Superskon som minskar slitaget på hälsenan

Hej!

Jag har slitit ut hälsenorna men vill inte ha några otrevliga uppehåll i träningen. Är det någon som varit med om något liknande och lyckats hitta en sko som är speciellt skonsam mot hälsenan. Efter att testat en del verkar det som att dyrare modeller har en bättre och mjukare form vid hälsenan, kanske är det så att priset är vägledande?
Som jag förstått det så är racerskor bättre eftersom de är hårdare i sulan?

Tack !

Re: Under hålfoten?

Anders.Appelqvist; sa:
Har inte Susanne Ljungskog klossen under hålfoten. Borde vara skonsamt för hälen...

Sök på ett bibliotek som hade Velomagasin på den tiden det fanns, ty d hade en artikel om detta och teorierna bakom.

elvis1; sa:
Jag har slitit ut hälsenorna men vill inte ha några otrevliga uppehåll i träningen. Är det någon som varit med om något liknande och lyckats hitta en sko som är speciellt skonsam mot hälsenan.

Hej! På vilket sätt menar du "slitit ut hälsenan"? Utanpå eller inuti, dvs är den nött från hudsidan eller är den svullen/inflammerad i själva senan?

/Anders

inte nött

Jag vet inte exakt vad det är, det har inte med nötning att göra.
Senan känns mjuk och instabil typ som om den bestådd av mjöl. Vid hård träning gör det dessutom ont och det blir svårt att gå. Jag har vilat under en längre tid och i stort sett blivit av med problemet. Nu vill jag göra allt jag kan för att slippa få tillbaks det igen.

Mikael

Var försiktigt

Mitt bästa råd är att har du ont i hälsenan/orna - var försiktig med dem. Träna absolut inte om det gör det minsta ont. Har man väl fått hälseneproblem är det ett helsike att bli bra igen. Jag vet, jag är inne på mitt nionde år med hälseneproblem. Tidvis helt bra men plötsligt kommer problemen tillbaka som "en blixt från en klarblå himmel". Nu sist vid just cykling.
Hälsenor som gör ont är extremt känsliga för tryck - enligt min erfarenhet i allafall. Så att hitta bra skor som inte trycker verkar som en bra idé.
Själv har jag även gått tillbaka från SPD pedaler till clips för att få lite mer rörlighet på pedalen och jag tror att senan avlastas mer om man inte "drar runt". (Cyklar dock inte landsväg utan MTB.)
Ta det lugnt!
Hälsar,

/Henrik

Re: inte nött

elvis1; sa:
Jag vet inte exakt vad det är, det har inte med nötning att göra.
Senan känns mjuk och instabil typ som om den bestådd av mjöl. Vid hård träning gör det dessutom ont och det blir svårt att gå. Jag har vilat under en längre tid och i stort sett blivit av med problemet. Nu vill jag göra allt jag kan för att slippa få tillbaks det igen.

Mikael

OK, jag frågade eftersom min flickvän ett tag hade besvär med skor som nötte på hälsenan. Det skiljer sig ändå rätt mycket från de besvär du beskriver. Jag trodde du hade antingen tendinit (seninflammation, då senan ofta förtjockas och ömmar vid ansträngning), eller bursit (inflammation i slemsäckarna framför och bakom hälsenan), men det låter ju inte riktigt så.

Generella råden vid senproblem brukar vara vila från utlösande aktivitet, excentrisk träning samt alternativ träning, för en löpare t ex inlines/rullskidor.

Jag brukar alltid råda folk med medicinska idrottsproblem att söka hos idrottsmedicin, men det blir tjatigt i längden, så därför gör jag det inte ;)

Skor

Har också haft problem med hälsenan under vintern. Hittade ett par walkingskor som dels hade mjuka sulor (luftkuddar som dämpar) och dels gick ned i en båge vid hälsenan och gjorde att skon inte låg mot lika mycket som vanliga skor.

Dessa har jag nästan alltid nuförtiden till vardags, men de börjar bli för varma, måste hitta en svalare variant inför sommaren. Däremot är de inte bra att cykla med, alldeles för mjuka. Men där har jag inte haft problem med mina vanliga cykelskor (Shimano MTB-modell), de trycker inte alls.

Så prova runt, du borde hitta några som känns sköna i bakkappan.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg