Jag har ett tält med i princip samma arkitektur och känner inte igen mig, så det kan inte vara någon oundviklig följd av tälttypen. Men det är viktigt, att alla fyra golvhörnen hamnar rätt (både i längs- och tvärled) i förhållande till läget för bågens markändar, och jag gör också som ksell för att få "naturligt" rätt på detta. Ibland får jag ändå efterjustera bågändarnas lägen en aning.
Den sortens diagonala "rynkor" som syns på ditt foto kan visst uppträda även på mitt tält, men de gånger de inte går att rätta till beror det på yttre hinder - oftast på att marken inte ligger i ett plan, utan är "dubbelkrökt" på ett eller annat sätt. Se bildexempel nedan, där det fanns en rejäl "kulle" precis innanför det skrynkliga hörnet.
Men då uppträder ju fenomenet på olika tältdelar, beroende på var det är ojämnt! Är det alltid samma tygsjok som drabbas, så känns det ändå mest som något fel på tillskärningen.
Fast när jag tittar på din bild, så undrar jag om du ändå inte dragit för hårt i tälthalvan till höger om bågen? De små stagpinnarna ska väl inte luta utåt?