med 86 cm grenmått och passande ramar för bockstyren har 55-56 cm horisontellt ovanrör. Då har jag sadelsetback på 2-3 cm och styrtapp på 11-12 cm. Jag har använt de flesta av komponenterna på cykeln du funderar på, dock inte fälgar och ekrar. Allt verkar vara av bra kvalitet.

Mange
 
Verkar vara en

trevlig cykel. Jag skulle sannolikt byta däcken mot slicks men det beror ju lite på var man skall cykla. En fråga du bör ställa dig är om det blir bättre och billigare med en mer färdigutrustad långfärdscykel med skärmar och lasthållare. Men du kanske kan tigga dig till rabatt om du köper komplett cykel.

Såg att cykloteket har en av Cannondales touringhojar för 15 000 i butiken. Listpriset på deras websida är 18 000.

http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=10628


Thure
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg