Sura kossor

Tänk på det här http://www.gp.se/nyheter/västsverige/inte-så-ovanligt-att-kor-går-till-attack-1.3497725

Haha, är ute på en långvandring o vid ett tillfälle när jag skulle gena genom en kohage med kalvar med en gigantisk ryggsäck så anade kossorna björn eller nått.
Fick flocken med 50 ton mot mig...
Jag fick krypa bakom igen staket igen och fick stanna över natten då terrängen förbi kohagen var omöjlig.

Under kvällen var dock kossorna nyfikna och kom fram till staketet och fick det goa gräset från andra sidan

Muta/tull och dom konstaterde att jag var människa.

Dagen efter gick jag rakt igenom med korna nosades på mig.

Så ofarligt är det inte om dom uppfattar en som hot.

De behöver inte vara farliga bara för att de kommer springande, kvigor och ungdjur kan ju komma bara för att de är just nyfikna

Ja dagen efter kom dom springande när jag gick ut genom hagen o nosa på mig.
Det kändes lungt - inte som dagen innan när dom stod med huvudet lågt om en tjur i attackläge.Ja jävlar.

Det var lungt men tydligen har kopplingen till denna artikel slutat med ett dödsfall igår

Respekt skall man ha men rädd

behöver man inte bli för kor/nötkreatur och andra större betande "tamdjur". Har själv jobbat som djurskötare i 10 år med fr.a. mjölkkor och köttdjur samt får. Kor/nöt är ofta nyfikna och vill kolla in om det vankas lite tillskottsfoder, nytt bete, vatten eller vad det nu kan vara. Känner man att dom blir för närgångna kan man bara vifta avvärjande och ljudlig visa att man inte vill ha närkontakt. Viktigt att alltid stänga ordentligt efter sig då man passerar en betesmark. Störst respekt skall man ha för betande tjur/tjurar som kan bli lite aggressiva om det finns brunstiga kor i närheten.

Mvfh Omar

Dom är så fan inte ofarliga. Normalt.

Har campat på en inhägnad utan o veta om det och
då stod dom runt mig mitt i natten.

Dom var hur lugna som helst o var mest nyfikna på tältet.

Nu skall jag undvika en annan typ av kossor ikväll...

Haha

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg