Sulitjelma, parkeringsplats

Börjar göra preliminära planer för en sommartur Sulitjelma-Sårjåsjaure-Råvvejaure-Vaimok-Pieskehaure-Sulitjelma. Från Sulitjelma utgår enligt kartan en väg som förgrenar sig till två mindre vägar mot Ny-Sulitjelma och Låmivattnet. Skulle verka lockande att ta bilen en bit upp på fjället för att vinna några hundra höjdmeter och undvika landsvägsvandring, men har ingen aning om det finns någon möjlighet att i praktiken lämna bilen vid vägen. Åtminstone finns inga p-platser utsatta på den norska kartan. Har någon bättre information om detta?

Jag vet inte hur snöläget är i år, eller när du ska vandra. Men förrförra året startade vi i Sulitjelma i slutet av juni och gick mot just Sorjosjaure. Då fungerade det inte med bil mer än kanske 2/3 av vägen upp till Ny-Sulitjelma, eftersom snöfält låg över vägen. Kanske det går att ställa bilen vid Ny-Sulitjelma eller uppe vid västra Låmivattnet, men det är inte säkert att du tar dig dit med bil. Och att ställa bilen på serpentinvägen innan dess kan bli svårt. Ett alternativ är att ta en taxi från Sulitjelma och så långt det går.

Raskesven

Kanadensarutflykt

Hej,
95/96 nån gång gjorde vi en kanadensarutflykt från Sulitelma ner till N.Bergnäs. Vi hyrde Rickard Hedman i Arjeplog som körde oss med minibuss. Tanken var att han skulle skjutsa oss från A-plog upp efter nämnda väg mot Loamejaure. Det gick bra en bit, men vi kom inte hela vägen fram då det var rejält med snö på vägen.
Vi fick helt enkelt använda våra kanoter som slädar för att ta oss fram till sjön (som f.ö var istäckt till stora delar, men det är en annan historia). Det här var runt 5-10 juli någon gång.Jag ska försöka hitta igen en bild från Loamejare och lägga upp i mitt fotoalbum.

Janne

Re: Kanadensarutflykt

JanA; sa:
Vi fick helt enkelt använda våra kanoter som slädar för att ta oss fram till sjön (som f.ö var istäckt till stora delar, men det är en annan historia).

Janne

Dessutom är en av sjöarna ( om inte bägge ) reglerad vilket vi höll på att bli varse på ett obehagligt sätt. Försök att gå på stränderna, om än de är branta.

JanA; sa:

Utflykt? Arbetsläger! ;)
[Ändrat av öringen 2007-01-18 kl 15:59]

Just det

jag blev ju hängande i höjd med armhålan på iskanten när fötterna fortfarande knappt nådde ner till vattnet. Obehaglig känsla...

Sulitjelma-Sårjosjaure

Hej
Jag gick från Kvikkjokk till Sulitjelma sommaren 05 och avslutade således min vandring på en ganska brant VÄG.
Det finns en liten damm till en kraftstation en bra bit upp och dit går en väg som väl inte är i allra böästa skick men vid dammen stod två bilar så visst går det att köra dit.
I Ny-sulitelma halvvägs ner från dammen finns en Hytte i NTFs regi, väldigt fräsch, varmvattendush och elspis är Du medlem i STF har NTF-pris = 1/3 av vad det kostar i svenska stugor. Det var skönt att komma dit efter halvannan vecka på fjället!

God Tur!

Hälsar Göran Lundin

Re: Sulitjelma-Sårjosjaure

Ludde1; sa:
Hej
Jag gick från Kvikkjokk till Sulitjelma sommaren 05 och avslutade således min vandring på en ganska brant VÄG.
Det finns en liten damm till en kraftstation en bra bit upp och dit går en väg som väl inte är i allra böästa skick men vid dammen stod två bilar så visst går det att köra dit.
I Ny-sulitelma halvvägs ner från dammen finns en Hytte i NTFs regi, väldigt fräsch, varmvattendush och elspis är Du medlem i STF har NTF-pris = 1/3 av vad det kostar i svenska stugor. Det var skönt att komma dit efter halvannan vecka på fjället!

God Tur!

Hälsar Göran Lundin

Jag kanske är småaktig eller har missat
något, men jag antar att "NTF" här
står för
DNT? (Om det nu inte rentav ska vara SOT, medlemsföreningen
i Sulitjelma).

NTF??

Tack för korrigeringen!
Jag hade gentligen inte tid att skriva inlägget så jag råkade sätta dit en trafiksäkerhetsetikett i stället för Norska Turistforeningen.
Vägen över Kölen där är ju väldigt vacker så jag inspirerades att skriva.

tack.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NN Sulitjelma till Ritsem Fjällvandring 9
HellenS Sulitjelma runt Fjällvandring 21
nicko_ Bästa glaciärupplevelsen/isbräckan i Sulitjelma-området? Fjällvandring 3
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
miaber Från Pieskehaure till Sulitjelma by Fjällvandring 5
cloud76 Sulitjelma-Ritsem: korsa fjället Fjällvandring 3
camoscio Hemavan-Sulitjelma Fjällvandring 5
s_werner Ritsem-Sulitjelma Fjällvandring 2
Moa89 Änonjalme/Vaisaluokta till Sulitjelma, eller annan likvärdig vandring? Fjällvandring 7
saraabeiramar Turberättelse om Nordkalottleden Staloluokta - Ny-Sulitjelma - Vaimok- Kvikkjokk Fjällvandring 9
uldall Sulitjelma - hur tar man sig dit? Fjällvandring 1
Norris Köpa gas i Bodö eller Sulitjelma? Fjällvandring 11
Vonsan Ny-Sulitjelma-Låmihytte-Pieskehaure Fjällvandring 4
piaea Vandring Sorjoshytta-Sulitjelma by + Unna Allakas till Hukesjaure Fjällvandring 9
82-barn SULITJELMA: broar, svåra vad och snöpassager Fjällvandring 20
david_k Sarektips: Sulitjelma till Saltoluokta/Kvikkjokk Fjällvandring 6
t_andersen Padjelanta-Ny Sulitjelma Fjällvandring 6
Vonsan Kvikkjokk-Tarrekaise-Vaimok-Ny Sulitjelma-Sårjos-Stalo-Vaisaluokta. Fjällvandring 5
Nordpilen Staloluokta-Sulitjelma Fjällvandring 1
wvdoorne Padjelanta - Sulitjelma: some questions Fjällvandring 13
BrittMarie Ny-Sulitjelma - Sårjåsjávvre Fjällvandring 5
pårte Tips om Sulitjelma-Saltoulokta Fjällvandring 6
kgh Vandring till/från Sulitjelma i Norge. Fjällvandring 7
layback Transport från Sulitjelma Fjällvandring 3
anol Stalo-Sulitjelma via Nordkalottleden el. Miehttjevagge Fjällvandring 10
segelod Sulitjelma Fjällvandring 7
PJE Saltoloukta-Sulitjelma Fjällvandring 2
nilsbo Vad vid Sulitjelma-Sårjåsjaure Fjällvandring 7
eric Hur tar jag mig till/från Sulitjelma? Fjällvandring 5
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg