Styrreglage

Hej

Jag är på jakt efter nya styrreglage till min kajak. Jag tycker att dom som sitter i Point 65 med en rörlig skena verkar smidiga. Är det någon som vet var man kan få tag på dessa? Jag vet att Point 65°N Sea Kayaks på
Styrmansgatan 23 inte har några på lager för tillfället.

Hoppas att ni alla får en bra paddelsommar.

/David

Jag har sådana, men...

Jag har en Point 65 med roderreglage som de du beskriver. Det sitter två skenor på kanterna i sittbrunnen och i varje skena glider ytterligare en skena som har dels en pedal dels sitter fast i ett snöre som löper bak till rodret. Jag har fått för mig att det kallas keepers (?).

Tyvärr är jag inte så nöjd men mitt roder och reglaget av detsamma. Först kärvade skenan på ena sidan, vilket gjorde att rodret fastnade åt det hållet om jag tryckte den i botten. Jag slipade lite med sandpapper, men tycker fortfarande inte att det fungerar riktig bra. Igår när jag var ute kärvade det på andra sidan, men på ett nytt sätt. Jag har ännu inte kunnat utröna vad som inträffat nu.

Förutom att jag kan ha haft otur och fått ett måndagsexemplar tycker jag att funktionen kunde varit bättre också. Keepers ger inget stöd för fötterna när man paddlar. Tar du spjärn med fötterna svänger du ju. Jag skulle vilja ha ett stöd för fötterna och svänga med tårna istället.

Keepers kan säkert vara bra för en del, men jag skulle nog se mig om efter en annan lösning ändå.

Kalle

Keepers

Haj.
är en helt ny paddlare som nu har varit ute i min Point65 en hel del nu. Har märkt av vad som sägs om stöd för hälen i båten. Jag mätte var jag ville ha stödet för hälarna och satt 2 stycken trästavar och den plastade jag in med vanligt poletyen Den blev ca. 8mm hög och gjorde susen nu får jag stöd för hälen och känner att hela kajaken känns som ett med mig. Är för annars helt nöjd med min kajak. Men det ska sägas jag har ju inte mycket erfarenhet av andra heller.
Hej på er och ha en härlig paddelsommar.
Samuelsson/Sandarne

Points reglage funkar bra!

Säger jag, som inte testat nåt annat :)

Men det är ju en smidig variant! Jag tycker att "pedalerna" funkar bra även som fotstöd betraktade!

Samma typ, skena med fotplatta på urdragbar innerskena, finns säkert på Svima också!

Strmbrg,

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg