Stugtur och dagens priser

Ska på en veckas tur i Jämtlandsfjällen senare i år. Fjällstugorna där skulle gå på 1000 kr/natt för oss två. Inte illa det!
Å andra sidan medför STFs priser att mitt nya Hillebergstält (visserligen köpt på outlet med skönhetsfel) har amorterat sig redan efter en enda vandring. ;)

Så länge det finns folk som är villiga att betala dessa priser så ser nog inte stugägarna detta som något större problem.

Jag ser det som att i stället för 10-20 nätter i fjällstuga så har man tjänat in sitt fina tält och efter det blir det än bättre. 😀

Nu har ju Ritsem alltid varit lite speciellt mellan Fjällstuga och Fjällstation och STFs prisar olika beroende på årstid (och ibland tiden på säsongen), min senaste notering därifrån:
400 SEK i tidigt mars 2018 samma som Fjällstugor längre norrut under samma resan.
Just nu räknas den väl mer som Fjällstation från 600 SEK....
ja, kan ha varit 400:-. Betalade samma pris nästa år i Saltoluokta för en madrass i sovsal. Man kunde väl löst dagbiljett kanske och tältat men utnyttjat kök och dusch, men skönt att slippa slå upp tältet sista natten.

Visste inte att det var olika priser på fjällstation och stuga.

vad kostar det på vintern då, i de där obemannade rummen?

Jag har försökt överblicka kostnadsäget idag och märker att man dels måste gå in på en bokningssida för att få veta något, dels att STF ogärna skyltar med priserna för icke-medlemmar. Man får leta ett varv extra där. Såvitt jag kunde se var priset för medlem,en natt, i allmänhet, 450 kr. Själv har jag varit medlem i STF p g a vandrarhemmen och medlemskapet i HI. På flera håll får man ine ens plats om man inte är medlem i HI, eller därtill ansluten organisation.

Vad ska man jämföra med? Ja, t ex BLTs stugor i Padjelanta, där priset idag är 500 kr/natt, utom på Staloluokta som, är dyrare. Så jämförelsen hänger väl på antalet dagar och det värde man ger medlemskapet. Vad ges utöver Turist?

Jag började sent med vandring (men det blev 31 somrar), fyllde 50 1994 på min första fjällvandring, och började min sista alpvandring på min 75-årsdag. Det var väl sommaren 1995 som jag började lita nästan helt till tältet. Till allra största delen fjällvandrade jag i Norge, och hade väl mest glädje av STF-rabatten de gånger jag slutade en vandring i Finse. Men jag har aldrig räknat på detta.

Skulle jag säga att något verkligen tar emot när det gäller stugor är det inte priserna, utan kravet på förbokning, vilket i praktiken kan innebära att hela turen måste bokas i förväg, något jag bara inte skulle klara. Inte ens på min sista tur i Alperna (4 fria nätter, 4 på camping, 1 på ett värdshus ("Usteria"), 1 på en SAC stuga (nära Främre Rhens källa Lai da Tuma) bokade jag något i förväg.

Jag sov i säng i stuga i Kvikkjokk i veckan. 350 kr per natt. Det var lagom tyckte jag. Inget vatten i stugan, men det kan man ju leva utan.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg