För liten skillnad!
Håkan K; sa:
HåkanC; sa:
Tester visar Michelin Pro2Race är tex >15min snabbare på VR än Conti GP3000 (>5min jmf med GP4000)
15 min snabbare på vilken sträcklängd? Vilken hastighet?
VR = Vättern Rundan = 300km
Men tiderna ovan skrev jag direkt ur minnet och de stämmer inte riktigt.
Datat för rullmotstånd kommer från test som har presenterats i tidningen Tour
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1687&nodeid=28&subnav=21&ps_lo=5
Testdatan finns sammanställda här:
http://ddata.over-blog.com/xxxyyy/0/02/72/10/clincher-specs.html
I rullmotståndsdelen av däckstestet, som gjordes i Continentals däckslab(!)
fick Continental GP 3000 ett rullmotstånd (Crr) på 0,0067 och Michelin Pro2Race fick Crr = 0,0042
Skillnaden det ger på tex VR kan man uppskatta mha
http://www.analyticcycling.com och lite antaganden
Rulltid: 10tim => hastighet 30km/h = 8,334 m/s med GP3000
Från
http://www.analyticcycling.com/ForcesPower_Page.html får vi då
(Sätt Effective Frontal Area=0,7, Slope=0 och Speed=8,334)
Continental GP 3000 Crr = 0,0067 => P= 162,8 W
Och samma hastighet med Michelin Pro2Race Crr = 0,0042 => P=149,9 W
Men om man håller effekten konstant när man byter däck?
http://www.analyticcycling.com/ForcesSpeed_Page.html
P=162,8 W => speed=8,60 m/s = 30,96 km/h => 300km på 9h42min
Pro2Race 'sparar' alltså 18min jämfört med GP3000
De för i år nya Continental GP 4000 var inte med i testet men har enl Conti ett Crr = 0.0053
P=162,8 W => speed 8,46 m/s = 8,46 m/s = 30.456 km/h => 300km på 9h51min
9min snabbare än med GP3000 men 9min långsammare än med Pro2Race.
Räcker denna sammaställning?