Sulor med grepp i kyla?

Hej alla, jag är ny här.

Året runt promenerar jag mycket i bergen på västkusten. När det regnar blir mossa/lavar på hällarna riktigt hala och vid minusgrader är det naturligtvis ännu värre.

Med mina gamla skor med gula naturgummisulor är det ändå inte helt livsfarligt om man tänker sig lite för. Nu är dock de kängorna - fabr. Jensen - totalt utslitna och måste ersättas.

Har testat walking-skor (idiotiskt uttryck), skyddskängor för byggbranschen etc. Alla med svarta sulor av okänt material som blir mycket hala i kyla och därför helt oanvändbara.

I vanliga butiker hittar jag inget som passar då jag vill ha:

- Läderkängor med blanka sidan utåt, ej NuBuck eller annat mockaliknande.

- Minst 20 cm höga skaft.

- Snörning med vanliga snörhål vid fot/ankel och snabbhakar på skaftet.

- Helst normala kantsydda sulor, ej gummiuppvik på foten.

Allra viktigast är dock att sulorna behåller greppet i kyla.


Någon som kan tipsa om nån lämplig sko så jag kan fortsätta gå i vinter?
 
Kan nog stämma, är i alla född närmare 18- än 20-hundratalet... Har dessutom bott i varma länder större delen av vuxenlivet så kunskapen om moderna vinterskor ÄR begränsad.

Därför letade jag upp detta forum, hoppas få veta vad som idag bäst uppfyller huvudkravet på grepp i kyla.

Mvh

F


... verkar du leva i förra årtusendet. ...
//J
 
Blöt sten med lava etc är halt obereonde vilken sula man har.

Ett alternativ skulle kanske vara skor man anvánder till cayoneering (eller vad det kan heta pà svenska), vilka har ett jámförelsevis bra grepp pà blöt klippa. Problemet med den typen av sulor är emellertid att de ár sà mjuka fór att fà grepp att de slits ut pà ett kick (ju mjukare sula, desto bättre grepp och vice versa).

Ett annat alternativ är kängor med PU-sula istf gummi-sula. Dock samma problem med jämföreslevis kort livslángd.
 
Red wing gör läderkängor med naturgummisula (eller crépe-sula iaf, som är ganska likt). Svåra att få tag på häromkring. De brukar vara randsydda. Såg ett par på reddevil i gbg, och dunderdon (vet inte om de finns kvar längre).
 
Breddad kravspec?

Med risk att kapa tråden, skulle jag vilja ställa samma fråga, men tillåta kängor som ser ut lite hursomhelst. Man får ju oftast inte tillfälle att hårdtesta kängorna på is när man köper dem, så erfarenheterna blir lätt dyrköpta.

Så, vilka kängor har ni inte halkat i? Själv har jag halkat i Meindls Island Pro och Air Revolution 5.0. Lundhags Scandinavian Hiking var också hala.
 
Svårt men omöjligt ;-)

Hej alla, jag är ny här.

Året runt promenerar jag mycket i bergen på västkusten. När det regnar blir mossa/lavar på hällarna riktigt hala och vid minusgrader är det naturligtvis ännu värre.

Med mina gamla skor med gula naturgummisulor är det ändå inte helt livsfarligt om man tänker sig lite för. Nu är dock de kängorna - fabr. Jensen - totalt utslitna och måste ersättas.

Har testat walking-skor (idiotiskt uttryck), skyddskängor för byggbranschen etc. Alla med svarta sulor av okänt material som blir mycket hala i kyla och därför helt oanvändbara.

I vanliga butiker hittar jag inget som passar då jag vill ha:

- Läderkängor med blanka sidan utåt, ej NuBuck eller annat mockaliknande.

- Minst 20 cm höga skaft.

- Snörning med vanliga snörhål vid fot/ankel och snabbhakar på skaftet.

- Helst normala kantsydda sulor, ej gummiuppvik på foten.

Allra viktigast är dock att sulorna behåller greppet i kyla.


Någon som kan tipsa om nån lämplig sko så jag kan fortsätta gå i vinter?

Det enda som enligt min erfarenhet (Meindl, Nokia, Lundhags, Jörnkängan, div no-namekängor/skor) faktiskt minskar halkandet lite är nog orienteringsskor med dubb under. Motsvarande finns för vissa gummistövlar t ex Nokia.

Obs dock att även med dubb under så kan man halka till ordentligt, så något idiotsäkert antihalksystem finns nog inte...

//J
 
Det enda som enligt min erfarenhet (Meindl, Nokia, Lundhags, Jörnkängan, div no-namekängor/skor) faktiskt minskar halkandet lite är nog orienteringsskor med dubb under. Motsvarande finns för vissa gummistövlar t ex Nokia.

Obs dock att även med dubb under så kan man halka till ordentligt, så något idiotsäkert antihalksystem finns nog inte...

//J

På våta stenar kanske filtsulor som man har på vadarskor funkar? Lite opraktiskt om man någonsin ska vistas utanför den terrängen dock.
 
Att ha kängor avsedda för sommarberg på vintern är ju ingen hit. De har ju alldeles för hård sula och blir jättehalkiga. Specialkängor för vintern är nog bra att skaffa. Fast nu vandrar jag inte på vintern (åker skidor) så jag kan inte rekommendera någon.

Letade snabbt upp i Addnatures sortiment denna:
http://www.addnature.se/product.asp?dept_id=0&pf_id=ICEBUGTATRA

Någon som har använt denna typ av känga?

Annars är ju en billigare variant att skaffa sig broddar som fungerar till kängor.
 
Tack för alla synpunkter, det här var visst inte så enkelt.

Förväntade mig naturligtvis inga underverk, möjligen något nytt material som är minst lika bra som naturgummi. Filtsulor eller supermjuka canyonskor skulle nog fungera men verkar inte särskilt praktiska på längre sikt.

Dubbar använder vi vid isjaktsegling men de funkar inte på blanka stenhällar, tvärtom.

Ska kolla tipset om Red Devil/Dunderdon, adress till båda finns på webben i alla fall.
 
Jag kan starkt rekommendera viking hunter kängan. Har vandrat runder både på blöta klippor och i skogen, och jag är väldigt nöjd med greppet på sulan. Dock är sulan väldigt mjuk så den slits ut lite snabbare än många andra sulor.
 

Liknande trådar