1. Vilket kök använder du på sommardagsturen?
Buret - Trangia med gasbrännare, 27:an eller 25:an . Om jag är ensam kan det bli Optimus Crux med Trangia 27-kärl med folievindskydd och pajformslock
Om jag slipper bära - Eventuellt byts brännaren mot en bensineldad Optimus Explorer med Trangiaadapter
Köksvalet styrs till stor del av vilken typ av matlagning det gäller.
2. Vilket kök använder du på sommarflerdagarsturen?
Buret - Trangia med gasbrännare, 27:an eller 25:an . Om jag är ensam kan det bli Optimus Crux med Trangia 27-kärl med folievindskydd och pajformslock
Om jag slipper bära - Eventuellt byts brännaren mot en bensineldad Optimus Explorer med Trangiaadapter
Köksvalet styrs till stor del av vilken typ av matlagning det gäller. Vill man ha värme i tältet och för att torka kläder/skor?
3. Vilket kök använder du på vinterdagsturen?
Buret - Trangia med en bensineldad Optimus Explorer med Trangiaadapter. Om det inte är så kallt kan det bli en gasbrännare
Om jag slipper bära - Ett Radius fotogenkök modifierat för vinterbruk
Köksvalet styrs till stor del av vilken typ av matlagning det gäller och utrymmet i packningen.
4. Vilket kök använder du på vinterflerdagsturen?
Buret - Bär aldrig på flerdagstur under vinter
Pulka/Hundsläde - Radius fotogenkök modifierat för vinterbruk. En enhet så det är lätt att flytta efter förvärmning. Minimal risk för bränslespill. Ofta en spritbrännare som reserv.
Om det är behov av att smälta storta mängder snö så följer ett extra kök med. Optimus Explorer, Radius 43, Optimus 111 eller Radius 39. Eventuellt en vattenkokare för hundspann dvs en jättespritbrännare gjord av en stor plåthink och Trangias 4,5l lägerkittel efter ide av Sven Engholm
Köket används alltid för att få värme i tältet och för att torka kläder/skor.
5. Vilket kök är ditt drömkök och varför?
Ett lätt kök för flytande bränsle där man kan reglera lågan minst lika bra som på en gasolbrännare. Det viktigaste är låg lägsta effekt, men det är bra med hög högsta effekt vid snösmältning.