Tjena ,
skrev några veckor sen på detta forum angående en fjällvandringstur jag och en kamrat skall göra i Jämtland, nu på höstlovet. Planering har gått bra osv, men några frågor återstår och jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa.
För det första har jag fått höra ordet björnfara rätt ofta nu vilket börjar gå lite för långt, behöver därför ett svar på hur björnläget är just nu. Vår vistelse kommer närmare bestämt att vara vid Snasahögarna (ca 14km sydost om Storlien och 42 km sydväst om Åre samt 6 km söder om Enafors). Förekommer det björnar i dessa områden? Har björnarna för övrigt gått i ide vid denna tidpunkt?
För övrigt ville jag bara visa min lista på utrustning ( inte färdig än, men det mesta är med), ni får gärna kolla igenom den och föra era synpunkter samt rekommendera vad som bör tilläggas. Vår vistelse kommer att vara ca 2-3 dagar i fjällen.
Utrustning:
Tält
Karta (fjällkartan Z6)
Underställ
ryggsäck (50l)
kikare
kompass
mobil med telia
triangakök (drivs med t-sprit)
tändstickor och flint
anteckningsblock + pennor
kamera
sovsäck
liggunderlag
lätt vindtät skidjacka, vantar, handskar, mössa, täckbyxor, trekingbyxor, Kängor, strumpor, sockor, halsduk, fleecetröja, t-shirt och tjocktröja, skidglasögon och regnjacka.
Vattenflaska
pannlampa
regnskydd för ryggsäck
mat (torkad som man kokar upp, torkad mat som äts direkt, mackor hemifrån)
pengar, i.d-kort, csnkort.
Skidor anbefalles, statistiskt sett är det vinter nu och att döma av de bilder jag har sett från området så stämmer statistiken bra i år.
//J