Ja ni båda.
Sulitelma kan man skriva hur mycket som helst om. Man skulle kunna skriva en bok faktiskt om det området. Så pass innehållsrikt är det. Det är inte bara fjället utan trakterna runt omkring. Gruvorna i Norge, glaciärerna och utsikterna. Den karga miljön kombinerat med de fantastiska örtrika ängarna. De spännande dalarna som är som ‘små sagor‘. Jag skulle gärna vilja att någon insatt, typ Grundsten som äger språket kunde ge sig på området och ge ut någonting om det hela..
Nåväl..
Åka bil??. Jo visst. du kan ju om du åker upp parkera bilen vid Ny Sulitjelma Fjällstation. Det finns en bom på vägen. Den var öppen för två år sedan. Vägen fortsätter sedan upp mot Storevattnet, men om du direkt kan köra upp dit är lite knepigt. Det beror på vägbommarna alltså. Detsamma gäller vägen mot Lomivattnet. Jag tror att det är bäst du parkerar bilen vid Fjällstugen. Du måste ha en DNT nyckel för att komma in i den. Väldigt fin och bra standard i stugan.. Är den full finns en äldre men den är sällan det.
Nejdå.. Det går bra att köra upp på den del till vägen, visst är det brant men med låg växel går det Vägen bortom Fjällstugan är sämre och den kan nog inte köras på.
Norska Sorjushytta blåste sönder för två år sedan... Jag vet inte direkt om den är uppbyggd nu. Så tält ska man ha i vikke’ fall som helst..
Svenska Sårjosjaurestugan ska nu i sommar repareras vad jag förstått. En del spik och hammarslag..
Det finns som sagt oändliga möjligheter att ta sig runt i området.. En fin väg är naturligtvis att gå igenom Mietjjevagge, därifrån kan du i o f gå ner i Kailavagge, till en fantastisk ‘trolldal’ där som är en av de vackraste platserna i Svenska Fjällen..
Mietjjevagge är inte speciellt svårvandrat alls. Sjöarna ligger på band utsikterna mot Padjelanta är otroligt fina..
Det står om fina platser i Grundstens bok, men grejen är att man upptäcker saker själv när man går där. Jag upptäckte en stor grotta med stalaktiter som hade rasat in uppe på Stadakberget.. Jag tror ingen egentligen sett den alls...Så, så pass mycket märkliga saker finns där. De flesta som gått där har naturligtvis inriktat sig på bestigningar av alla toppar eller kollat på glaciärerna, eller bara sträckgått. Jag tror och är övertygad om att om man ger området tid och plats så kommer alla dessa fantastiska saker fram och skildras.
Tyvärr, utifrån svensk synvinkel har Sulitelma hamnat i bakvattnet, både i praktik och tanke eftersom folk tror det är jobbigt att ta sig dit. Min melodi är att åka till Bodö och att åka tillbaka till Bodö eftersom det är närmare dit., på så sätt kan man ägna området all den tid det behöver. Det blir således en ‘norsk vandring’ fast på svensk mark en del. Men ser man det som ligger jättelångt borta och man måste traska igenom hela Sarek eller Padjelanta för att komma dit, Ja då tycker jag man behandlar området fel och dessutom så är folk oftast trötta och ser bara Konsul Perssons Stuga och ‘thats it’ och det då oftast i regn.. Tyvärr.
Har man tid på sig och solen skiner. Ja, den gör det här med och då är området här utan konkurrens det mest spektakulära Sverige kan uppvisa ifråga om fjäll. Inget slår det!