Hej alla, jag är ny här.
Året runt promenerar jag mycket i bergen på västkusten. När det regnar blir mossa/lavar på hällarna riktigt hala och vid minusgrader är det naturligtvis ännu värre.
Med mina gamla skor med gula naturgummisulor är det ändå inte helt livsfarligt om man tänker sig lite för. Nu är dock de kängorna - fabr. Jensen - totalt utslitna och måste ersättas.
Har testat walking-skor (idiotiskt uttryck), skyddskängor för byggbranschen etc. Alla med svarta sulor av okänt material som blir mycket hala i kyla och därför helt oanvändbara.
I vanliga butiker hittar jag inget som passar då jag vill ha:
- Läderkängor med blanka sidan utåt, ej NuBuck eller annat mockaliknande.
- Minst 20 cm höga skaft.
- Snörning med vanliga snörhål vid fot/ankel och snabbhakar på skaftet.
- Helst normala kantsydda sulor, ej gummiuppvik på foten.
Allra viktigast är dock att sulorna behåller greppet i kyla.
Någon som kan tipsa om nån lämplig sko så jag kan fortsätta gå i vinter?
Året runt promenerar jag mycket i bergen på västkusten. När det regnar blir mossa/lavar på hällarna riktigt hala och vid minusgrader är det naturligtvis ännu värre.
Med mina gamla skor med gula naturgummisulor är det ändå inte helt livsfarligt om man tänker sig lite för. Nu är dock de kängorna - fabr. Jensen - totalt utslitna och måste ersättas.
Har testat walking-skor (idiotiskt uttryck), skyddskängor för byggbranschen etc. Alla med svarta sulor av okänt material som blir mycket hala i kyla och därför helt oanvändbara.
I vanliga butiker hittar jag inget som passar då jag vill ha:
- Läderkängor med blanka sidan utåt, ej NuBuck eller annat mockaliknande.
- Minst 20 cm höga skaft.
- Snörning med vanliga snörhål vid fot/ankel och snabbhakar på skaftet.
- Helst normala kantsydda sulor, ej gummiuppvik på foten.
Allra viktigast är dock att sulorna behåller greppet i kyla.
Någon som kan tipsa om nån lämplig sko så jag kan fortsätta gå i vinter?