Supergod matsvamp

Jag vill bara tipsa om en suveränt god matsvamp - goliatmusseron (eller matsutake som japanerna kallar den).

Jag hade med den till fjällen och fullkomligen blev besatt av den. Köpte på NK. Har du inte provat denna svamp så har du verkligen något att se fram emot!

Jag bifogar en länk där det går att hitta en massa information om delikatessen i fråga.

http://www.goliatmusseron.blogspot.com/

Hittade en gång så sjukt mycket av den svampen att jag inte trodde det var sant. Växte överallt, och i klasar. Vi åt tills vi ledsnade. Har sedan det året bara hittat enstaka i det området!

Sägs vara världens dyraste svamp. Under högsäsong i Japan kan man få punga ut med 1000 kr styck för perfekta exemplar som ännu inte har "slagit ut" helt. I år fanns det kopiösa mängder på vissa håll. Vissa gillar den väldigt mycket, andra inte. Själv är jag inte speciellt förtjust i den. Tycker den smakar konstigt sött. Väldigt tunna skivor går att äta men jag kan inte säga att det är gott. Kanske smakar det bättre om man först torkar den och maler till pulver?

Ja, goliatmusseronen är verkligen en både god och dyr svamp. Själv älskar jag att plocka och äta svamp. På denna hemsida om just matsvamp kan man hitta information om svenska matsvampar samt diverse recept. Ser ganska nystartad ut men uppdateras till och från.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg