Stridssäck 2000 nåt att ha?

Gör för tillfället värnplikten och har blivit tilldelad en ss2000. Har civilt en ShoSho 3000, och måste säga att ss2000 känns mycket mer slittålig.
När den packas blir den hög och smal, vilket passar mig utmärkt (193cm), tillskillnad från shoshon.
Enkel: ja(men ändå mycket lättillgängliga funktioner, ex. mängder av infästningsanordningar både på båda sidor samt fronten.)
Snygg: Jovars..de funkar väl.
Prisvärd: mycket
Komfort: helt OK, skulle dock tro att den passar bättre på lite längre folk.

Om man vill lyxa till det lite extra kan man försöka få tag på "den stora" fickan från stridsväst 2000. Med 2 sådana på sidan får du ytterliggare ett par liter.
Vet ej hurvida dessa går att få tag på separat.

Kom på en sak. Dragkejdan i topplocket är på tok för klen. Vet många som har pajjat den. Men för den händige är det förmodligen lätt fixat.
F.ö. så hade dom xtra pris på ss2000 på recon.

Har genom jobbet en stridssäck2000 som jag använder en hel del privat eftersom den:
- sitter bra
- tål fukt bra
- håller för tung packning

Remmarna yxiga?

Jag har fortfarande inte fått chansen att klämma på en stridssäck (kanske borde stoppa nån beväring på gatan), men undrar lite över bärremmarnas infästning. Den ser yxig ut, men infästning rakt in på säckens topp. "Riktiga" säckars remmar är infästa i vinkel en bit ner, så att de smiter runt axelns rundning. Märks detta?
Det verkar finnas risk för remskav på halsen.

Norröna Besshö 40l

Jag köpte min Besshö 40l för ungefär 1,5 år sedan och har ännu enbart funnit ett minus: förlitet topplock, vilket leder till att om man t.ex. ska stoppa ner sin jacka så måste man öppna upp hela säcken istället för att bara rulla ihpp den under topplocket.

Jag springer med ca:3-4kg i packningen ungefär 12km 2-3ggr i månaden och den sitter som ett smäck mot ryggen utan att skava(även i sommras då jag sprang en del utan t-shirt).
Det var dels därför jag valde norröna deras bärsystem är grymt bra.

Den är snygg relativt lätt och avskalad och den fungerar perfekt ute i skogen.

Jag har använt min vid vandringar på 10-20 km packad med varierande vikter på mellan 5 och 15 kg och har som sagt inget att invända.
Men å andra sidan så har jag inte betalat något för den...

Norröna Besshö 40

Denna säck fick mig dels av den visuella och dels av den myckna goda kritiken, att testa den i praktiken.

Mycket gedigen på alla sätt man kan begära, men den verkade gjord för folk med relativt korta ryggar.
Höftbältet hamnade något, tyckte jag, högt upp.
http://www.norrona.no/web/web.nsf/web/svensk.html

Men i övrigt, är det en kanonsäck.

/Björn

Stridssäck 2000

Jag har skrivit en recencion av SS2000, men den har du säkert redan läst. Annars kan jag säga det att den uppfyller dina krav samtidigt som den är billig och väldigt funktionsduglig.

Jag bar 20kg i den ca: 7,5 mil på 38 timmar och jag fick inga skavsår, utan enbart lite ömma muskelgrupper men inget större.

Stridssäcken...

Stridssäcken är slitstark och pålitlig. Jag ligger just nu inne på K4 som jägare, och vi använder den, som namnet antyder, i strid. Nackdelen kan vara ryggplattan som är en löstagbar metallplatta som inte ger mycket stadga. Vi plockade ut den omedelbart för att kunna få ner säcken i vår större LK 100. Avbärarbältet är av det "glatta" slaget och den är svår att spänna upp under längre marscher. Tillslutninganordningen är smart och enkel.

Jag rekommenderar den om Du behöver en slitstark ryggsäck. (Vi bär ibland med upp till 25 kilo i stridssäcken, bl a en radio 180 med vassa kanter, så den håller)

Köp någon annan om Du vill ha långvarig komfort.

P Lundberg

Bra säck

Precis som herr Lundberg ligger jag på K4 och håller med. Säcken är bra, slitstark, går att bära tungt i även om det inte är jättehög komfort. Sant är att dragkedjan är lite vek. Tillslutningen för stora facket är lite trögdragen. Finns mycket goda möjligheter att fästa extra band, "gummisnoddar" utanpå säcken.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg