Tack för att ni tar er tid att svara på mina funderingar!
Wolf25, du säger att många STF-stugor inte är nyrenoverade, kan du nämna några förutom de brigas nämner? Finns det överhuvudtaget några enkla mindre välbesökta (i aug-sept) stugor längs Kungsleden?
Jag tycker du ska kika in i en stuga någon gång, det är kanske inte alls så bekvämt och modernt som du tror. Visserligen finns gasolkök i alla bemannade stugor så du behöver inte laga mat över öppen eld etc.
Jag föreslår att du försöker undvika de stora stugplatserna (en tumregel kan vara att undvika de med fler än 30 sängplatser kanske). De minde stugorna, och de mindre besökta tycker i alla fall jag är väldigt mysiga och jag har inget emot den spartanska komfort de erbjuder. Däremot kan det vara mindre roligt och opersonligt att trängas med massa folk på de större ställena...
Jag skulle kunne räkna upp de skruttigaste stugorna med störst renoveringsbehov, men jag tror faktiskt att det inte är det som är avgörande för trivseln utan snarare modellen av stuga och besöksfrekvensen.
Min favoritstuga är "abrahamssonstugan" eller "67:an". Den består av 2 10-bäddsrum, med vardera 5 "sovskrubbar" bakom ett draperi, samt kök. Få gäster i sådan stuga och man har det hur mysigt som helst. Sådana stugor finns i Vistas, Nallo, Singi (välbesökt), Hukejaure, Akka (välbesökt), Aktse (välbesökt) Njunjes, Tarrekaise. (O kanske pårte? fast välbesökt)
Korridorstugorna tycker jag är tråkigast och även om de inte har högre standard så känns det så. De består av ett stort kök i änden och sedan ett antal 4-bäddsrum längs en korridor. Dessa stugor finns i Alesjaure, Tjäktja, Sitojaure, Vaimok, Pieskehaure.
Jag har försökt tänka på alla stugor mellan abisko och kvikkjokk, men jag har säkert glömt någon så listan är inte komplett.
Mindre besökta är stugorna vid sidan av Kungsleden, och Kungsleden mellan Salto-Kvikkjokk och Kaitum-Vakkotavare är mindre besökt än norra delen. Väldigt sällan besökt är Hukejaure, Sitasjaure, Vaimok. Tarrekaise är en ganska stor stugplats, men väldigt få väljer att övernatta där, så där finns hopp om att du kan få bo själv.
Kanske är Padjelantaleden ett alternativ? Färre stuggäster där än på kungsleden.