Studenter får Lantmäteriets kartor på webben!

jonasolof; sa:
KAnske är den ökade tillgängligheten en följd av den utredning som hänvisades till nyligen här i forumet. Kontentan var att Klantmästeriets prispolitik var kontraproduktiv ur samhällsnyttesynpunkt.

Kartdatabasen är ju inget välgörenhetsprojekt från LM. Varje högskola betalar minst 20000 per år, och Lantmäteriet var riktigt tjuriga med att komma upp i minst 800000 kr per år.

avslutad210712; sa:
Finns ett program jag med en dåres envishet vägrat lära mig och det är illustrator men nu kanske jag måste *suck*

Du kan ju tanka hem rastrerade bilder som tif eller jpeg. Men det är ju inte alls lika roligt som att kunna bygga sin egen karta med valfritt innehåll, valfri färgsättning och valfri upplösning.

Säg till om du behöver Illustratorhjälp (får man inte tag på Illustrator går det precis lika bra med Macromedia Freehand och Corel Draw)

Nu har jag också testat. Tyvärr verkar de ha använt Shockwave till gränssnittet (så onödigt!), så det fungerar inte på varken Linux eller Solaris - jag var tvungen att gå ner till Windowsdatorerna för att komma in. Gränssnittet är lite klumpigt, det verkar inte gå att skriva in koordinaterna till den ruta man vill ha utan man måste klicka och dra i översiktskartan. Men när man väl har fått hem datafilerna så fungerar de bra. :)

Nordesjö; sa:
Är detta användbart i GPS-sammanhang (med tanke på allt gnäll om Friluftskartan?

Om detta är användbart??? Kan man få ut vektordata kan man relativt enkelt omvandla hela klabbet till .img-filer och tanka upp kartorna i sin Garmin. Det är "bara" en fråga om att lägga ner lite tid på att ta fram ett omvandlingsprogram. Jag ser verkligen fram mot att någon av landets teknologer tar tag i det här mellan sina tenta-perioder!

/Henrik Andersson

avslutad210712

Gäst
Nordesjö; sa:
avslutad210712; sa:
Finns ett program jag med en dåres envishet vägrat lära mig och det är illustrator men nu kanske jag måste *suck*

Du kan ju tanka hem rastrerade bilder som tif eller jpeg. Men det är ju inte alls lika roligt som att kunna bygga sin egen karta med valfritt innehåll, valfri färgsättning och valfri upplösning.

Säg till om du behöver Illustratorhjälp (får man inte tag på Illustrator går det precis lika bra med Macromedia Freehand och Corel Draw)

Vill helst jobba med vektorbaserade kartor även om jag sedan måste exportera dem som bitmappade bilder ifall jag skall ha in dem i GPS'n (som jag ännu inte fått).

Fast du sa det förlösande för mig som gör att livet ter sig ljust. Har nämligen för ett antal år sedan undervisat i CorelDraw på en skola där även Walk_Alone gått en gång i tiden :)

Trevligt! Var går ni in någonstans för att hitta tjänsten? Via era högskolors bibliotekssidor eller via lantmäteriet? Finns det någon KTHare där ute som lyckats komma åt den?

avslutad210712

Gäst
jimh; sa:
Trevligt! Var går ni in någonstans för att hitta tjänsten? Via era högskolors bibliotekssidor eller via lantmäteriet? Finns det någon KTHare där ute som lyckats komma åt den?

Jag går in på vårat biblioteks hemsida (www.ltu.se) och där ligger det under nyheter

jimh; sa:

Jag har testat från lite olika labdatorer på NADA och kommer åt sidan därifrån, men måste som sagt köra Windows för att det ska fungera.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
wima Skriva ut kartan själv- bra idee, men hur får jag den vattentät? Navigering 28
Coachmike Får inte upp V3 kartan i Base Camp! Navigering 4
Tobias.Åsman Vart får man tag på kartor för utskrift? Navigering 14
Sensonic Hur får Alla kartor samtidigt i en Colorado 300? Navigering 5
Ehrsa Ny GPS-satellit får äldre GPS:er att sluta fungera! Navigering 0
375hh Hur får jag kurs på min Garnmin 60csx? Navigering 15
masvean Hvor på nett får jeg kjøpt finnske turkart??????? Navigering 3
wongfu Får inte planerade rutter att fungera med Garmin 60c Navigering 7
Store Sverige får nytt koordinat- och höjdsystem Navigering 33
maggi Mitt fugawi får ej kontakt med GPS clip-on Navigering 0
maggi Fugawi får ingen GPS-kontakt. Jag behöver hjälp Navigering 0
etrexlegend Hur får man ut koordinater från Mapblast? Navigering 3
Tony_Avesta Nä nu får ni hjälpa mig!! Navigering 13
Sportbil Hur får man in en OziE wpt-fil i en eTrex? Navigering 2
Erica_ Hur får man in kartor i en Garmin Venture Navigering 7
zelfra Hur får man in skannade kartor i en Palm Navigering 3
Vart får man tag i eTrax Summit någonstans i Sverige???? Navigering 2
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Johan123 Lantmäteriets KSO, enbart A4 utskrifter? Navigering 6
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
eyck Förändringar i Lantmäteriets produktportfölj Navigering 1
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
bosseiskogen Program för Lantmäteriets öppen data Navigering 0
Tippler Lantmäteriets koordinater Navigering 2
vgurra Någon som prövat Lantmäteriets DGPS-korrektioner via NTRIP med Garmin GPSmap 6X ? Navigering 15
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
ekis Lantmäteriets RIK och QGIS Navigering 4
swenorth Lantmäteriets terrängkarta Navigering 10
artec Lantmäteriets kartor - Inspire-direktivet Navigering 1
Durras Lantmäteriets fastighetskarta i en Garmin Vista CX? Navigering 4
lindbergf Lantmäteriets vägkarta i Garmin 60csx Navigering 1
strasse Lantmäteriets Stadskarta vs Tätortskarta Navigering 1
avslLM Lantmäteriets kartor Navigering 14
avslLM Lantmäteriets priser Navigering 94
dippen Lantmäteriets RIK-format Navigering 14
Haddock Inlägg i debatten om lantmäteriets prissättning... Navigering 8
bruse Lantmäteriets Gröna karta + Garmin Legend = sant? Navigering 28
niking Lantmäteriets vinst... Navigering 2
redtop Version på Lantmäteriets .RIK kartor? Navigering 4
niking Lantmäteriets vinst Navigering 3
niking Lantmäteriets vinst ökar igen! Navigering 31
ALj Lantmäteriets kartor på CD-ROM - vad har hänt? Navigering 18
Lantmäteriets kartor & Microsoft XL Navigering 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg