Stundande fjällvandring i jämtland

Tjena ,
skrev några veckor sen på detta forum angående en fjällvandringstur jag och en kamrat skall göra i Jämtland, nu på höstlovet. Planering har gått bra osv, men några frågor återstår och jag skulle verkligen uppskatta om ni kunde hjälpa.

För det första har jag fått höra ordet björnfara rätt ofta nu vilket börjar gå lite för långt, behöver därför ett svar på hur björnläget är just nu. Vår vistelse kommer närmare bestämt att vara vid Snasahögarna (ca 14km sydost om Storlien och 42 km sydväst om Åre samt 6 km söder om Enafors). Förekommer det björnar i dessa områden? Har björnarna för övrigt gått i ide vid denna tidpunkt?

För övrigt ville jag bara visa min lista på utrustning ( inte färdig än, men det mesta är med), ni får gärna kolla igenom den och föra era synpunkter samt rekommendera vad som bör tilläggas. Vår vistelse kommer att vara ca 2-3 dagar i fjällen.

Utrustning:
Tält
Karta (fjällkartan Z6)
Underställ
ryggsäck (50l)
kikare
kompass
mobil med telia
triangakök (drivs med t-sprit)
tändstickor och flint
anteckningsblock + pennor
kamera
sovsäck
liggunderlag
lätt vindtät skidjacka, vantar, handskar, mössa, täckbyxor, trekingbyxor, Kängor, strumpor, sockor, halsduk, fleecetröja, t-shirt och tjocktröja, skidglasögon och regnjacka.
Vattenflaska
pannlampa
regnskydd för ryggsäck
mat (torkad som man kokar upp, torkad mat som äts direkt, mackor hemifrån)
pengar, i.d-kort, csnkort.
 
Lycka till!
Det som jag vid en snabb översikt tänker på finns med, men räkna med att ni kan råka ut för vinterväder med en hel del snö, så håll koll på väderleksprognoserna och snöläget i området, inte kul att ge sig ut och vandra och hitta 40 cm nysnö och mer på väg...
Radio och något att läsa rekomenderas.
Sedan att ni lämnar färdplan någonstans och hör av er när ni är tillbaka.
Packa gärna med extra mat för 1-2 dagar.
Ligger man inblåst och insnöad, kan spelkort, radio, något att läsa (jag brukar köpa en tjock pocket, läsa, tända brasan, torka ur rensad fisk, reserv toa papper mm) godis kan också vara en stämningsräddare.
 
Skidor kan vara bra att ha...

Hejsan,

Jag och en kompis var uppe i den södra delen av Jämtland/Härjedalsfjällen, närmare bestämt i området runt Ramundberget, för 10 dagar sen. Eftersom det hade kommit väldigt mycket snö valde vi att åka skidor istället för att gå och det var inget som vi ångrade.

Så mitt tipps är att ta med sig skidor eller snöskor på turen. Om ni över huvud taget tänkt att ta er upp på kalfjället kommer det vara mycket lättare att ta sig fram med skidor än att gå till fots.

Om man t.ex kollar in hur det ser ut i Helags ett par mil ifrån Snasahögarna är det ganska klart att vintern har kommit för att stanna uppe i fjällvärlden. http://www.meac.se/sub_2/helags/wind.asp

/ Stefan
 
i den delen av åre kommun är björnfaran alltid obefintlig. Annars är inte björnen heller nån fara om man beter sig förnuftigt, det vill säga låter bli att hetsa hundar på den och skjuta mot den.
 
Vård.

En liten vattentät packpåse med sjukvårdsartiklar brukar jag ha med mig innehållande:
Skavsårsplåster.
Förstaförband.
PLåster.
Elastisk binda.
Alvedon.
Några sårtvättare.
Pincett.
Leukostrip.

Lycka till!

Erik.
 
Björnafaran är som många redan sagt extremt liten. I öppen fjällmiljön ser björnen dig på långt håll och kommer att undvika dig.

I tät skogsterräng kan du ju tänka på att föra lite ljud, prata etc. Men även i skogen är det liten risk.

Skidor kan vara idé att tänka på. Har själv redan varit ute 3 ggr på turlaggen. Det är mycke snö men marken är inte frusen vilket gör det mjukt och blött. Du kan inte åka skidor eller gå på vinterleder än.
Vinterleder brukar ofta gå raka spåret över myrar och sjöar. Undvik det. Följ sommarled även om skulle åka skidor.
 
Ni får ursäkta mitt sena inlägg,

Om man summerar svaren så kan man alltså kort och gott säga att björnfara eller björnmöte överhuvudtaget, är liten.
Angående klimatet har jag haft det rätt svårt att få veta exakt hur mycket snö, eller om det är någon snö alls där uppe, med tanke på att jag inte kunnat hitta en webbkamera i närheten som uppdateras ständigt (har faktiskt googlat mycket). Skall kolla in länken som några av er angav för att hur det är. Skall också ha stenkoll på väder och klimat precis innan vi åker. Skidor utesluts, men snöskor kanske gå att fixa om det inte är för bökigt eller dyrt.
 
Om björnfaran: Är det som det brukar vara, att folk (som inte vandrar själva) från sin plats i soffan gett Goda Råd om världens beskaffenhet? Suck, så brukar det alltid bli, någon av dessa okunniga ska tala om för en vilka FAROR man möter där på fjället, som de hört talas om och rentav sett på foto kanske?

Om den eventuella snön: pulsa går väl i så fall alltid, även om det blir ansträngande. Men det finns en sak som kan bli obehaglig och det är om ni lagt turen så att ni måste gå över blockterräng och det snöat när ni ska göra det. Då blir det besvärligt att gå när man inte vet om det finns en sten strax under ytan eller om det är flera decimeter tills det ger stöd. Här är några som råkade ut för snö i sådan terräng http://www.utsidan.se/cldoc/10644.htm

Om eventuella snöskor: en billig nödlösning kunde kanske vara att bära med sig ett par miniskidor, som i alla fall ger större bäryta och inte väger eller kostar mycket. Går ni med vandringsstavar med något slags påsättningsbar truga (följde med mina Komperdell) kanske det går att åka hyfsat också, om det visar sig behövas. Som reserv om det skulle bli "för bökigt eller dyrt" med snöskor. Inte för att jag provat, men det kanske är värt att fundera på som reservlösning.

Det är ju en ovanlig tid att ge sig iväg, men kan nog ge en speciell upplevelse nu när fjället stänger för säsongen, så att säga. Claes Grundsten beskrev en oktobervistelse i Sarek i nåt nummer av Utemagasinet. Jag hoppas ni får det bra, återkom gärna med bilder och berättelse.
 
Med risk att få "lättpackare" på mig, här är några förslag:
Extra kamerabatteri, (ät)sked, (tälj)kniv kanske någon typ av sol/kyl-skyddande "smörja" till ansiktet.
Ev en liten "stänkare" av något slag.
 
Skulle skippa täckbyxor. Jag använder det inte ens på vinter och de har en tendens att vara både stora och tunga. Om du är rädd för att frysa så släng med ett par extra ull-långalsonger och regnbyxor. Borde åtminstone halvera vikten och blir mer lättvarierat med flera lager.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Agno123 Vilken jacka inför fjällvandringen? Fjällvandring 22
Vandringsstav Tält med över 3000 vattenpelare utan PFAS osv för fjällvandring Fjällvandring 47
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
såg Fjällvandring runt kvikkjokk. Utom dom kända leder. Fjällvandring 2
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
Jontezx1 Jämtlandstriangeln vandring Fjällvandring 4
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
veni Feedback över rut planeringen inför sommarens fjällvandring Fjällvandring 29
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
sofiasahlen Vad tycker ni om Treparksmötet och andra stråk? Fjällvandring 12
readyeddie Padjelantaleden på 6 dagar? Fjällvandring 45
JoakimO Lättare kängor för fjällvandring? Fjällvandring 22
Groberg Sällskap fjällvandring sökes Fjällvandring 0
Nyingen Packraft för fjällvandring Fjällvandring 8
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
PerAnd Båttransport över Torneträsk Fjällvandring 12
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
penpool Fjällvandring för synskadade? Fjällvandring 7
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
hansnydahl Riksgränsen mot Norge - böter? Fjällvandring 8
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
qwert Stegjärn till fjällvandring Fjällvandring 7
Småtärna Tråd om coronavirus vs. fjällvandring 2020 Fjällvandring 82
Vattenvargen Fjällvandring plus stuga att parkera maken i Fjällvandring 26
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Mackhem Fjällvandring med fiske Fjällvandring 7
afik Sällskap för fjällvandring sökes! Fjällvandring 3
Bergtagen86 Packlista fjällvandring (sommar/höst) Fjällvandring 15
eyck Biljett p.g.a. inställd fjällvandring Fjällvandring 0
tsarpjotyr Fjällvandring Nikkaluokta - Katterat Fjällvandring 3
Vindskydd Fjällvandring vilt område södra Norge? Fjällvandring 2
Lunsen Kompaktkamera till fjällvandring Fjällvandring 9
Fjällnjutaren Tips på 3-4 mils fjällvandring i Lappland Fjällvandring 15
krihamm Tips på 5-7 dagars fjällvandring Fjällvandring 12
KimmyA Fjällvandring, södra halvan av norge, av det fysiskt enklare slaget Fjällvandring 0
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Materialaren Lätt kniv för att spänta ved på fjällvandring Fjällvandring 35
Karolina P Finns det platt fjällvandring? Fjällvandring 24
MiaWik Lofoten eller enklare fjällvandring med barn senhöst eller skollov v 44? Fjällvandring 0
c20let2k Enkel utrustning för fjällvandring? Fjällvandring 3

Liknande trådar