Sunrider

Om det finns fler Sunrider i Sverige vet jag inte, men det finns liknande liggcyklar. Och jag kan erkänna att jag vill ha en Sunrider, men de gräver ett något för stort hål i plånboken för att jag skall tycka att den är värd priset. Men om jag bodde i tex Holland, som är platt och inte har någon vinter att tala om skulle jag köpa en.

Det finns en del filmklipp på Youtube om liggcyklar. Själv gillar jag tex:
https://www.youtube.com/watch?v=BlUPjlLFzm0 "VM" i fart, ca 131 km/h
https://www.youtube.com/watch?v=jePRQoWyMz4 en cykelpendlare i Oslo, kommer upp i 87 km/h.
 
Om det finns fler Sunrider i Sverige vet jag inte, men det finns liknande liggcyklar. Och jag kan erkänna att jag vill ha en Sunrider, men de gräver ett något för stort hål i plånboken för att jag skall tycka att den är värd priset. Men om jag bodde i tex Holland, som är platt och inte har någon vinter att tala om skulle jag köpa en.

Det finns en del filmklipp på Youtube om liggcyklar. Själv gillar jag tex:
https://www.youtube.com/watch?v=BlUPjlLFzm0 "VM" i fart, ca 131 km/h
https://www.youtube.com/watch?v=jePRQoWyMz4 en cykelpendlare i Oslo, kommer upp i 87 km/h.

Fan vad häftigt!!!!
Men det där med stödhjul som offras vid start vore lite opraktisk i stan.
 
Stödhjul är otroligt opraktiskt för en pendlarhoj. Men cyklarna i just den filmen är inte pendlarhojar, de är extrema tävlingsmaskiner, med ett enda syfte: att komma upp i så hög hastighet som möjligt. Det är lite som att konstatera att en Formel 1-bil är opraktisk att pendla med...

Men det finns andra videor med "typiska" pendlarhojar, tex den här från Australien: https://www.youtube.com/watch?v=fXIAu2b_rHw Cyklisten påstår sig orka hålla ~42 km/h på plan väg. Det är en bra bit bättre än de ~30 km/h jag orkar, med min liggcykel. Å andra sidan så har jag inte det droppformade skalet runt hojen, jag har "bara" tre hjul och ett säte.
 
Yuotube

Stödhjul är otroligt opraktiskt för en pendlarhoj. Men cyklarna i just den filmen är inte pendlarhojar, de är extrema tävlingsmaskiner, med ett enda syfte: att komma upp i så hög hastighet som möjligt. Det är lite som att konstatera att en Formel 1-bil är opraktisk att pendla med...

Men det finns andra videor med "typiska" pendlarhojar, tex den här från Australien: https://www.youtube.com/watch?v=fXIAu2b_rHw Cyklisten påstår sig orka hålla ~42 km/h på plan väg. Det är en bra bit bättre än de ~30 km/h jag orkar, med min liggcykel. Å andra sidan så har jag inte det droppformade skalet runt hojen, jag har "bara" tre hjul och ett säte.

Du har inlett mig i youtubträsket. Hoppas jag tittar ut i solen om några dagar. Det står på yr att det är sol ute. Verkar vara ett hur stort ämne som helst med olika cyklar.
 
Velomobiler

http://www.cykelvalg.dk/kabinecykler/

Här en hyfsad sammanställning av tillgängliga och historiska velomobiler. Många av dessa är pendlarfordon medan några är racingfordon. Det finns även tvåhjulingar med kåpa, s k streamliners. Dessa är oöverträffat snabba, inte minst över långa distanser, men har ingen nämnvärd lastkapacitet eller praktisk användning.

De snabbaste velomobilerna är sannolikt Milan SL, Quest och WAW. Modeller som Flevobike Orca är tyngre men välbyggda och mer praktiska. Jan-Inge på HPV Sweden kan förmedla mer information (HPV Sweden finns på Facebook)

Här en kille som kör Siljan Runt (ca 16 mil) på omkring tre timmar vilket ger en oerhörd snitthastighet om man tänker på att fordonet är helt muskeldrivet. Drivlinan är däremot inte standardversionen.
https://www.youtube.com/watch?v=O-l0WuJjVME
Kolla särskilt vid 3:40!
 
Senast ändrad:
Bromsar

http://www.cykelvalg.dk/kabinecykler/

Här en hyfsad sammanställning av tillgängliga och historiska velomobiler. Många av dessa är pendlarfordon medan några är racingfordon. Det finns även tvåhjulingar med kåpa, s k streamliners. Dessa är oöverträffat snabba, inte minst över långa distanser, men har ingen nämnvärd lastkapacitet eller praktisk användning.

De snabbaste velomobilerna är sannolikt Milan SL, Quest och WAW. Modeller som Flevobike Orca är tyngre men välbyggda och mer praktiska. Jan-Inge på HPV Sweden kan förmedla mer information (HPV Sweden finns på Facebook)

Här en kille som kör Siljan Runt (ca 16 mil) på omkring tre timmar vilket ger en oerhörd snitthastighet om man tänker på att fordonet är helt muskeldrivet. Drivlinan är däremot inte standardversionen.
https://www.youtube.com/watch?v=O-l0WuJjVME
Kolla särskilt vid 3:40!


Jubel, underbart men man undrar verkligen hur det är att krocka i 90 km/H i en sådan även om det inte är så kul att trilla omkom i en cykelklunga heller.
 
Jubel, underbart men man undrar verkligen hur det är att krocka i 90 km/H i en sådan även om det inte är så kul att trilla omkom i en cykelklunga heller.

En frontalkrock i 90 är ju dödlig även i bil. Lyckas man välta med den så utgör skalet ett skydd från skrapsår på kroppen (även om reparationen av velomobilen säkerligen blir kostsam).

Det största problemet hittills är frånvaron av tilt i svängar. Då utrymmet i kabinen är mycket begränsat finns inte samma möjlighet att luta sig själv inåt i kurvan för att undvika att den kalvar.
Min misstanke är att dåligt underhållna vägar utgör den största risken om man kör riktigt fort.
 
Varför väljer man ha två hjul fram? Utan teorier känns det enklare med två hjul bak.

Det finns en del liggcyklar med två hjul bak, men de flesta trehjulingar har två hjul fram. Anledningen är enkel: med två hjul fram får du bra förmåga att ta kurvor. Dessutom slipper du problemet med att dina två bakhjul snurrar exakt lika fort. Detta är inget problem på raksträckor, men när man kommer till en kurva vill man gärna att hjulet på insidan snurrar lite saktare än hjulet på utsidan, eftersom det har kortare väg att färdas på samma tid.

Om du vill se vad som händer med trehjuliga fordon med två bakhjul finns det exempel här.
 
Varför väljer man ha två hjul fram? Utan teorier känns det enklare med två hjul bak.

Om man vill ha ett hjul fram så måste man ha en differential bak eller framhjulsdrivning. Båda är onödigt komplicerade, och framhjulsdrivning+framhjulsstyrning gör dessutom ekipaget långt. Det finns dock trots detta sk deltatrikar av god kvalitet från flera märken.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg