Suliskongen och svenska stortoppen
Hej
Vi var en grupp (ca 15-20 år) från lund vid Sultelma sommaren 2002.
Vi hade som mål att ta oss upp på Svenska stortoppen (vet inte om det är denna topp du menar med Sulitelma) och ev också Suliskongen och vi hade ingen klätterutrustnig av något slag med oss, endast en vadningslina
Svenska stortoppen var inga problem att bara gå upp till, endast enstaka stora stenblock som man behövde kravla över. Vi hade startat från ett läger precis norr om Mietjepakte vid 7-tiden och till stortoppen kom vi vid 12-tiden.
Efter stortoppen fortsatte vi norrut längs med bergryggen för att föröka nå Suliskongen. här blev det genast mycket brantare och efter att ha kommit ca en timmes väg från stortoppen vände jag och 2 till efter att i stort sett ha klättrat runt i riktigt branta backar av grus som rann undan under fötterna.
De andra som fortsatte gick ovanpå kammen (som tydligen var ganska bred typ 10 m) och följde den runt glaciären som ligger söder om Suliskongen. Denna bit har jag hört var inte alls så farlig, men sen kommer ett brant parti (som man kan se på kartan längs kammen öster om suliskongen.) här var det brant och ryggsäckarna fick firas ner eftersom ingen vill klättra med dem. branten är ca 100 meter hög, och med en hel del lös sten.
Efter branten var det bara promenad upp till toppen och en underbar utsikt (jag har sett fotona därifrån).
De som gick hela vägen till suliskongen kom tillbaka till lägret vi lämnat vid 04-tiden på natten.
Så att ta sig denna väg till Suliskongen är helt möjligt, men en del av de som gått hela vägen var rätt skärrade då stenar som de hållit i plötsligt lossnat etc. Jag vände därför att jag tyckte att det började bli för brant och för att OM man hade trillat hade man kunna slå sig ordentligt/dödligt.
Hoppas att detta hjälper!
Nils