Stugor

Tack Otto, Norge ska det bli, men en annan gång :)

Efter att ha sett svegus bilder måste jag få fråga: Är alla (bemannade) STF-stugor så där nyrenoverade? Jag har tydligen haft helt fel uppfattning om hur de ser ut, har föreställt mig något mycket enklare och äldre.

Jag gör ingen värdering om hur andra gör, men det intresserar det mig inte att övernatta i så fina stugor som på bilderna. Jag planerar att göra en ganska lång vandring men skulle vilja slippa tältet. Är det orealistiskt att tro att de två önskemålen går att kobinera?

Efter att ha sett svegus bilder måste jag få fråga: Är alla (bemannade) STF-stugor så där nyrenoverade? Jag har tydligen haft helt fel uppfattning om hur de ser ut, har föreställt mig något mycket enklare och äldre.

Jag gör ingen värdering om hur andra gör, men det intresserar det mig inte att övernatta i så fina stugor som på bilderna.

Jag skulle säga att dessa bilder ganska väl representerar STF:s mer frekventerade stugplatser överlag. Dock varierar graden av "renoveraditet" rätt ordentligt -- vissa stugor har nog knappt sett en målarpensel ens sedan 60-talet (Njunjes poppar genast upp i minnet). Föga förvånande läggs det väl en del mer krut på ställen som besöks av mycket folk och sedan spelar naturligtvis åldern på själva byggnaderna in också. Pieskehaure och Vaimok är exempel på någorlunda nya stugplatser.

För ett exempel på en riktigt fräsch stuga -- ta en titt på Såmmarlappa. Eftersom jag var stugvärd där i höstas (reklam, reklam) har jag en hel del bilder därifrån på min hemsida, både inifrån och utifrån. Ett gäng oförskämt rena interiörbilder återfinns under 23/8. Denna stugplats är dock lite av ett extremfall, eftersom den fick en helgenomgång så sent som för två år sedan invändigt.

Jag planerar att göra en ganska lång vandring men skulle vilja slippa tältet. Är det orealistiskt att tro att de två önskemålen går att kobinera?

Inte alls! Ett förslag är att gå mellan Kvikkjokk och Abisko, i valfri riktning. Längsta etappen är 24 km och stannar man i varje stuga/station på vägen blir det 12 övernattningar. Detta kan sedan utökas om man gör avkrokar till t.ex. Kebnekaise/Tarfala, Sitasjaure/Hukejaure, Nallo/Vistas, Unna Allakas och Kårsavagge -- och vill man göra en riktig långtur av det hela kan man börja i Ritsem och gå genom Padjelanta innan man kommer till Kvikkjokk. Sedan går det också att snurra på ett bra tag i Jämtlandsfjällen, eftersom stugorna där är placerade på ett sätt som medger stora valmöjligheter vad gäller färdvägar dem emellan -- i norra Lappland är det mer bara "bakåt" eller "framåt" som gäller... ;)

Vissa stugplatser har butik med ett varierande sortiment, vissa har "allt" medan andra har nästan ingenting. Vilka stugor som har butik finns angivet på STFs hemsida

Jag skall försöka åskådliggöra skillnaderna:

• Abiskojaure, Alesjaure, Sälka, Kaitumjaure
    Stor butik med "det mesta". Dessa är i princip att jämföra med t.ex. Kebnekaise Fjällstation, om man tar bort saker som GoreTex-ställ, kylda drycker o.s.v.
  • Såmmarlappa, Tärnasjö, Syter, Lunndörren, Stensdalen, Vålåvalen, Gåsen
    Halvstor butik som troligtvis innehåller allt du kan tänkas behöva, men räkna inte med så väldigt många varianter av varje enskild produkt.
  • Vistas, Tarrekaise, Pieskehaure
    Ofta bara en "skrubb" med basvaror: frystorkat, pasta, bröd, nån tubost, T-sprit, några sorters konserver, lite godis etc. Så pass man kan få sig något till livs, men i slutet av säsongen kan hyllorna gapa oroväckande tomma.

Övriga stugplatser med butik (Unna Allakas, Aktse, Aigert, Serve, Viterskalet, Anaris, Fältjägaren, Skedbro, Rogen, Storrödtjärn) har jag inte besökt, så jag överlämnar kommentarer angående dessas utbud till dem som har lite mer på fötterna.

Vad gäller länsstyrelsens (olåsta) stugor i Vindelfjällen har jag skrivit lite om dem (Vindelfjällen 2006) också. Standarden är rätt god (numera), men proviant finns ej att tillgå. Betalning sker i efterskott via plus-/bankgiro och gick på 70:-/pers/natt när det begav sig.

Tack Otto, Norge ska det bli, men en annan gång :)

Jag gör ingen värdering om hur andra gör, men det intresserar det mig inte att övernatta i så fina stugor som på bilderna. Jag planerar att göra en ganska lång vandring men skulle vilja slippa tältet. Är det orealistiskt att tro att de två önskemålen går att kobinera?

Förstår vad du menar.

Om du ska göra en långvandring kanske det kan vara en ide att skicka mat till platser där du kan komma förbi och hämta upp den..? Paket med Bussgods brukar fungera...och ett lätt tält...

//J

Tack för ett mycket informativt svar!

Jag uttryckte mig lite otydligt i förra inlägget ser jag. De två önskemålen jag skulle vilja kombinera är alltså att inte övernatta i fina nyrenoverade stugor men att ändå inte behöva ta med tältet.
Jag söker med andra ord enkla stugor. Tak, golv och fyra väggar är egentligen tillräckligt. En enkel bädd att lägga ut sovsäcken på kan jag tänka mig och även möjlighet att göra upp eld, men högre standard än så vill jag inte ha. Finns det inga enkla stugor? Måste jag tänka om (dvs ta tältet i alla fall)?

Om du ska göra en långvandring kanske det kan vara en ide att skicka mat till platser där du kan komma förbi och hämta upp den..? Paket med Bussgods brukar fungera...och ett lätt tält...
Joru, jag tog lång tid på mig att skriva ovanstående, så jag hade inte sett ditt inlägg när jag började.
Jag har tänkt på den möjligheten. Även rena kläder skulle man kunna skicka till några ställen. Jag bor inte längre från fjällen än att jag nog skulle kunna få det ditkört av mina bilburna ungdomar eller vänner. De brukar inte behöva övertalas för att åka till fjälltrakterna. Men det känns lite som fusk... Fast jag är inte stark och skulle vilja slippa bära tältet.

Senast ändrad:
Jag söker med andra ord enkla stugor. Tak, golv och fyra väggar är egentligen tillräckligt. En enkel bädd att lägga ut sovsäcken på kan jag tänka mig och även möjlighet att göra upp eld, men högre standard än så vill jag inte ha. Finns det inga enkla stugor? Måste jag tänka om (dvs ta tältet i alla fall)?
Det finns "vindskydd" som brukar vara små hus med ett bord och några bänkar. Men det är inte meningen att man ska sova i dem, det skulle kunna bli rätt trångt om folk planerade för det.

Det finns "vindskydd" som brukar vara små hus med ett bord och några bänkar. Men det är inte meningen att man ska sova i dem, det skulle kunna bli rätt trångt om folk planerade för det.
Kom till ett sånt vid 5-tiden på morgonen en gång efter att ha gjort en felgissning på kvällen om det skulle sluta snöa eller inte. Det var stenig terräng, för mycket snö för att se var man kunde sätta upp tältet och för lite för att tälta på den, så vi valde att fortsätta att gå till vindskyddet.
Där fanns en KONFIRMANDGRUPP på 14 ungdomar och 3 ledare! Det var då jag förstod vad utrycket "att ligga som packade sillar" betyder.. Vi provade att lägga oss i soprummet och dasset som detta vindskydd var utrustat med, men stanken tvingade oss in i vindskyddet där vi helt enkelt la oss mellan stammen och barken, dvs trängde oss ner trots att det redan var fullt. Jag slumrade faktiskt till en stund.

Jag kan mycket väl tänka mig att sova i sådana vindskydd, men som du säger ska man ju inte planera för det, så jag hade förhoppningar om enkla stugor i stället.

Senast ändrad:
Tack för ett mycket informativt svar!

Jag uttryckte mig lite otydligt i förra inlägget ser jag. De två önskemålen jag skulle vilja kombinera är alltså att inte övernatta i fina nyrenoverade stugor men att ändå inte behöva ta med tältet.

Joru, jag tog lång tid på mig att skriva ovanstående, så jag hade inte sett ditt inlägg när jag började.
Jag har tänkt på den möjligheten. Även rena kläder skulle man kunna skicka till några ställen. Jag bor inte längre från fjällen än att jag nog skulle kunna få det ditkört av mina bilburna ungdomar eller vänner. De brukar inte behöva övertalas för att åka till fjälltrakterna. Men det känns lite som fusk... Fast jag är inte stark och skulle vilja slippa bära tältet.

Det är inte fusk utan smart ;). Ska man gå riktigt länge med tält så har man inget alternativ annat än att skaffa mat längs vägen. Själv föredrar jag ditkörda paket hellre än att behöva gå en runda i en konsum mitt under turen...

//J

Många STF-stugor är inte nyrenoverade, dom är lite charmigt slitna. Jag gillar att bo i dom, det är inte direkt så bekvämt att man blir bortskämd.
Det finns en del renvaktarstugor, men dom brukar vara låsta, i alla fall dom som ligger efter dom vanligaste turiststråken. Tyvärr hittar du inte så många andra stugor i fjällen.
Om du vill gå ännu längre så starta i Abisko gå till Kvikkjokk via Ritsem.

/Ulf

Mysiga stugor i fjällen

är det ont om,påminner mej mest om massförläggning och dessutom är de trist murrigt bruna.
Konsul Perssons stuga vid Sårjåsjaur är dock fin,samt några små timmerkojor i Muddus.SNF-stugan i Aktse kan vara rätt mysig,med öppen vedkamin.
Köken i de större stugorna är så opersonliga och sovutrymmena med sina våningssängar...
Men de är väl praktiska och fyller sin funktion,;varmt och tak över huvudet och tål slitage.
Det är ju det att de är till för alla och det passar inte mej att dela med andra.Maxat osocial m.a.o

En sak du faktiskt inte kan räkna med i stugorna är belysning.
Ja jag vet att det förmodligen är en självklarhet att ha en liten fick- eller pannlampa med sig men eftersom det redan nämnts att det inte finns el så ;)

Ofta finns gaslyktor, fotogenlyktor eller värmeljus, men räkna inte med det.

Tack för att ni tar er tid att svara på mina funderingar!

Wolf25, du säger att många STF-stugor inte är nyrenoverade, kan du nämna några förutom de brigas nämner? Finns det överhuvudtaget några enkla mindre välbesökta (i aug-sept) stugor längs Kungsleden?

Jag har alltid gått förbi alla stugor utan att ens prata med stugvärden (förutom vid ett tillfälle för många år sedan i Unna Allakas när han hade slut snus och stoppade alla som passerade.. och en gång när vi var tvungna att vända och använda nödtelefonen i Pårtestugan). Det blir kanske tält den här gången också, fast jag hade tänkt slippa bära det.

Du har en poäng där med konsum, joru!

Tack för att ni tar er tid att svara på mina funderingar!

Wolf25, du säger att många STF-stugor inte är nyrenoverade, kan du nämna några förutom de brigas nämner? Finns det överhuvudtaget några enkla mindre välbesökta (i aug-sept) stugor längs Kungsleden?

