Sträv kåsa - hur få fin ?

Använd paraffin, när var och hur ? Jag kan ju inget om detta så förstår inte när det bara står använd paraffin.. Efter man slipat menar du ?

mvh // Johannes

Vattentricket

Använd vattentricket (fukta, låt torka, slipa med fint slippapper) för att få ytan riktigt slät! Upprepa tills du är nöjd...

Ytbehandla med paraffinolja eller annan matvänlig olja.

Man ska skillja på linolja och linfröolja. Det sistnämnda är bra att äta, det förstnämnda impregneringsmedel. Funderar på om cocosfett skulle fungera?

Använd paraffin, när var och hur ? Jag kan ju inget om detta så förstår inte när det bara står använd paraffin.. Efter man slipat menar du ?

mvh // Johannes

När, efter att du är nöjd med slipningen.

Var, på kåsan.

Hur, dränk in en tygtrasa med paraffinoljan och stryk över kåsan. Torka bort överflödet med en ren trasa och upprepa tills den verkar mättad, vänta en dag och upprepa, vänta en vecka och upprepa, vänta en månad och upprepa, vänta ett år och upprepa.

Du kan använda den under tiden, bara torka/skölj ur den efter användning.

En skillnad ...

... mellan rå, kallpressad linolja (syn. linfröolja) och paraffinolja är att linoljan oxiderar, visserligen långsamt, (till linoxyn som är hårt) vilket inte paraffinoljan gör. Den senare dricker man alltså upp med tiden. Även linoljan är ofarlig men får den bara härda ordentligt så blir den kvar i träet.
Kokt linolja härdar snabbare (under värmeutveckling) och ger en gulare yta.
En del föredrar att inte behandla kåsans insida med annat än kaffet, konjaken o/e blåbärssoppan som man dricker ur den ...

Kokt linolja härdar snabbare (under värmeutveckling) och ger en gulare yta.
En del föredrar att inte behandla kåsans insida med annat än kaffet, konjaken o/e blåbärssoppan som man dricker ur den ...

Använder man kåsan till kaffe behöver man inte oroa sig för en gulare yta, min kåsa är numera lika svart som kaffet jag dricker. Fint våtslipapper ett par drag nån gång då och då och en droppe olja av avd som finns tillgängligt har gjort att min kåsa blivit en lång och trogen vän. Vikitgaste är att använda den och ur den bör bara kaffe, whisky och vatten drickas ;-)

Linolja

Kalpressad linolja som man värmer upp när man putsar (ökad inträngning) tycker jag är bäst. Köper du en högkvalitiv olja så kan du ju ha den på salladen...

Lite bivax på utsidan/insidan så får man ännu högre finish (blanda varm linolja med bivax, låt svalna) det blir som en pasta som man kan smörja på alla träsaker saker man vill ha blanka och fina...

Tänk vad man får lära sig mycket här :)

Bra idé det där med att inte behandla insidan av kåsan..

mvh // Johannes

Självklart ska du olja in insidan, vill du inte få lite smaklös ofarlig olja i magen de två första kopparna så skölj den ett par gånger med hett vatten. Obehandlad suger den in kaffe och kommer att mögla/ruttna med tiden vilket nu som kommer först, oljad så glider vätskan bara på ytan. OBS att det gäller paraffinolja.

Jag har skaffat paraffinolja och håller precis och slipar de sista gångerna på kåsan så det var tur du skrev det, jag får ta och köra på insidan också :)

mvh // johannes

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg