Hur man än fäster en lampa på däck (t.ex. däcksformad foamblock med hål för ficklampa instucken under däckslinorna) så lyser den i praktiken oftast i fel riktning. Pannlampor i allmänhet lyser för mycket närområde och för lite distans, och billiga kinakopior anser jag att är för opålitliga och fyller ofta inte de löften som ges.
Jag föredrar ficklampa med en stark led och djup reflektor, dvs en lampa med stark smal fokuserad stråle som lyser långt (för att hitta strandlinje, grynnor, sjömärken mm.) utan att lysa upp närområdet, kompletterad med en liten svagare lampa för närbelysning och strandmanövrar (gärna med rödfilter för att inte störa mörkersynen).
Helst bär jag båda lamporna på huvudet för att kunna vända dem dit jag tittar, men att hitta en tillräckligt lätt lampa som lyser tillräckligt långt tillräckligt länge är en svår kompromiss. T.ex. Olight M3XS-UT är lätt nog att bäras mitt på huvudet men batterikapaciteten blir för låg för mitt bruk, den kunde kanske modifieras till att använda separat batteri. En alternativ placering för en aningen tyngre lampa är fäst på axeln där den är lätt tillgänglig utan att den bländar via däcket och kan aningen riktas med kroppsrörelser utan att släppa paddeln.
Oavsett ska lamporna vara vattentäta och fastbundna, det har jag fått lära mig dyrt då min Fenix TK75 några veckor sedan föll ner i djupet från däcket på full effekt i mörker... vackert grönt sken blev det på ett stort vattenareal, men ingen kände sig då mitt under färd sugen på en fridykningsmanöver till ca 4m djup i +7 graders vatten (och följande dag hade den naturligtvis slocknat och kunde inte hittas).
Nu kör jag aningen billigare med Olight SR52-UT + Olight S1, en kombination som faktiskt i mitt tycke fungerar bättre för ändamålet. Den lilla får lysa på låg effekt om jag väntar mig övrig trafik och den stora tänds då jag behöver hitta en fixpunkt.