Jag tycker du ska kika in i en stuga någon gång, det är kanske inte alls så bekvämt och modernt som du tror. Visserligen finns gasolkök i alla bemannade stugor så du behöver inte laga mat över öppen eld etc.

Jag föreslår att du försöker undvika de stora stugplatserna (en tumregel kan vara att undvika de med fler än 30 sängplatser kanske). De minde stugorna, och de mindre besökta tycker i alla fall jag är väldigt mysiga och jag har inget emot den spartanska komfort de erbjuder. Däremot kan det vara mindre roligt och opersonligt att trängas med massa folk på de större ställena...

Jag skulle kunne räkna upp de skruttigaste stugorna med störst renoveringsbehov, men jag tror faktiskt att det inte är det som är avgörande för trivseln utan snarare modellen av stuga och besöksfrekvensen.
Min favoritstuga är "abrahamssonstugan" eller "67:an". Den består av 2 10-bäddsrum, med vardera 5 "sovskrubbar" bakom ett draperi, samt kök. Få gäster i sådan stuga och man har det hur mysigt som helst. Sådana stugor finns i Vistas, Nallo, Singi (välbesökt), Hukejaure, Akka (välbesökt), Aktse (välbesökt) Njunjes, Tarrekaise. (O kanske pårte? fast välbesökt)

Korridorstugorna tycker jag är tråkigast och även om de inte har högre standard så känns det så. De består av ett stort kök i änden och sedan ett antal 4-bäddsrum längs en korridor. Dessa stugor finns i Alesjaure, Tjäktja, Sitojaure, Vaimok, Pieskehaure.

Jag har försökt tänka på alla stugor mellan abisko och kvikkjokk, men jag har säkert glömt någon så listan är inte komplett.

Mindre besökta är stugorna vid sidan av Kungsleden, och Kungsleden mellan Salto-Kvikkjokk och Kaitum-Vakkotavare är mindre besökt än norra delen. Väldigt sällan besökt är Hukejaure, Sitasjaure, Vaimok. Tarrekaise är en ganska stor stugplats, men väldigt få väljer att övernatta där, så där finns hopp om att du kan få bo själv.

Kanske är Padjelantaleden ett alternativ? Färre stuggäster där än på kungsleden.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Framskr_ida Tips fjällvandring 5-10 dagar stugor, ev Padjelanta Fjällvandring 4
dibblah Padjelantaledens BLT stugor Fjällvandring 4
Neae Tips gällande stugor Fjällvandring 4
starmac Stugor med riktiga toaletter Abisko-Nikka? Fjällvandring 47
sofiasahlen Stugor mellan Katterjokk – Abisko? Fjällvandring 5
Angelicat Stugor i Töfsingdalen/Hävlingen Fjällvandring 1
nicko_ Gasol i STF-stugor med butik Fjällvandring 3
diwic Obemannade stugor med låsta rum (Vouggatjålme) Fjällvandring 2
rimn Stugor längs Padjelantaled inte i STF:s regi? Fjällvandring 10
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
Vonsan Betalning i STF stugor Fjällvandring 44
Ainon Stugor, Kvikkjock-Ammarnäs Fjällvandring 8
Adrian_Dahlquist Tips på vandring mellan stugor i höst Fjällvandring 2
GustavOh Rondane, stugor, tåg... Fjällvandring 6
virab Vart vandra i Funäsdalen med barn mellan stugor? Fjällvandring 1
niben Stugor i jutenheim? Fjällvandring 2
JoW Stugor i fjällkedjan? Fjällvandring 1
svartöra Brända stugor tåga vi förbi Fjällvandring 1
highlandpark Utrustning när man sover i stugor? Fjällvandring 6
P.D Handla i stugor Fjällvandring 8
pfjell Fulla Stugor? Fjällvandring 2
linaliljedahl stugor vid Kebenekaise Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg