Styrväska & butterflystyre

Jag är i behov av att skaffa en styrväska och har tittat lite på Ortliebs Ultimate 3 (medium).
Mitt styre är av s.k. butterflymodell och jag tycker det verkar trångt att montera en styrväska mellan styrets "öron". Enligt Ortliebs websida skall det dock gå om man använder deras förlängare.

De bilder (kolla punkt 5.2.1 här: http://www.ortlieb.de/_anleit/u3plus.pdf ) jag sett på konstruktionen gör mig tveksam till stabiliteten. Kommer inte en laddad styrväska att sjunka ner till följd av den hävarm som förlängaren utgör?

Är det någon av er som använder kombinationen butterfly-styre och Ortliebs styrväskor? Skriv i så fall gärna en rad och berätta om hur ni upplevt stabiliteten.

/Joakim

Stabil förlängning

Hejsan Joakim,

jag cyklade i sommras med en Ortliebväska på styret. Vanligt mtb styre dock. Vid första anblicken ser konstruktionen med "förlängaren" lite instabil ut, men min erfarenhet är att den sitter järnhårt. Hade inga som helst problem med att den "sackade" och då cyklade vi ändå över 150 mil med ganska mycket grejer i styrväskan.

Fastsättningen med en vajer som läggs några varv runt styret och sedan spänns åt fungerar kanon (tycker jag).

Mvh
Niklas

Ja, det funkar

Jag har den kombinationen. Den fungerar utmärkt, även utan förlängare. Kan också meddela att det medföljande rymliga kartfodralet är överraskande bra - det första jag sett som fungerar.

Rolf

Liknande trådar

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg