Stundande fjällvandring i jämtland

Tjena ,
skrev några veckor sen på detta forum angående en fjällvandringstur jag och en kamrat skall göra i Jämtland, nu på höstlovet. Planering har gått bra osv, men några frågor återstår och jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa.

För det första har jag fått höra ordet björnfara rätt ofta nu vilket börjar gå lite för långt, behöver därför ett svar på hur björnläget är just nu. Vår vistelse kommer närmare bestämt att vara vid Snasahögarna (ca 14km sydost om Storlien och 42 km sydväst om Åre samt 6 km söder om Enafors). Förekommer det björnar i dessa områden? Har björnarna för övrigt gått i ide vid denna tidpunkt?

För övrigt ville jag bara visa min lista på utrustning ( inte färdig än, men det mesta är med), ni får gärna kolla igenom den och föra era synpunkter samt rekommendera vad som bör tilläggas. Vår vistelse kommer att vara ca 2-3 dagar i fjällen.

Utrustning:
Tält
Karta (fjällkartan Z6)
Underställ
ryggsäck (50l)
kikare
kompass
mobil med telia
triangakök (drivs med t-sprit)
tändstickor och flint
anteckningsblock + pennor
kamera
sovsäck
liggunderlag
lätt vindtät skidjacka, vantar, handskar, mössa, täckbyxor, trekingbyxor, Kängor, strumpor, sockor, halsduk, fleecetröja, t-shirt och tjocktröja, skidglasögon och regnjacka.
Vattenflaska
pannlampa
regnskydd för ryggsäck
mat (torkad som man kokar upp, torkad mat som äts direkt, mackor hemifrån)
pengar, i.d-kort, csnkort.

Skidor anbefalles, statistiskt sett är det vinter nu och att döma av de bilder jag har sett från området så stämmer statistiken bra i år.

//J
 
Jag var inte helt beredd på att det var så mycket snö vid webbkameran på Helgas, får dock inte glömma att detta gäller på fjällhöjd och inte markhöjd (kommer dock att vandra genom en del mark på fjällhöjd) Är lite osäker på om jag skall ta med en stor vinterjacka från Northface istället för min vindskyddande skidjacka, är inte direkt jätte erfaren när det gäller vandring i fjällen vid denna årstid. Problemet är att jag inte har hur mycket plats som helst (50 liters ryggsäck), och en stor vinterjacka skulle ta upp en stor plats om man inte behöver använda den.
Ni skall få se den preliminära rutten, den är inte färdig än eftersom vi inte riktigt har planerat var vi ska slå läger, och vart vi ska vandra dagen efter vi kommit upp och ned från Storsnasens topp.

Kartan: Det svarta spåret markerar den sk. planerade rutten, den slutar som ni ser vid de svarta tjocka pricken, Därefter vet vi inte riktigt hur eller vart vi skall gå. Minimum är en övernattning i naturen.
 

Bilagor

  • Snasahögarna karta.jpg
    Snasahögarna karta.jpg
    69.2 KB · Visningar: 1,593
Åk med dom förutsättningar ni har; slutet av oktober och november är jättesvåra att planera i förväg. Det är ju som joru skriver vinter i fjällen men snöläget kan variera väldigt mycket så det är möjligt att ni kan gå, men det kan lika gärna behövas skidor. Jag vet inte hur det ser ut i det området men i norrbottensfjällen är det ganska lite snö nu iaf upp till tusen meter men börjar det snöa så kan det vara en halvmeter om en vecka.. Uppe på snasahögarna lär det ligga en hel del snö redan men även uppe på fjället kan det skilja mycket eftersom snön driver.

Om det visar sig vara för dåliga förhållanden så får ni väl planera om turen på plats, det är ju alltid trevligt att vara ute och det kan ju vara väl så trevligt att sitta och elda nånstans, grilla korv och snacka skit även om ni inte kan genomföra er ursprungliga rutt.
 
smhi...

http://www-beta.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/2.722

Aktuell snödjupskarta. Vinter råder i fjällen dvs temperaturen är under noll.

Du kan räkna med att det ser ut som på bilderna från Helags när du kommer upp mot ca 800 -900meter skulle jag tro. Eftersom snön driver omkring en hel del denna årstid så kan det lokalt vara barblåst och lokalt vara snö till armhålorna.

Den väg du beskriver är lätt att gå eftersom det saknas stenskravel i början. Men in mot Storsnasens topp är det stenigt och jag avråder från att gå i stenskravel som är täckt av snö, det kan bli otäcka olyckor av det...tänkt också på att just uppstigningen nära Silverfallet är ett lavinutsatt område! Om det är mycket snö där och vädret slår om eller det kommer mycklet snö på en gång...undvik!

Ni kan säkert få en fin tur ändå, skogen nedanför fjället alt lägre regioner av fjället kan ju vara ett alternativ om det visar sig vara för mycket snö på höjd. Enligt SMHi ligger det ca 10 cm på lägre höjd och det är ju helt ok :).

//J

Edit: det som Dave säger är ett bra sätt att uttrycka det på, ta tillfället i akt men planera utifrån hur det ser ut på plats.
 
Nu har det töat ett tag så nu ligger snön från ca 700-800 meter och uppåt. Men det kan som sagt förändras snabbt. För en vecka sen var det riktigt mycket snö.

Just nu skulle jag tro att det är bart fram tills Silverfallet. Det är dessutom brant där. Lavinfarligt område under högvintern. Just nu är det nog ingen fara med laviner men det är blockterräng så det gäller att vara på sin vakt.

Sen är sträckan Enafors-Silverfallet otroligt sur och blöt. Spångarna är uppruttna. Se till att ha täta dojjer.

Ni kommer märka när ni kommer till Silverfallet om det är överkomligt. Ett alternativ om det inte går är att följa fjällkanten till leden som kommer ifrån Rundhögen. Den ser inte lika brant ut. Eller så tar ni den leden tillbaka.
 
Hmm, från barmark till snö och tillbaks, får lägga till eventuella vintersaker i utrustningen. Jag kommer att ta ett kort på en del av utrustningen som jag radar upp på golvet eller likande , då kan ni få uttrycka era tankar kring den ;)

Och det är precis som ni säger angående omständigheterna där, om det blir värsta snöstormen får man helt enkelt planera om rutten en aning (vill dock bara säga att snöstormar har tillfredsställt mig tidigare, men uppe på ett fjäll med en ovan fjällvandrare är lite svårare)
 
Jag håller med efred om att skippa täckbyxorna. De går inte att röra sig i sådana (alldeles för varmt) och vill du sitta still så har du sovsäcken. T-sprit är ett bra val då det är risk för temp. under noll då vanlig gas kan bete sig nyckfullt minst sagt. Men blir det flera minusgrader kan T-sprit upplevas som svårtänt och att det inte är så mycket drag. men det bör funka bra nu.

Vet inte vad du har för liggunderlag men jag brukar köra med vanliga på ca 12 mm och då kan jag ta med mig två vintertid. Vad det gäller björn så har jag vandrat rätt mycket i hälsingland där det varit rätt gott om björn men aldrig stött på någon - antar att de inte är särskilt sugna på se mig.

Skidor var ett bar tips, inte för att jag lyssnat på sådana utan det brukar bli att jag rätt vad det är pulsar i snö över knäna :) Det är då som man verkligen kommer att uppskatta rasterna.

Lycka till
 
Är nästan färdig med min sammanställning av utrustningen, har bland annat testat köket, tältet osv.
Har har ni en bild på de kläder jag tänker ta med, observera att jag bara vill visa en "mall" för klädseln, givetvis har jag med ombyte. Säg gärna vad ni tycker, känns det som att något fattas eller att det är för mycket, skriv på bara.
 

Bilagor

  • Klädesplagg.jpg
    Klädesplagg.jpg
    58.4 KB · Visningar: 902
Ni får ursäkta mina eventuellt dumma frågor, men har aldrig fjällvandrat vid denna tidpunkt. Så jag är lite osäker på om jag skall ta med en stor och klumpig vinterjacka ifall det är nödvändigt, här är en bild på den tillsammans med den andra röda jackan. Vad anser ni?
 

Bilagor

  • Jackor.jpg
    Jackor.jpg
    38 KB · Visningar: 718
Ni får ursäkta mina eventuellt dumma frågor, men har aldrig fjällvandrat vid denna tidpunkt. Så jag är lite osäker på om jag skall ta med en stor och klumpig vinterjacka ifall det är nödvändigt, här är en bild på den tillsammans med den andra röda jackan. Vad anser ni?

Ta med båda jackorna tycker jag. Skönt att ta med den tjockare när ni kommer fram till lägerplatsen och tempen kryper neråt.

Ett par dammasker kan vara bra att ha. Risk för mycket snö i skorna annars.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 22
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar