Storsylen

Ska upp och ta Storsylen med en kompis. Vi är lite i tidsnöd så vi vill köra bil så nära som möjligt. Vi har bestämt oss för att köra till Nedalshytta och gå från Norge.
På kartan går det en led rakt mot Storsylen från väst. Den ser ut att gå ända upp till toppen. Är den "gåvänlig"? Vi vill slippa klättra.
Eller är det att föredra att gå till Sylstationen och utgå därifrån? Ser att på hemsidan beräknas tiden för toppturen till ca 3 timmar. Kan det stämma?

Tips och idéer tack!

Du behöver inte klättra den leden, även om den är rätt brant. 3 timmar är nog ett bra mått, beroende på hur länge man ska njuta av utsikten förstås. Det var en norrman som sprang upp den här leden på 39 minuter, inget jag rekommenderar.

God tur!
Calle

Du behöver inte klättra den leden, även om den är rätt brant. 3 timmar är nog ett bra mått, beroende på hur länge man ska njuta av utsikten förstås. Det var en norrman som sprang upp den här leden på 39 minuter, inget jag rekommenderar.

God tur!
Calle

Så om jag förstår dig rätt så kan man gå upp till toppen leden rakt västerifrån.
3 timmar låter kort tid för en topptur. tar den på 38 minuter då... ;)

Hej!
Vi rundade Sylmassivet för två veckor sedan. Där är tydligt markerar från Norgehållet på västsidan alltså var man ska ta av för att ta toppen det hållet. Det är ingen lång väg från DNT:s stuga. Max ett par timmars vandring fram till vägskälet. Det är nog en vanlig väg, för norrmännen iaf. Men tror att det är en "luftig" led högst upp! Stup på på båda sidor om dig.
Annars har du ju alltid starten från Sylstation.
Ha det gott därute, Birgit

Fjällvandring... Tidsbrist.... Köra bil så nära som möjligt.... Tretimmarstur...
Varför ens åka hemifrån?

Så om jag förstår dig rätt så kan man gå upp till toppen leden rakt västerifrån.
Stämmer!

Hej!
Men tror att det är en "luftig" led högst upp! Stup på på båda sidor om dig.
Där det är som "luftigast" har de båda lederna gått ihop och det är en och samma led sista biten, så ur den aspekten spelar det ingen roll vilken led man väljer.

Tänk på att bilkörning i Norge tar tid :)
Instämmer. Dock tycker jag vägen till Nedalshytta (via Brekken om man kommer från söder) är väl värd att åka, ett mycket naturskönt alternativ.

Calle

Fjällvandring... Tidsbrist.... Köra bil så nära som möjligt.... Tretimmarstur...
Varför ens åka hemifrån?

Riktigt sååå tajt är det inte. Vi har två vilodagar att ta toppen på. Ville bara inte råka ut för någon "överraskning" i form av obestigbar väg eller extra vandringsdag för att nå annan utgångsposition. men visst blir det lite "stressigt". 38 minuter var ett skämt hoppas jag ni förstår.

Tack för alla tips.

Leden från Norge och den från Sylarnas fjällstation går ihop strax innan toppen. Så för er del är bara att följa röda "T" hela vägen. Har för mig att förutom att det går snabbare så ska det även vara lättare från norska sidan.
/Cristian

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg