styrsystem

har problem med styrsystemet till min kajak; låser sig/fastnar i ytterläge, har i dag styrpinne, men funderar om det ät möjligt att byta till ngn form av pedaler.
Någon som har tips, ideer, tankar??

Allt är möjligt, vad har du för kajak och roder??

Jag har provat pinnstyrning, keepers, Lettman pedaler mm. Pinnstyrning har nog förutsättningar att ge absolut bästa fotstödet, vilket är viktig om man sak ta i hårt - eller länge.

Att styra med pinnen är förstås lite halvbra, det är ju lättare att trycka till på en pedal av nåt slag. Du måste ju ändra fotposition i någon mån när du styr med pinnen. Möjligen är detta nackdelen med pinne...

Har du problem med att rodret fastnar kanske detta går att fixa utan byte av system?

Mhmm, känns knappt som jag ens behöver kommentera, de in lägget.
Har ett problem och försöker få hjälp, kan ju inte påstå att ditt inlägg gav mig hjälp..
Kanske lyckades du få ngn att le.
Man kan ju fråga vad Du använder din styrpinne till..

???
Du tolkar nog det svaret fel; jag håller med om att det är vanligare med problem med själva rodret än den ganska enkla mekanismen vid pinnen.

Att ge dig ett konkret tips när du inte angivit vad det är för grejor, är ju lite svårt.

Är det själva pinnen i spåret, eller dess lagring, som låser sig eller är det rodret?
Är det olika beroende på hur du justerat fotstödet?

OK, gör ett försök..
rodder pinnen, låser sig alt för offte i ytter läget, när man tryckt pinnen åt ett håll(väldigt kort bitt, max 5-7 cm) "fastnar" den i det läget, man orkar inte trycka till baka den till utgångs läget.
Rodret blir för vinklat i ytter läget och man orkar inte, trycka tillbaka det.
Hoppas ngn förstår, svårt att förklara..

Byte till pedaler lär inte lösa ditt problem. Låter som om du har vipparm på rodret istället för trissa och då får man låsningar i ytterlägena vid stora roderutslag, dvs vipparmens hävarm blir för liten.
Försök hitta orsaken till felet och vidtag åtgärder därefter. Minskning av styrpinnens hävarm minskar roderutslaget. Annars är enklaste åtgärden att inte göra stora utslag, för rodret fungerar bäst vid måttliga utslag. Kanske något att fundera över?
[Ändrat av Arneri 2005-09-05 kl 09:28]

ok, problemet är att det är så små marginaler för att det ska gå i ytter läge bara ngn cm..

Kanske får man minska själva spåret pinnen går i så de inte kan gå i ytterläge..

Låter vettigt.
Prova med silvertejp eller nåt tillfälligt runt fotstödet så du kortar av spåret.

Prova annars att fästa linorna längre in på styrpinnens hävarm (istället för att kapa den direkt).

Lintrissa kan ju vara en bra lösning annars, finns nog trissor att köpa på bl a Svima.

Det kan ju tänkas att när du justerar fotstödet mot dig (så den utstickande pinnen blir kortare) så funkar det bättre. Då skulle det funka bättre om du kunde flytta hela paketet, med förlängda linor, framåt i kajaken, och därefter ha fotstödet i ett mer bakåtjusterat läge.

du kanske kan sätta dit bultar eller nåt liknande på rodret, hävarmen, så att det inte kan svängas lika mycket. mer än 45 grader är ändå meningslöst att kunna använda eftersom det bara bromsar.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg