Surly LHT+tillbehör

Hej!
Har följt de flesta andra trådar, och nu börjar det bli dags för beställning, så här kommer mina specifika frågor och funderingar!

Cykeln blir en Surly Long Haul Trucker 58 cm med 26"-hjul
Jag ska cykla LÅNGT är tanken, och kommer därför vilja ha rejäla packningsmöjligheter! Har kollat på väskupphängning, bland annat "Tubus, Tara Lowrider" och "Surly, Nice Rack Front".

FRÅGA 1: Jag antar att fördelen med Tubus Tara är att man får låg tyngdpunkt, med nackdelen att du ej kan placera lika mycket vikt på det, eller ovanpå själva hållaren för den delen?

FRÅGA 2: Som bakre "pakethållare", är det bara att köra på ett "Surly Nice Rack Rear" eller finns det något annat verkligen rekommenderat?

Sedan antar jag att flaskhållare som tar 1,5-liters-flaskor är en fördel.

FRÅGA 3: Har ni någon rekommendation på flaskhållare som kan hålla både stora och mindre flaskor?

FRÅGA 4: Finns det några verkligen rekommenderade stänkskärmar som fungerar toppen?

FRÅGA 5: Är det några andra tillbehör som det är viktigt att jag beställer samtidigt, eller kan jag kan börja med ovanstående? Pedaler t.ex. borde väl fungera från lokal cykelbutik?
 
Jag har ingen superkoll på vilken typ av pakethållare som är bäst lämpad, men kan dock komma med ett litet råd att du skall köpa sådana som är tillverkade i stål, typ CrMo. Om olyckan är framme går de lätt att reparera med hjälp av en svetskunnig.

fråga 4) Sks chromeplastics är bra. Komplettera dessa med en stänklapp fram så är du helgarderad.

fråga 5) Natuligtvis kan du köpa pedalerna lokalt, men skall du cykla med spd?
 
Tack för input, även om stål-delen redan var sådant jag visste! :)

4. SKS Chromeplastics ser bra ut, men varför behövs det ytterligare en stänklapp? Skvätter det upp från den främre delen av hjulet?

5. Detta är något jag funderat över! Finns det pedaler med fästen (som jag antar SPD är) på ena sidan och utan på andra? Jag antar att det ger väldigt mycket att kunna trampa hela varvet.
 
Tack för input, även om stål-delen redan var sådant jag visste! :)

4. SKS Chromeplastics ser bra ut, men varför behövs det ytterligare en stänklapp? Skvätter det upp från den främre delen av hjulet?

5. Detta är något jag funderat över! Finns det pedaler med fästen (som jag antar SPD är) på ena sidan och utan på andra? Jag antar att det ger väldigt mycket att kunna trampa hela varvet.

Köptips:

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=110784

Om du vill slippa sprej från framhjulet är det bra med en extra stänklapp. Den kan man göra av ica´s mjuka skärbräda.

SPD-pedaler är bra om man har tekniken, annat fall är de mest strul (främst cleats som slits ut). Dock så brukar de billiga shimanopedalerna hålla en livstid.

Min rekomendation är att du skippar spd om du inte är van. Det finns folk som cyklat världen runt utan sådana, samt så blir skovalet lite enklare.
 
1. Med "Surly, Nice Rack Front" kan du ha väskorna båda lågt och högt samt packa på extra på hyllan. Den är tyngre men med fördelar om du ska bort från de fina vägarna då du kan ha väskorna högre upp från marken för att slippa slå i dem i diverse hinder...

2. Tubus Cargo är billigare och fungerar klockrent.

3. Flaskhållare för 1,5 liter finns i olika märken te x:
- http://www.cycle-basar.de/Flaschen-halter/Flaschenhalter/Topeak-Modula-Cage-XL-Flaschenhalter.html
- http://www.rosebikes.se/artikel/xtreme-petcage-bottle-cage-for-15-l-pet-bottles/aid:51779

4. Kört på enkla stänkskärmar liknande dessa, funkar ok.
- http://www.bikester.se/338722.html

5. Vanliga metallpedaler funkar helt OK.

Mvh Daniel
 
Toppen, det känns verkligen som att jag börjar bli redo för en order!
Då kommer man till en av de större grejerna: Packväskor. Småväskor kan jag kolla på senare, men fyra största, två fram och två bak (eller om man har en sådan som man hänger över pakethållaren, vilket som).
FRÅGA 6: Vad rekommenderas?
*De ska tåla regn
*De ska självklart tåla att man åker över gupp, på dåliga vägar o.s.v. Inga Biltema-plastkrokar!
*Om de på något sätt går att låsa är det en bra idé. Även om det så bara är hänglås genom dragkedjor.
*En stor total packstorlek. Jag vet inte hur många liter som krävs, men jag räknar åtminstone med att hamna runt 100 om man ska få med allt. Det låter väl rimligt?

Vad mer kan vara värt att tänka på?

FRÅGA 7: Hur gör folk när de ska in på en mataffär, lämnar ni cykeln med packning utanför? Kan det inte bli problem med att grejer blir stulna?

FRÅGA 8: Lås till cykeln, går det att montera på ett standard cykellås bakpå, och sedan ha t.ex. en lös vajer till? Likaså där, hur gör ni som är ute och cyklar?
 
6. själv kört med Vaude AQUA , men Ortlieb gör lika bra väskor skulle jag tro vad jag sett. Skulle välja bland dessa. Visa kör med bakväskor även fram beroende på vart man cyklar och få med sig mer utrustning, mat etc. Över bakväskorna har jag haft en 40 liters Klättermusen Gungner Kev över bakväskorna.

Vissa av dessa cykelväskor finns med vajerlås, men inget jag använt under 13 månader i Afrika vilket har fungerat ändå ;).

Packstorlek beror på destination, lyx och vad du är ute efter att göra! Så fundera över detta, ta fram packningen och kör på de storleken efter detta. Många kör med två små fram och två stora bak samt en väska över bakväskorna samt en styrväska, vissa med två stora fram och vissa utan framväskor osv.

Några billiga och väldiga synliga ;)
https://www.globetrotter.de/shop/ortlieb-back-roller-orange-line-178965/
https://www.globetrotter.de/shop/ortlieb-front-roller-orange-line-178963/


7. Fråga om det e ok att ta med cykeln till kassorna där nån personal kan ha ett öga på cykeln, be någon vänlig själ ha uppsikt över den, handla när du bor på camping, vandrarhem eller dylikt. Använd fantasin...


8. Vajer eller kätting har jag kört med för att kunna låsa fast cykeln i träd, stolpar etc.


mvh Daniel
 
Många underbara svar såhär långt!

Brukar man ha med sig en riktig fotpump, eller räcker det med en mindre handpump till nödfall och sedan pumpa när tillfälle ges?
 
Lezyne Pressure Drive Mini Pump är en grym liten pump!

SLäpa inyte på en stor fotpump, de är iofs bättre men passa i garaget/förrådet/bilen pga storlek och tyngd...
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg