Nån som gått Kvikkjokk - Stalo och övernattat i stugorna där som inte är i STF:s regi? Fungerar det ungefär på samma sätt? Räcker lakan och kuddvar? Pris per natt?
Undrar också om någon har tips ang helikopter från Stalo tillbaka till Kvikkjokk (tänker mig Fiskflyg), bra/dåliga erfarenheter?
Nån som varit på sträckan nyligen och kan säga något om snö, vad och mygg eller annat av betydelse?
Stugorna inne i själva nationalparken drivs Badjelánnda Laponia Turism som, så vitt jag vet, är en ekonomisk förening som har de Padjelanta tre samebyar som huvudmän. Principen är ungefär som för vilken STF-stuga som helst, med egna lakan, självhushåll, slasktömning, vattenhämtning och städning. Så ta med lakan och kontanter att betala för platserna med och läs mer på:
http://padjelanta.se/. STF-stugorna Akka, Såmmerlappa, Tarekaise och Njunjes ligger utanför själva nationalparken men längs med Padjelantaleden.
Jag gick sträckan i början av juli och på sina ställen var det en del snö kvar, snön gick dock oftast att gå ovanpå så det var inte något stort problem, jag tror också att den snön inte finns kvar mer än rester av.
Mygg får du räkna med, i synnerhet längs med Tarradalen. I Såmmerlappa så finns det en livskraftig knottpopulation som du kan betrakta också. Där finns det också ett problem med mycket mygg inne i själva stugan.
Vad brukar inte vara något problem. Men kan ibland just i synnerhet på sträckan Kvikkjokk - Stalouokta på några ställen vara ett problem om det regnar mycket. Ofta är det bara plaskvad men var beredd på att det kan ibland bli aktuellt med åtminstone knädjupa vad. Större problem är den dock till hälften raserade bron i på sträckan Kvikkjokk - Njunjes. Kändes inte säker att passera över när jag gick där, se bifogad bild.
Helikoptertransport vet jag dock inget om. Men förhoppningsvis så finns det någon annan som kan svara på den frågan. God tur!