Surly LHT+tillbehör

När jag kollar på väskor, så fastnar jag för Ortlieb Front samt Back Roller Plus.
*Som jag förstått det står storlekarna per par, vilket ger 40 liter för bakväskorna och 25 liter för framväskorna. Att ha en så stor vandringsväska skulle enligt mig kännas lite litet, tar saker upp mer eller mindre plats när man cyklar?
*Som jag förstått det fungerar bakväskorna lika bra fram? Finns det något negativt med för stora väskor? Annars känns det som en bra idé att köpa två set med bakväskor, så att jag kan vara säker på att få med det jag vill? Samtidigt verkar alla klara sig på max två stora bak och två mindre fram, så det kanske inte är ett problem?

Kan vara värt att nämna att pakethållarna är:
Surly Nice Rack front
Tubus Cargo 26" rear
 
Kör du med två uppsättningar bakväskor, vilket i sig bör gå alldeles utmärkt, så rekommenderar jag starkt att tydligt märka varje väska. Av egen erfarenhet vet jag att det är frustrerande att behöva rota igenom 4 väskor innan jag hittar det jag vill ha.

Särskilt viktigt är att ha jämvikt på väskorna i fram, annars blir det onödigt jobbigt att styra cykeln. I bak är det inte alls lika känsligt med obalans.
/Niklas
 
När jag kollar på väskor, så fastnar jag för Ortlieb Front samt Back Roller Plus.
*Som jag förstått det står storlekarna per par, vilket ger 40 liter för bakväskorna och 25 liter för framväskorna. Att ha en så stor vandringsväska skulle enligt mig kännas lite litet, tar saker upp mer eller mindre plats när man cyklar?
*Som jag förstått det fungerar bakväskorna lika bra fram? Finns det något negativt med för stora väskor? Annars känns det som en bra idé att köpa två set med bakväskor, så att jag kan vara säker på att få med det jag vill? Samtidigt verkar alla klara sig på max två stora bak och två mindre fram, så det kanske inte är ett problem?

Kan vara värt att nämna att pakethållarna är:
Surly Nice Rack front
Tubus Cargo 26" rear

Om du ska ut i ödemarkerna och behöver mat för veckor, klätterutrustning etc. så krävs det mer space, men om du ska rulla på vanliga vägar så räcker de små helt klart.

Destination och mål avgör!
 
En snabb beskrivning är väl att jag ska vara borta ett år. Börjar med att cykla till Spanien och sedan österut via Italien, Turkiet, Iran, Turkmenistan, Kazakstan, Kina med slutdestination Japan.
Tältet kommer spännas på på pakethållare.
Jag har tänkt försöka bo ute så mycket som möjligt.
Inga andra specifika aktiviteter planerade.
Ni som varit ute, ensamma, och cyklat långt, hur många liter packningsutrymme har ni klarat er på?
 
Du kan även använda drybags till att packa vad du vill. T.ex sea to summit river dry bag.

Fördelen med den jämfört med andra drybags(enligt mig) är att den har öglor som enkelt kan fästas med stroppar, den är oval så att den ligger bättre på pakethållaren. Finns från 3 till 65 liter.
 
Behövs plats för mat och vatten?

Ni som varit ute, ensamma, och cyklat långt, hur många liter packningsutrymme har ni klarat er på?

Sambon och jag har nyligen avslutat en 10 månaders tur från Göteborg till Bangkok. Det var ju iofs inte en ensamtur eftersom vi var två men tillsammans hade vi 6 st ortlieb frontroller (små/framväskor) och 2 st. ortlieb backroller (stora). Tältet åkte uppe på ena pakethållaren. Vårt gemensamma bagage hade en torrvikt (ej mat, vatten, bränsle) på 31 kg, dvs. drygt 15 kg var.

Vi tyckte att vi hade tillräckligt utrymme i våra 6 små och 2 stora väskor förutom i centralasiens öknar då vi behövde släpa på extra mycket vatten. De av extraflaskorna med vatten som inte fick plats i någon väska samt vår 5-liters vattenpåse fick helt enkelt åka utanpå väskorna - kanske inte helt optimalt men det fungerade.

Enligt min mening beror valet på små eller stora väskor på hur mycket mat och vatten du behöver släpa på.
 

Bilagor

  • DSC07519.jpg
    DSC07519.jpg
    58.3 KB · Visningar: 419
Det jag hittat på internet (samt här) verkar peka på att det borde räcka med två stora och två små. Tältet slängs antagligen upp på bakre pakethållaren, och något lätt, typ sovsäck liggandes i "dagstursryggsäck" (En haglöfs Tight Nxt som kan vara bra att ha vid turistande) borde vara lätt nog att ha på främre pakethållaren, eller någon liknande uppsättning. Låter inte som några extrema problem i alla fall!
 
Senast ändrad:
Numera har jag beställt detta:
*Cykel
*Skärmar
*Pakethållare fram/bak
*Väskor fram/bak
*Cykelpump

Jag ska åtminstone fixa:
*Vattenflaskhållare
*Multiverktyg
*Trampor

Vad mer behöver jag? Nämn allt jag kan ha glömt! Just nu är det utrustning till cykeln och inte till "mig" som jag riktar in mig på så att säga.

Jag har ett tillgodopresentkort på Cyclecomponents.com på 1260 kronor, så om det finns på den sidan är det väl ett plus. : )
 
GPS etc

Dynamoframnav för laddning av mobil och GPS?

Tält och kök/campingutrustning kanske du har redan?

Thure
 
Min nuvarande plan är faktiskt solceller, för att kunna ladda även vid stillasittande! Det är något jag håller på att kolla på.

Kringutrustning som inte är "direkt" relaterat till cykeln har jag skrapat ihop det mesta,m en det är sådant jag tänkte kolla på lite senare, så nu är det mer "prylar som skall fästas på cykeln" jag är ute efter! :)

Dynamoframnav för laddning av mobil och GPS?

Tält och kök/campingutrustning kanske du har redan?

Thure
 
McGunde. Har sett fotot på din cykel med packning.
vad är din rekommendation på en stålcykel för långfärd att ha för pakethållare/lowrider fram och bak.
De ska passa till Ortliebs fram och bak -classical ( gissar att de stora cykelväsketillverkarna har samma påhängningssätt....eller).Alltså, var ditt bästa tips för sådan där "pakethållare" fram som även kan hålla väskor ?
Pakethållare bak?

Jag vill ha rediga saker som håller och som man kan lita på i ur och skur och alltid=)=)

Vilka har du?
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg